viatoll 
PLPL
BIP 

ODDZIAŁY:

GDDKiA Oddział Gdańsk Oddział Olsztyn Oddział Białystok Oddział Warszawa Oddział Lublin Oddział Bydgoszcz Oddział Poznań Oddział Szczecin Oddział Zielona Góra Oddział Łódź Oddział Wrocław Oddział Opole Oddział Katowice Oddział Kraków Oddział Kielce Oddział Rzeszów Oddział Szczecin Oddział Gdańsk Oddział Olsztyn Oddział Białystok Oddział Zielona Góra Oddział Poznań Oddział Bydgoszcz Oddział Warszawa Oddział Wrocław Oddział Łódź Oddział Kielce Oddział Lublin Oddział Opole Oddział Katowice Oddział Kraków Oddział Rzeszów

Oddział w Bydgoszczy
ul. Fordońska 6
85-085 Bydgoszcz

tel. centr. 52 323 45 00
fax 52 323 45 04
NIP 554-22-52-485

e-mail: sekretariat_byd@gddkia.gov.pl

Oddział w Gdańsku
ul. Subisława 5
80-354 Gdańsk

tel. centr. 58 511 24 00
fax 58 511 24 05
NIP 584-24-56-536

e-mail: sekretariat_gdansk@gddkia.gov.pl

Oddział w Białystoku
ul. Zwycięstwa 2
15-703 Białystok

tel. centr. 85 664 58 00
fax 85 651 37 83
NIP 542-27-52-914

e-mail: sekretariat_bialystok@gddkia.gov.pl

Oddział w Katowicach
ul. Myśliwska 5
40-017 Katowice

tel. centr. 32 258 62 81
fax 32 259 87 10
NIP 954-24-02-923

e-mail: kat_sekretariat@gddkia.gov.pl

Oddział w Kielcach
ul. Paderewskiego 43/45
25-950 Kielce

tel. 41 34 03 900, 41 345 74 31
fax 41 366 48 04
NIP 657-03-86-703

e-mail: sekretariat_kielce@gddkia.gov.pl

Oddział w Krakowie
ul. Mogilska 25
31-542 Kraków

tel. centr. 12 417 25 00
fax 12 411 01 18
NIP 675-12-72-475

e-mail: sekretariat_krakow@gddkia.gov.pl

Oddział w Lublinie
ul. Ogrodowa 21
20-075 Lublin

tel. 81 532 70 61
fax 81 743 71 68
NIP 712-24-27-134

e-mail: sekretariat_lublin@gddkia.gov.pl

Oddział w Łodzi
ul. Irysowa 2
91-857 Łódź

tel. centr. 42 233 96 00
fax 42 233 96 08
NIP 725-17-13-273

e-mail: sekretariat_lodz@gddkia.gov.pl

Oddział w Olsztynie
ul. Warszawska 89
10-083 Olsztyn

tel. centr. 89 521 28 00
fax 89 527 23 07
NIP 739-32-79-711

e-mail: sekretariat_olsztyn@gddkia.gov.pl

Oddział w Opolu
ul. Niedziałkowskiego 6
45-085 Opole

tel. centr. 77 401 63 00
fax 77 454 44 68
NIP 754-00-03-773

e-mail: sekretariat_opole@gddkia.gov.pl

Oddział w Poznaniu
ul. Siemiradzkiego 5a
60-763 Poznań

tel. centr. 61 866 88 21
fax 61 864 63 69
NIP 779-21-73-262

e-mail: sekretariat_poznan@gddkia.gov.pl

Oddział w Rzeszowie
ul. Legionów 20
35-959 Rzeszów

tel. centr. 17 853 40 71 do 74
fax 17 853 64 84
NIP 813-11-06-223

e-mail: sekretariat_rzeszow@gddkia.gov.pl

Oddział w Szczecinie
Al. Bohaterów Warszawy 33
70-340 Szczecin

tel. centr. 91 432 53 00
fax 91 484 39 97
NIP 852-23-53-687

e-mail: sekretariat_szczecin@gddkia.gov.pl

Oddział w Warszawie
ul. Mińska 25
03-808 Warszawa

tel. centr. 22 209 25 00
fax 22 698 60 45
NIP 113-20-97-244

e-mail: sekretariat_warszawa@gddkia.gov.pl

Oddział w Wrocławiu
ul. Powstańców Śląskich 186
53-139 Wrocław

tel. centr. 71 334 73 00
fax 71 367 17 69
NIP 899-24-41-331

e-mail: sekretariat.wroclaw@gddkia.gov.pl

Oddział w Zielonej Górze
ul. Boh. Westerplatte 31
65-950 Zielona Góra

tel. centr. 68 327 10 68
fax 68 325 34 68
NIP 929-01-16-588

e-mail: sekretariat_zga@gddkia.gov.pl

GDDKiAArchiwum 2011

EKSPRESOWA OBWODNICA LUBNIA - NAJPIĘKNIEJSZA DROGA MAŁOPOLSKI

13-08-2009
DSC01095.JPG


W pięknym terenie powstała piękna droga, której budowniczowie zadbali o każdy szczegół inwestycji.


