Znajdują się Państwo na stronie GDDKiA.gov.pl. Poniżej prezentujemy instrukcję instalacji darmowego czytnika ekranu wykorzystującego syntezator oparty na głosie aktora. Dotyczy to systemów operacyjnych rodziny Windows, ponieważ systemy operacyjne firmy Apple posiadają już wbudowane rozwiązanie o nazwie Voice Over.
Instalacja darmowego czytnika ekranu:
					
					
					
					
					
					
					
					
					
					
					
					
					
					
					
					
					
				
							Oddział w Bydgoszczy
							ul. Fordońska 6
							85-085 Bydgoszcz
						
							tel. centr. 52 323 45 00
							fax 52 323 45 04
							NIP 554-22-52-485
						
e-mail: sekretariat_byd@gddkia.gov.pl
							Oddział w Gdańsku
							ul. Subisława 5
							80-354 Gdańsk
						
							tel. centr. 58 511 24 00
							fax 58 511 24 05
							NIP 584-24-56-536
						
e-mail: sekretariat_gdansk@gddkia.gov.pl
							Oddział w Białystoku
							ul. Zwycięstwa 2
							15-703 Białystok
						
							tel. centr. 85 664 58 00
							fax 85 651 37 83
							NIP 542-27-52-914
						
							Oddział w Katowicach
							ul. Myśliwska 5
							40-017 Katowice
						
							tel. centr. 32 258 62 81
							fax 32 259 87 10
							NIP 954-24-02-923
						
e-mail: kat_sekretariat@gddkia.gov.pl
							Oddział w Kielcach
							ul. Paderewskiego 43/45
							25-950 Kielce
						
							tel. 41 34 03 900, 41 345 74 31
							fax 41 366 48 04
							NIP 657-03-86-703
						
e-mail: sekretariat_kielce@gddkia.gov.pl
							Oddział w Krakowie
							ul. Mogilska 25
							31-542 Kraków
						
							tel. centr. 12 417 25 00
							fax 12 411 01 18
							NIP 675-12-72-475
						
e-mail: sekretariat_krakow@gddkia.gov.pl
							Oddział w Lublinie
							ul. Ogrodowa 21
							20-075 Lublin
						
							tel. 81 532 70 61
							fax 81 743 71 68
							NIP 712-24-27-134
						
e-mail: sekretariat_lublin@gddkia.gov.pl
							Oddział w Łodzi
							ul. Irysowa 2
							91-857 Łódź
						
							tel. centr. 42 233 96 00
							fax 42 233 96 08
							NIP 725-17-13-273
						
e-mail: sekretariat_lodz@gddkia.gov.pl
							Oddział w Olsztynie
							ul. Warszawska 89
							10-083 Olsztyn
						
							tel. centr. 89 521 28 00
							fax 89 527 23 07
							NIP 739-32-79-711
						
							Oddział w Opolu
							ul. Niedziałkowskiego 6
							45-085 Opole
						
							tel. centr. 77 401 63 00
							fax 77 454 44 68
							NIP 754-00-03-773
						
e-mail: sekretariat_opole@gddkia.gov.pl
							Oddział w Poznaniu
							ul. Siemiradzkiego 5a
							60-763 Poznań
						
							tel. centr. 61 866 88 21
							fax 61 864 63 69
							NIP 779-21-73-262
						
e-mail: sekretariat_poznan@gddkia.gov.pl
							Oddział w Rzeszowie
							ul. Legionów 20
							35-959 Rzeszów
						
							tel. centr. 17 853 40 71 do 74
							fax 17 853 64 84
							NIP 813-11-06-223
						
							Oddział w Szczecinie
							Al. Bohaterów Warszawy 33
							70-340 Szczecin
						
							tel. centr. 91 432 53 00
							fax 91 484 39 97
							NIP 852-23-53-687
						
							Oddział w Warszawie
							ul. Mińska 25
							03-808 Warszawa
						
							tel. centr. 22 209 25 00
							fax 22 698 60 45
							NIP 113-20-97-244
						
							Oddział w Wrocławiu
							ul. Powstańców Śląskich 186
							53-139 Wrocław
						
							tel. centr. 71 334 73 00
							fax 71 367 17 69
							NIP 899-24-41-331
						
							Oddział w Zielonej Górze
							ul. Boh. Westerplatte 31
							65-950 Zielona Góra
						
							tel. centr. 68 327 10 68
							fax 68 325 34 68
							NIP 929-01-16-588
						
e-mail: sekretariat_zga@gddkia.gov.pl
Archiwum 2020Na wszystkich budowanych odcinkach A1 prace idą zgodnie z planem. Stale monitorujemy sytuację i mobilizujemy wykonawców, aby jeszcze w tym roku kierowcy mogli przejechać z Tuszyna do Częstochowy pierwszą jezdnią autostrady A1. Odbędzie się to na zasadach tymczasowej organizacji ruchu, ale najważniejsze, że będzie bardziej komfortowo i bezpieczniej.
Domykamy A1. Plan to ruch po jednej jezdni jeszcze w 2020 roku! 
 
