Przygotowaliśmy się do zimowego utrzymania dróg krajowych

Jak co roku, już od września, przygotowujemy się do zbliżającego okresu zimowego. Magazyny drogowe obwodów utrzymania zapełniane są solą drogową. Gromadzimy i sprawdzamy działanie sprzętu do zwalczania zimowej śliskości. Wraz z końcem października osiągamy pełnię gotowość.



Monitorujemy drogi przez całą dobę, siedem dni w tygodniu

Służby drogowe, wspomagane własnymi stacjami meteorologicznymi zabudowanymi przy drogach, monitorują stan nawierzchni dróg i warunki pogodowe. Umożliwia to szybką reakcję służb zgromadzonych w 6 rejonach, 4 obwodach utrzymania autostrad, 13 obwodach drogowych rozmieszczonych na ternie całego województwa. W 18 magazynach zgromadziliśmy ponad 31 000 ton soli drogowej.

 

Drogi krajowej w województwie śląskim

Długość dróg, zarządzanych przez katowicki oddział GDDKiA, wynosi ponad 1443 km, w tym dróg dwujezdniowych jest prawie 492 km, co daje w rozwinięciu na jedną jezdnię ponad 1935 km. Drogi krajowe utrzymujemy w standardach opisanych w zarządzeniu Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. Standard I o długości 662,620 km obejmuje autostrady i drogi ekspresowe oraz drogę krajową nr 1, standard II o długości ponad 533 km - drogi krajowe, główne ruchu przyspieszonego i główne, standard III - drogę krajową nr 42 na odcinku od gr. województw opolskiego i śląskiego do granic województw łódzkiego i śląskiego, standard V o długości 238,737 km – obejmuje drogi serwisowe wzdłuż autostrad.

 

Przygotowanie do Zimy

Do akcji zimowego utrzymania dróg krajowych przygotowaliśmy 227 pojazdów, w tym 141 pługosolarek oraz 56 pługów. W najtrudniejszych warunkach śnieżnych pracować też będą 2 pługi wirnikowe, 18 ładowarek, 4 specjalistyczne pojazdy Unimog, 4 równiarki oraz 2 spycharki.

        

Śliskość zimową zwalczamy dwoma metodami:

  • przy użyciu środków chemicznych (solą drogową, solą zwilżoną – solanką). Metodę tę stosuje się zapobiegawczo oraz w celu likwidacji cienkich warstw lodu lub śniegu. W przypadku znacznych spadków temperatury, poniżej -10˚C, sól drogową zastępuje się  mieszaniną chlorku sodu i chlorku wapnia,
  • przy użyciu materiałów uszorstniających, głównie drobnego kruszywa łamanego i piasku.

Aby zabezpieczyć drogę  przed nawiewaniem śniegu, zostaną ustawione zasłony przeciwśnieżne na długości około 30 km.

 

Przewidujemy, że w tym sezonie zimowym może zostać zużyte około 35 000 ton soli drogowej (chlorku sodu). W poprzedni sezonie zimowym koszty zimowego utrzymanie dróg pochłonęły kwotę blisko 16,6 mln złotych.

 

Informacja o warunkach ruchu po drogach krajowych

W GDDKiA funkcjonują Punkty Informacji Drogowej, które zbierają dane o stanie dróg i przekazują je użytkownikom dróg oraz środkom masowego przekazu. Informacje umieszczane są także na stronie internetowej GDDKiA www.archiwum.gddkia.gov.pl, w zakładce „Serwis dla kierowców”. Szczegółowe informacje o warunkach drogowych panujących na drogach krajowych podawane są również pod całodobowym numerem Informacji Drogowej GDDKiA 19 111.

 

GDDKiA korzysta z dostępnych prognoz pogody, dzięki którym może podejmować również działania prewencyjne, takie jak np. posypywanie dróg solą tuż przed lub na samym początku opadów śniegu, wyprzedzając rozpoczęcie akcji przed szczytem komunikacyjnym.

 

Aby podnosić poziom jakości zimowego utrzymania dróg, rozbudowujemy system monitoringu  dróg. Działa już ponad 225 kamer, co daje 1 kamerę na około 10 km. Mamy również 70 drogowych stacji pogodowych oraz 104 punkty z laserowym pomiarem temperatury nawierzchni, oraz temperatury powietrza. Z tych urządzeń otrzymujemy,  oprócz obrazu dróg:

  • pomiar temperatury i wilgotności powietrza,
  • pomiar temperatury nawierzchni,
  • pomiar siły i kierunku wiatru.

Kierowco przepuść pługi, pracujemy abyś bezpiecznie dotarł do celu!

Zadaniem operatorów obsługujących sprzęt do zimowego utrzymania dróg jest zapewnienie przejezdności. Te pojazdy i urządzenia są szerokie – niektóre zajmują cały pas drogi. Aby były skuteczne, muszą poruszać się wolno, z prędkością do 40 km/h. Za sobą pozostawiają jednak bezpieczną i odśnieżoną drogę, gwarantującą płynny ruch – dlatego warto je przepuścić!

 

Mimo że służby drogowe posługują się żółtymi światłami sygnalizacyjnymi, a nie jak mundurowe i ratownicze – niebieskimi, pełnią rolę zbliżoną do tej przypisanej tym służbom. Utrudnianie im pracy poprzez np. nieprzepuszczanie na drodze, zajeżdżanie drogi, przejeżdżanie między płużącym pojazdami, stanowi zagrożenie zdrowia i życia nie tylko dla operatorów sprzętu i pozostałych uczestników ruchu, ale i dla wykonujących te niebezpieczne manewry.