DSC01097.JPG

DSC01101.JPG

DSC01103.JPG

DSC01104.JPG

DSC01140.JPG

DSC01141.JPG

DSC01137.JPG

DSC01139.JPG

DSC01134.JPG

DSC01116.JPG

DSC01120.JPG

DSC01122.JPG

DSC01133.JPG

DSC01136.JPG

DSC01135.JPG

DSC01152.JPG

DSC01153.JPG


Skarpy

DSC01072.JPG

DSC01073.JPG

DSC01077.JPG

DSC01082.JPG

DSC01088.JPG

DSC01094.JPG


W trakcie budowy drogowcy napotkali ogromne problemy związane z niestabilnym gruntem oraz z wodami podziemnymi, co w efekcie powodowało obsuwanie się skarp. Ostatecznie zastosowano skuteczne rozwiązanie polegające na umocnieniu skarp głazami, nawiązującymi dodatkowo do górskiego krajobrazu, w którym inwestycja powstała.


Mury oporowe

DSC01079.JPG

DSC01154.JPG


Droga w swym końcowym odcinku ostro wcina się w zbocze góry, co wymagało zbudowania bardzo solidnych murów oporowych. Powstały one na trzech poziomach, a zasadniczymi elementami ich konstrukcji są kilkunastometrowe gwoździe i kotwy.


Otoczenie drogi

DSC01105.JPG

DSC01108.JPG

DSC01109.JPG

DSC01119.JPG

DSC01121.JPG

DSC01123.JPG

DSC01124.JPG

DSC01125.JPG

DSC01126.JPG

DSC01127.JPG

DSC01130.JPG

DSC01131.JPG

DSC01132.JPG

DSC01142.JPG

DSC01148.JPG


Gdy buduje się drogę w tak pięknym i malowniczym terenie, należy zadbać, by żaden z elementów związanych z inwestycją nie tylko nie szpecił krajobrazu, ale podnosił jego walory. Stąd szczególna dbałość o - wydawałoby się - drobne szczegóły, jak: przepusty, zjazdy do pól, elementy odwodnienia. To, co na innych budowach jest zwykle tworzone z betonowych prefabrykatów, tutaj zostało wybrukowane z dużą starannością przez specjalnie sprowadzoną ekipę górali.








EKSPRESOWA "ZAKOPIANKA": OBWODNICA LUBNIA

Zakres inwestycji obejmował budowę: dwujezdniowej drogi o parametrach ekspresowej na odcinku 4,0 km, od granicy gmin Pcim i Lubień wraz z obwodnicą Lubnia do włączenia w stary przebieg "zakopianki" na wysokości Witkówki.

Droga ekspresowa S7 na projektowanym odcinku obwodnicy Lubnia przebiega w korytarzu zarezerwowanym w Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego gminy Lubień dla drogi nr 7. Korytarz ten za wyjątkiem rejonu drogi wojewódzkiej nr 968 do Mszany Dolnej wolny jest od zabudowy. Na przecięciu z drogą wojewódzką nr 968 zlokalizowano węzeł Lubień. Na dalszym odcinku droga przebiega po zboczu masywu górskiego, którego pochylenie powiększa się w miarę posuwania się do przodu z rosnącym kilometrażem. Na końcowym odcinku pochylenie zbocza jest tak duże, że wymaga ono zastąpienia skarp gruntowych murami oporowymi.

1. OGÓLNY OPIS ZADANIA:
Droga ekspresowa S-7 na odcinkach budowy 2-ch jezdni ma następujące parametry:
- 2 jezdnie o szer. 2 x 3,50 m
- pas dzielący szer. 5,00 m, w tym 2 opaski asfaltowe o szerokości 0,50 m
- pasy awaryjne 2 x 2,50 m
- pobocza gruntowe 2 x 1,25 m

W zakres robót wchodziły:
- odtworzenie trasy
- zdjęcie humusu i darniny
- roboty rozbiórkowe nawierzchni
- rozbiórki budynków
- przebudowa sieci gazowych
- przebudowa sieci wodociągowej
- przebudowa kanalizacji sanitarnej
- przebudowa urządzeń elektroenergetycznych
- przebudowa urządzeń telekomunikacyjnych
- budowa drogi ekspresowej x 2-wu jezdniowej
- budowa węzła drogowego "Lubień" typu półkoniczyna z dwoma skrzyżowaniami skanalizowanymi -w tym jednym typu małe rondo
- budowa 14 obiektów inżynierskich
- budowa murów oporowych
- budowa dróg dojazdowych dla obsługi ruchu lokalnego
- budowa kanalizacji deszczowej
- budowa urządzeń ochrony środowiska (ekrany akustyczne, zieleń)
- wykonanie urządzeń bezpieczeństwa ruchu oraz oznakowania pionowego i poziomego

2. OPIS ROBÓT DROGOWYCH:
Zakres robót drogowych obejmował:
Roboty ziemne:
- Nasypy: 249 000 m3
- Wykopy: 320 000 m3
- Zdjęcie humusu i darniny: 217 000 m2