Przypominamy, że termin realizacji całej autostrady A1 to 2022 rok. Trzy pasy w każdą stronę.
Roboty prowadzone są w istniejącym śladzie drogi krajowej nr 1, co stanowi dodatkowe utrudnienie zarówno dla budujących, jak i dla kierowców. Postanowiliśmy jednak zawiesić sobie poprzeczkę wysoko i chcemy, aby do końca tego roku kierowcy mogli skorzystać już z pierwszej nowej jezdni. Na zasadach tymczasowej organizacji ruchu wykorzystamy trzy pasy ruchu oraz pas awaryjny i udostępnimy kierowcom po dwa pasy ruchu w obu kierunkach. To ambitny plan, ale w przypadku autostrady A1 i obwodnicy Częstochowy już pokazaliśmy, że takie trudne założenia potrafimy realizować.
Na wszystkich czterech odcinkach budowy autostrady A1 w województwie łódzkim prace przebiegają zgodnie z harmonogramem, a w niektórych przypadkach nawet go wyprzedzają. Należy przyjąć, że wszędzie przekroczyły półmetek, poza odcinkiem „B” Piotrków Trybunalski - Kamieńsk, gdzie umowa z wykonawcą była podpisana najpóźniej.
A1 Tuszyn - Piotrków Trybunalski Południe
Na tym odcinku liczącym blisko 16 kilometrów, już na ponad 11 kilometrach kierowcy korzystają
z nowej, betonowej jezdni. Aktualnie trwają prace rozbiórkowe starej jezdni, budowane są przepusty i ekrany dźwiękochłonne. Bardzo duży postęp prac można odnotować w przypadku obiektów inżynierskich.
Większość z nich gotowa jest w ok. 80 proc. Na przełomie roku gotowy będzie wiadukt łącznicy (kierunek Warszawa - Katowice) na węźle Piotrków Trybunalski Zachód. Pozwoli to na zlikwidowanie jednopoziomowego skrzyżowania, które jest obecnie „wąskim gardłem”, mocno spowalnia ruch i powoduje powstawanie zatorów.
Niestety po oddaniu do użytkowania fragmentów nowej jezdni, wśród kierowców znacznie pogłębił się problem nadmiernej prędkości. Wspólnie z właściwymi służbami podejmujemy stosowne działania, o czym pisaliśmy tutaj: https://www.archiwum.gddkia.gov.pl/pl/a/39016/Na-budowanych-odcinkach-autostrady-A1-bedzie-bezpiecznej.
A1 Piotrków Trybunalski Południe - Kamieńsk
To najdłuższy z budowanych odcinków. Liczy sobie 25 kilometrów i prace są tu najmniej zaawansowane, ponieważ umowa na jego realizację podpisana była najpóźniej. Mimo to udaje się utrzymać bardzo dobre tempo robót. Na obecną chwilę należy przyjąć, że wykonano już ok. 25 proc. wszystkich prac.
Trwają intensywne roboty związane z przygotowaniem podbudowy betonowej jezdni wschodniej. W najbliższym czasie ma ruszyć układanie betonowej nawierzchni, co oznaczałoby znaczne przyśpieszenie prac w stosunku do harmonogramu. Bardzo sprawnie przebiegają także prace związane z budową obiektów mostowych. Można ocenić, że w ich przypadku średnie zaawansowanie wynosi ok. 60 proc.
A1 Kamieńsk - Radomsko
Na tym odcinku, podobnie, jak w przypadku odcinka „A” i „D”, kierowcy także mogą już korzystać
z pierwszego fragmentu betonowej jezdni, o czym niedawno informowaliśmy tutaj: https://www.archiwum.gddkia.gov.pl/pl/a/39166/Trzeci-odcinek-nowej-jezdni-na-A1.
Fragment ten liczy ok. 3 kilometrów, jednak do końca listopada całym odcinkiem (o długości 16,7 km) będzie można przejechać już po nowej jezdni. Wtedy też ruszą prace rozbiórkowe starej, zachodniej jezdni. Epidemia koronawirusa nie przeszkodziła w skutecznej realizacji harmonogramu i prace osiągnęły półmetek.
Aktualnie trwają roboty wykończeniowe na jezdni wschodniej, budowane są ekrany i zbiorniki retencyjne. Trwają też intensywne prace na trzech MOP-ach, jakie będą na tym odcinku. W tym przypadku zaawansowanie prac waha się od 20 do 70 proc.
A1 Radomsko - granica województw łódzkiego i śląskiego
To pierwszy z łódzkich odcinków budowanej autostrady A1, gdzie kierowcy pojechali betonową jezdnią, o czym informowaliśmy tutaj: https://www.archiwum.gddkia.gov.pl/pl/a/38869/Pierwszy-odcinek-nowej-jezdni-na-A1-przekazany-kierowcom. Przekazany fragment trasy liczył zaledwie 4,8 km, ale zważywszy, że długość całego odcinka ma 7 km, to stanowi on znaczną jego część. Prace przebiegają tu w dobrym tempie.
