viatoll 
PLPL
BIP 

ODDZIAŁY:

GDDKiA Oddział Gdańsk Oddział Olsztyn Oddział Białystok Oddział Warszawa Oddział Lublin Oddział Bydgoszcz Oddział Poznań Oddział Szczecin Oddział Zielona Góra Oddział Łódź Oddział Wrocław Oddział Opole Oddział Katowice Oddział Kraków Oddział Kielce Oddział Rzeszów Oddział Szczecin Oddział Gdańsk Oddział Olsztyn Oddział Białystok Oddział Zielona Góra Oddział Poznań Oddział Bydgoszcz Oddział Warszawa Oddział Wrocław Oddział Łódź Oddział Kielce Oddział Lublin Oddział Opole Oddział Katowice Oddział Kraków Oddział Rzeszów

Oddział w Bydgoszczy
ul. Fordońska 6
85-085 Bydgoszcz

tel. centr. 52 323 45 00
fax 52 323 45 04
NIP 554-22-52-485

e-mail: sekretariat_byd@gddkia.gov.pl

Oddział w Gdańsku
ul. Subisława 5
80-354 Gdańsk

tel. centr. 58 511 24 00
fax 58 511 24 05
NIP 584-24-56-536

e-mail: sekretariat_gdansk@gddkia.gov.pl

Oddział w Białystoku
ul. Zwycięstwa 2
15-703 Białystok

tel. centr. 85 664 58 00
fax 85 651 37 83
NIP 542-27-52-914

e-mail: sekretariat_bialystok@gddkia.gov.pl

Oddział w Katowicach
ul. Myśliwska 5
40-017 Katowice

tel. centr. 32 258 62 81
fax 32 259 87 10
NIP 954-24-02-923

e-mail: kat_sekretariat@gddkia.gov.pl

Oddział w Kielcach
ul. Paderewskiego 43/45
25-950 Kielce

tel. 41 34 03 900, 41 345 74 31
fax 41 366 48 04
NIP 657-03-86-703

e-mail: sekretariat_kielce@gddkia.gov.pl

Oddział w Krakowie
ul. Mogilska 25
31-542 Kraków

tel. centr. 12 417 25 00
fax 12 411 01 18
NIP 675-12-72-475

e-mail: sekretariat_krakow@gddkia.gov.pl

Oddział w Lublinie
ul. Ogrodowa 21
20-075 Lublin

tel. 81 532 70 61
fax 81 743 71 68
NIP 712-24-27-134

e-mail: sekretariat_lublin@gddkia.gov.pl

Oddział w Łodzi
ul. Irysowa 2
91-857 Łódź

tel. centr. 42 233 96 00
fax 42 233 96 08
NIP 725-17-13-273

e-mail: sekretariat_lodz@gddkia.gov.pl

Oddział w Olsztynie
ul. Warszawska 89
10-083 Olsztyn

tel. centr. 89 521 28 00
fax 89 527 23 07
NIP 739-32-79-711

e-mail: sekretariat_olsztyn@gddkia.gov.pl

Oddział w Opolu
ul. Niedziałkowskiego 6
45-085 Opole

tel. centr. 77 401 63 00
fax 77 454 44 68
NIP 754-00-03-773

e-mail: sekretariat_opole@gddkia.gov.pl

Oddział w Poznaniu
ul. Siemiradzkiego 5a
60-763 Poznań

tel. centr. 61 866 88 21
fax 61 864 63 69
NIP 779-21-73-262

e-mail: sekretariat_poznan@gddkia.gov.pl

Oddział w Rzeszowie
ul. Legionów 20
35-959 Rzeszów

tel. centr. 17 853 40 71 do 74
fax 17 853 64 84
NIP 813-11-06-223

e-mail: sekretariat_rzeszow@gddkia.gov.pl

Oddział w Szczecinie
Al. Bohaterów Warszawy 33
70-340 Szczecin

tel. centr. 91 432 53 00
fax 91 484 39 97
NIP 852-23-53-687

e-mail: sekretariat_szczecin@gddkia.gov.pl

Oddział w Warszawie
ul. Mińska 25
03-808 Warszawa

tel. centr. 22 209 25 00
fax 22 698 60 45
NIP 113-20-97-244

e-mail: sekretariat_warszawa@gddkia.gov.pl

Oddział w Wrocławiu
ul. Powstańców Śląskich 186
53-139 Wrocław

tel. centr. 71 334 73 00
fax 71 367 17 69
NIP 899-24-41-331

e-mail: sekretariat.wroclaw@gddkia.gov.pl

Oddział w Zielonej Górze
ul. Boh. Westerplatte 31
65-950 Zielona Góra

tel. centr. 68 327 10 68
fax 68 325 34 68
NIP 929-01-16-588

e-mail: sekretariat_zga@gddkia.gov.pl

GDDKiA MAPA STANU BUDOWY DRÓG GDDKiA MAPA STANU BUDOWY DRÓG autostrady, drogi ekspresowe i inne drogi krajowe w realizacji ZOBACZ GDDKiA SERWIS DLA KIEROWCÓW GDDKiA SERWIS DLA KIEROWCÓW najważniejsze informacje drogowe dla kierowców ZOBACZ GDDKiA INFORMACJE COVID-19 GDDKiA INFORMACJE COVID-19

Najważniejsze informacje związane z COVID-19

ZOBACZ
GDDKiA SERWIS DLA PODWYKONAWCÓW GDDKiA SERWIS DLA PODWYKONAWCÓW Informacja dla podwykonawców biorąych udział w realizacji inwestycji GDDKiA ZOBACZ GDDKiA ZBIÓRKA KRWI
Drogocenna krew
GDDKiA
ZBIÓRKA KRWI
Drogocenna krew
Ogólnopolska zbiórka krwi 
Drogocenna krew
ZOBACZ

GDDKiAArchiwum 2020

Przygotowaliśmy się do zimowego utrzymania dróg krajowych

26-10-2020

Jak co roku, już od września, przygotowujemy się do zbliżającego okresu zimowego. Magazyny drogowe obwodów utrzymania zapełniane są solą drogową. Gromadzimy i sprawdzamy działanie sprzętu do zwalczania zimowej śliskości. Wraz z końcem października osiągamy pełnię gotowość.