Roboty nawierzchniowe:
a. Konstrukcja nawierzchni na drodze głównej pow. 79 000 m2
- warstwa ścieralna z mieszanki SMA 0/12,0 -grub. 4 cm
- warstwa wiążąca z betonu asfaltowego 0/20 -grub. 8 cm
- podbudowa z betonu asfaltowego o/25 -grub.13 cm
- podbudowa z kruszywa łamanego 0/31,5 stabilizowanego mechanicznie -grub.20 cm
- podbudowa z kruszywa naturalnego o CBR>20% stabiliz. mechanicznie -grub. 16 cm
- warstwa mrozoochronna/odsączająca z kruszywa -grub. 35 cm

b. Konstrukcja nawierzchni na łącznicach pow. 5 300 m2
- warstwa ścieralna z SMA -grub. 4 cm
- warstwa wiążąca z betonu asfaltowego -grub. 6 cm
- podbudowa z betonu asfaltowego -grub.10 cm
- podbudowa z kruszywa łamanego stabilizowanego mechanicznie -grub. 20 cm
- podbudowa z kruszywa żużlowego stabilizowanego mechanicznie -grub. 20 cm
- warstwa mrozoochronna z kruszywa -grub. 32cm

c. Konstrukcja nawierzchni na drogach bocznych -pow. 8 000 m2
- warstwa ścieralna z betonu asfaltowego -grub. 5 cm
- warstwa wiążąca z betonu asfaltowego -grub. 7 cm
- podbudowa z kruszywa łamanego stabilizowanego mechanicznie -grub. 20 cm
- podbudowa z kruszywa żużlowego stabilizowanego mechanicznie -grub. 20 cm
- warstwa mrozoochronna z kruszywa -grub. 26cm

d. dla dróg dojazdowych -dojazdy do domów -pow. nawierzchni -15 500 m2
- warstwa ścieralna z betonu asfaltowego -grub. 4 cm
- warstwa wiążąca z betonu asfaltowego -grub. 4 cm
- podbudowa z kruszywa łamanego stabilizowanego mechanicznie -grub. 20 cm
- podbudowa z kruszywa naturalnego stabilizowanego mechanicznie -grub. 15 cm

e. dla dróg dojazdowych -dojazdy do pól -pow. nawierzchni -9 800 m2
- warstwa z kruszywa łamanego stabilizowanego mechanicznie -grub. 16 cm
- warstwa odcinająca z piasku średnioziarnistego -grub. 15 cm
- podbudowa z kruszywa łamanego stabilizowanego mechanicznie -grub. 20 cm


3. OPIS ROBÓT MOSTOWYCH
Zbudowano następujące obiekty mostowe:
OBIEKT M-1 -km 711+354.60 -most nad rzeką Lubieńką dł. 42,0 m
- rama kablobetonowa, posadowienie na palach wierconych 1.5m
OBIEKT M-2 -km 711+524.63 -wiadukt w ciągu drogi ekspresowej nad drogą
wojewódzką nr 968, dł. 16.8 m -rama żelbetowa
OBIEKT M-3 -km 711+971.08 -wiadukt nad drogą ekspresową dł. 25 m i 22 m,
belka ciągła kablobetonowa
OBIEKT M-4 -wiadukt w ciągu drogi ekspresowej nad drogą dojazdową dd10 ,
dł. ok. 50 m -zespolony: beton sprężony + beton zbrojony
OBIEKT M-5 -most w ciągu drogi ekspresowej nad potokiem ,
dł. ok. 6 m -zespolony: beton sprężony + beton zbrojony

OBIEKT PP-1 -km 712+653.29 -przepust przejazdowy, dł. 40 m

OBIEKT P-1 -km 710+152 -przepust żelbetowy, skrzynk. 3,0x2,0 m, dł. 40 m
OBIEKT P-2 -km 710+595 -most w ciągu S7, dł. 6 m
OBIEKT P-3 -km 710+951.40 -przepust żelbetowy, skrzynk. 3,0x2,0 m, dł. 48 m
OBIEKT P-4 -km 712+180 -przepust żelbetowy, skrzynk. 3,0x2,0 m, dł. 38 m
OBIEKT P-5 -km 712+646 -przepust żelbetowy, skrzynk. 3,0x2,0 m, dł. 40 m
OBIEKT P-6 -km 713+103 -przepust żelbetowy, skrzynk. 3,0x2,0 m, dł. 15 m
OBIEKT P-7 -km 713+103 -przepust żelbetowy, skrzynk. 3,0x2,0 m, dł. 15 m
OBIEKT P-8 -km 714+741 -przepust żelbetowy, skrzynk. 3,0x2,0 m, dł. 34 m


4. KONSTRUKCJE SŁUŻĄCE ODWODNIENIU:
W celu prawidłowego odprowadzenia wód wykonano:
- przepusty rurowe, żelbetowe:
- o średnicy 150 cm -195 m
- o średnicy 100cm -100 m
- o średnicy 80cm -70 m
- o średnicy 60cm -100 m
- o średnicy 50cm -500 m
- kanalizację deszczową 200 -1000 mm -dł. 5000 m
- sączki podłużne -dł. 7000 m
- Piaskowniki -6 szt.
- Separatory -6 szt.