Na obecną chwilę ich zawansowanie przekroczyło 60 proc. Aktualnie montowane są ekrany, trwa budowa zbiorników retencyjnych i ruszyły prace rozbiórkowe na jezdni zachodniej. Na tym krótkim odcinku powstają trzy duże (górne) przejścia dla zwierząt. Zaawansowanie prac wynosi tu od 65 do 95 proc. Na ukończeniu jest także most na Warcie na jezdni wschodniej. Montowane są tam bariery, elementy odwodnienia, a wkrótce ruszą tam prace związane z układaniem nawierzchni, co oznacza, że w ciągu miesiąca most powinien zostać oddany do użytkowania.
Niezależnie prowadzone są także ustalenia pomiędzy GDDKiA, Policją, Inspekcją Transportu Drogowego i wykonawcami, aby umożliwić kontrole samochodów w czasie prowadzenia prac budowlanych. To między innymi pokłosie narastającego problemu przekraczania prędkości. Wstępnie ustalono, że wykonawcy mogą przygotować około pięciu takich miejsc na całym łódzkim odcinku budowanej autostrady A1, co znacznie powinno poprawić bezpieczeństwo zarówno kierowców, jak i ludzi pracujących na budowie (https://www.archiwum.gddkia.gov.pl/pl/a/39016/Na-budowanych-odcinkach-autostrady-A1-bedzie-bezpiecznej).
Budowa A1 w woj. śląskim idzie pełną parą. Budowany jest odcinek E autostrady, na odcinku F trwa budowa oświetlenia, prowadzona jest procedura przetargowa na dokończenie budowy wiaduktu WA352 w ciągu A1 w rejonie węzła Częstochowa Północ oraz na budowę Miejsc Obsługi Podróżnych oraz Obwodu Utrzymania Autostrady.
A1 granica województw łódzkiego i śląskiego - węzeł Częstochowa Północ
Za nami dwa lata intensywnych prac przy budowie tego 17-kilometrowego odcinka autostrady A1. We wrześniu br. wykonawca zakończył układanie nawierzchni z betonu cementowego na trasie głównej pierwszej jezdni. W IV kwartale br. nastąpi zmiana czasowej organizacji ruchu i na nową nawierzchnię z betonu cementowego zostanie przeniesiony ruch z DK1. Taka zmiana organizacji ruchu pozwoli na rozpoczęcie prac rozbiórkowych starej jezdni DK1 i przystąpienie do robót ziemnych na drugiej jezdni autostrady A1.
W zakresie robót drogowych wykonywano również nawierzchnię bitumiczną na obiektach i dojazdach do obiektów mostowych w ciągu nowo budowanej jezdni. Trwają także prace wykończeniowe związane m.in. z wykonaniem odwodniania jezdni, zabezpieczenia skarp oraz na odcinku od km 399+742 do km 406+100 wykonywane są roboty fundamentowe pod słupy ekranów akustycznych, montaż słupów, montaż barier ochronnych oraz humusowanie skarp.
Prowadzone są prace na wszystkich obiektach inżynierskich. Kontynuowane są roboty ziemne (wykopy i zasypki fundamentów), tj. zbrojenie i betonowanie poszczególnych elementów żelbetowych - fundamentów, podpór i ustrojów nośnych. Na obiektach inżynierskich w ciągu autostrady prowadzone są prace związane z wyposażeniem obiektów w bariery ochronne, ekrany akustyczne, schody skarpowe. Wykonanie rzeczowe robót wynosi już prawie 50 proc.
A1 węzeł Częstochowa Północ - węzeł Częstochowa Blachownia
Pod koniec sierpnia br. zakończono prace umożliwiające podniesienie prędkości na odcinku Częstochowa Blachownia – Częstochowa Jasna Góra (https://www.archiwum.gddkia.gov.pl/pl/a/38925/Zmiany-w-ruchu-na-autostradowej-obwodnicy-Czestochowy).
Ponadto trwa budowa oświetlenia na węzłach Częstochowa Północ, Częstochowa Jasna Góra i Częstochowa Blachownia oraz w rejonach Miejsc Obsługi Podróżnych Wierzchowisko i Gorzelanka - roboty te będą realizowane do końca roku.
Do zrealizowania na tym odcinku pozostaną prace wykończeniowe na węzłach Częstochowa Blachownia, Częstochowa Jasna Góra oraz Częstochowa Północ. Wykonane zostaną również roboty melioracyjne, prace wykończeniowe w asortymentach robót drogowych, mostowych, branżowych oraz zieleni, a także wprowadzenie docelowej organizacji ruchu.
Po wybudowaniu wszystkich jej odcinków A1 będzie miała 564 km długości i połączy porty Trójmiasta z granicą Polski i Republiki Czeskiej w Gorzyczkach. Autostrada A1 jest częścią VI paneuropejskiego korytarza transportowego oraz międzynarodowej trasy E75. Pokrywa się także z historycznym przebiegiem szlaku bursztynowego.
Bądź na bieżąco z komunikatami GDDKiA. Obserwuj nas w mediach społecznościowych Facebook i Twitter.