Monitorujemy drogi przez całą dobę, siedem dni w tygodniu

Służby drogowe, wspomagane własnymi stacjami meteorologicznymi zabudowanymi przy drogach, monitorują stan nawierzchni dróg i warunki pogodowe. Umożliwia to szybką reakcję służb zgromadzonych w 6 rejonach, 4 obwodach utrzymania autostrad, 13 obwodach drogowych rozmieszczonych na ternie całego województwa. W 18 magazynach zgromadziliśmy ponad 31 000 ton soli drogowej.

 

Drogi krajowej w województwie śląskim

Długość dróg, zarządzanych przez katowicki oddział GDDKiA, wynosi ponad 1443 km, w tym dróg dwujezdniowych jest prawie 492 km, co daje w rozwinięciu na jedną jezdnię ponad 1935 km. Drogi krajowe utrzymujemy w standardach opisanych w zarządzeniu Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. Standard I o długości 662,620 km obejmuje autostrady i drogi ekspresowe oraz drogę krajową nr 1, standard II o długości ponad 533 km - drogi krajowe, główne ruchu przyspieszonego i główne, standard III - drogę krajową nr 42 na odcinku od gr. województw opolskiego i śląskiego do granic województw łódzkiego i śląskiego, standard V o długości 238,737 km – obejmuje drogi serwisowe wzdłuż autostrad.

 

Przygotowanie do Zimy

Do akcji zimowego utrzymania dróg krajowych przygotowaliśmy 227 pojazdów, w tym 141 pługosolarek oraz 56 pługów. W najtrudniejszych warunkach śnieżnych pracować też będą 2 pługi wirnikowe, 18 ładowarek, 4 specjalistyczne pojazdy Unimog, 4 równiarki oraz 2 spycharki.

        

Śliskość zimową zwalczamy dwoma metodami:

  • przy użyciu środków chemicznych (solą drogową, solą zwilżoną – solanką). Metodę tę stosuje się zapobiegawczo oraz w celu likwidacji cienkich warstw lodu lub śniegu. W przypadku znacznych spadków temperatury, poniżej -10˚C, sól drogową zastępuje się  mieszaniną chlorku sodu i chlorku wapnia,
  • przy użyciu materiałów uszorstniających, głównie drobnego kruszywa łamanego i piasku.

Aby zabezpieczyć drogę  przed nawiewaniem śniegu, zostaną ustawione zasłony przeciwśnieżne na długości około 30 km.

 

Przewidujemy, że w tym sezonie zimowym może zostać zużyte około 35 000 ton soli drogowej (chlorku sodu). W poprzedni sezonie zimowym koszty zimowego utrzymanie dróg pochłonęły kwotę blisko 16,6 mln złotych.

 

Informacja o warunkach ruchu po drogach krajowych

W GDDKiA funkcjonują Punkty Informacji Drogowej, które zbierają dane o stanie dróg i przekazują je użytkownikom dróg oraz środkom masowego przekazu. Informacje umieszczane są także na stronie internetowej GDDKiA www.archiwum.gddkia.gov.pl, w zakładce „Serwis dla kierowców”. Szczegółowe informacje o warunkach drogowych panujących na drogach krajowych podawane są również pod całodobowym numerem Informacji Drogowej GDDKiA 19 111.

 

GDDKiA korzysta z dostępnych prognoz pogody, dzięki którym może podejmować również działania prewencyjne, takie jak np. posypywanie dróg solą tuż przed lub na samym początku opadów śniegu, wyprzedzając rozpoczęcie akcji przed szczytem komunikacyjnym.

 

Aby podnosić poziom jakości zimowego utrzymania dróg, rozbudowujemy system monitoringu  dróg. Działa już ponad 225 kamer, co daje 1 kamerę na około 10 km. Mamy również 70 drogowych stacji pogodowych oraz 104 punkty z laserowym pomiarem temperatury nawierzchni, oraz temperatury powietrza. Z tych urządzeń otrzymujemy,  oprócz obrazu dróg:

  • pomiar temperatury i wilgotności powietrza,
  • pomiar temperatury nawierzchni,
  • pomiar siły i kierunku wiatru.

Kierowco przepuść pługi, pracujemy abyś bezpiecznie dotarł do celu!

Zadaniem operatorów obsługujących sprzęt do zimowego utrzymania dróg jest zapewnienie przejezdności. Te pojazdy i urządzenia są szerokie – niektóre zajmują cały pas drogi. Aby były skuteczne, muszą poruszać się wolno, z prędkością do 40 km/h. Za sobą pozostawiają jednak bezpieczną i odśnieżoną drogę, gwarantującą płynny ruch – dlatego warto je przepuścić!

 

Mimo że służby drogowe posługują się żółtymi światłami sygnalizacyjnymi, a nie jak mundurowe i ratownicze – niebieskimi, pełnią rolę zbliżoną do tej przypisanej tym służbom. Utrudnianie im pracy poprzez np. nieprzepuszczanie na drodze, zajeżdżanie drogi, przejeżdżanie między płużącym pojazdami, stanowi zagrożenie zdrowia i życia nie tylko dla operatorów sprzętu i pozostałych uczestników ruchu, ale i dla wykonujących te niebezpieczne manewry.