Znajdują się Państwo na stronie GDDKiA.gov.pl. Poniżej prezentujemy instrukcję instalacji darmowego czytnika ekranu wykorzystującego syntezator oparty na głosie aktora. Dotyczy to systemów operacyjnych rodziny Windows, ponieważ systemy operacyjne firmy Apple posiadają już wbudowane rozwiązanie o nazwie Voice Over.
Instalacja darmowego czytnika ekranu:
					
					
					
					
					
					
					
					
					
					
					
					
					
					
					
					
					
				
							Oddział w Bydgoszczy
							ul. Fordońska 6
							85-085 Bydgoszcz
						
							tel. centr. 52 323 45 00
							fax 52 323 45 04
							NIP 554-22-52-485
						
e-mail: sekretariat_byd@gddkia.gov.pl
							Oddział w Gdańsku
							ul. Subisława 5
							80-354 Gdańsk
						
							tel. centr. 58 511 24 00
							fax 58 511 24 05
							NIP 584-24-56-536
						
e-mail: sekretariat_gdansk@gddkia.gov.pl
							Oddział w Białystoku
							ul. Zwycięstwa 2
							15-703 Białystok
						
							tel. centr. 85 664 58 00
							fax 85 651 37 83
							NIP 542-27-52-914
						
							Oddział w Katowicach
							ul. Myśliwska 5
							40-017 Katowice
						
							tel. centr. 32 258 62 81
							fax 32 259 87 10
							NIP 954-24-02-923
						
e-mail: kat_sekretariat@gddkia.gov.pl
							Oddział w Kielcach
							ul. Paderewskiego 43/45
							25-950 Kielce
						
							tel. 41 34 03 900, 41 345 74 31
							fax 41 366 48 04
							NIP 657-03-86-703
						
e-mail: sekretariat_kielce@gddkia.gov.pl
							Oddział w Krakowie
							ul. Mogilska 25
							31-542 Kraków
						
							tel. centr. 12 417 25 00
							fax 12 411 01 18
							NIP 675-12-72-475
						
e-mail: sekretariat_krakow@gddkia.gov.pl
							Oddział w Lublinie
							ul. Ogrodowa 21
							20-075 Lublin
						
							tel. 81 532 70 61
							fax 81 743 71 68
							NIP 712-24-27-134
						
e-mail: sekretariat_lublin@gddkia.gov.pl
							Oddział w Łodzi
							ul. Irysowa 2
							91-857 Łódź
						
							tel. centr. 42 233 96 00
							fax 42 233 96 08
							NIP 725-17-13-273
						
e-mail: sekretariat_lodz@gddkia.gov.pl
							Oddział w Olsztynie
							ul. Warszawska 89
							10-083 Olsztyn
						
							tel. centr. 89 521 28 00
							fax 89 527 23 07
							NIP 739-32-79-711
						
							Oddział w Opolu
							ul. Niedziałkowskiego 6
							45-085 Opole
						
							tel. centr. 77 401 63 00
							fax 77 454 44 68
							NIP 754-00-03-773
						
e-mail: sekretariat_opole@gddkia.gov.pl
							Oddział w Poznaniu
							ul. Siemiradzkiego 5a
							60-763 Poznań
						
							tel. centr. 61 866 88 21
							fax 61 864 63 69
							NIP 779-21-73-262
						
e-mail: sekretariat_poznan@gddkia.gov.pl
							Oddział w Rzeszowie
							ul. Legionów 20
							35-959 Rzeszów
						
							tel. centr. 17 853 40 71 do 74
							fax 17 853 64 84
							NIP 813-11-06-223
						
							Oddział w Szczecinie
							Al. Bohaterów Warszawy 33
							70-340 Szczecin
						
							tel. centr. 91 432 53 00
							fax 91 484 39 97
							NIP 852-23-53-687
						
							Oddział w Warszawie
							ul. Mińska 25
							03-808 Warszawa
						
							tel. centr. 22 209 25 00
							fax 22 698 60 45
							NIP 113-20-97-244
						
							Oddział w Wrocławiu
							ul. Powstańców Śląskich 186
							53-139 Wrocław
						
							tel. centr. 71 334 73 00
							fax 71 367 17 69
							NIP 899-24-41-331
						
							Oddział w Zielonej Górze
							ul. Boh. Westerplatte 31
							65-950 Zielona Góra
						
							tel. centr. 68 327 10 68
							fax 68 325 34 68
							NIP 929-01-16-588
						
e-mail: sekretariat_zga@gddkia.gov.pl
Archiwum 2020Pięć obwodnic w województwie podlaskim zostało ujętych w rządowym Programie budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. Część z nich to zadania, dla których są już wydane decyzje środowiskowe i jeszcze w tym roku ruszą przetargi, dla innych z kolei proces przygotowawczy dopiero się rozpoczął.
Obwodnica Augustowa
Obwodnica Augustowa w ciągu drogi krajowej nr 16 jest elementem szerszego zadania obejmującego modernizację całej „szesnastki” między Augustowem a granicą państwa w Ogrodnikach. Droga ma zyskać na całej długości szerokość minimum 7 metrów oraz nośność 11,5 tony na oś, co ma umożliwić wykorzystanie jej do ruchu cięższego niż obecnie.
Żeby jednak uniknąć powrotu ciężkiego transportu do Augustowa, zaplanowaliśmy południowo-wschodnią obwodnicę Augustowa. Po przeprowadzeniu przetargu na opracowanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego z elementami Koncepcji Programowej, a także z materiałami do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej, 4 grudnia 2019 roku została podpisana umowa z firmą Value Engineering.
Wariant za wariantem
Wykonawca przedstawił pierwszych sześć wariantów przebiegu południowo-wschodniej obwodnicy Augustowa o średniej długości około 6,5 km. W drugiej połowie stycznia 2020 r. swój wariant przebiegu obwodnicy Augustowa przedstawił także burmistrz miasta. Jest to wariant niemal 3-krotnie dłuższy (ok.17 km.), stanowiący dalekie obejście Augustowa. GDDKiA zgodziła się przeanalizować również ten wariant jako dodatkowy korytarz transportowy i poddać go ocenie według takich samych kryteriów, jak pierwotnie przedstawione warianty. Wydłuży to prace przygotowawcze o ok. rok. Dalszy zakres prac
Odbiór Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego z elementami Koncepcji Programowej przewidziane jest na I kw. 2022, a złożenie wniosku o decyzję środowiskową na II kwartał 2022 roku. Ogłoszenie przetarg w systemie „Projektu i buduj” planowane jest na III kw. 2024 r., a roboty budowlane na lata 2026-2028.
Obwodnica Białobrzeg
Obwodnica Białobrzeg będzie miała długość ok. 5 km i ominie miejscowość od wschodu. Uzyskana została decyzja o uwarunkowaniach środowiskowych, a w połowie września bieżącego roku ogłoszony zostanie przetarg na opracowanie Koncepcji Programowej oraz dokumentacji geologicznej i geotechnicznej – to ostatni etap prac przygotowawczych. Przetarg w systemie Projektuj i buduj zaplanowano na IV kwartał 2022 r. Roboty budowlane przewidziane są na lata 2024-2027.
Podstawowym celem budowy obwodnicy Białobrzeg jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, który obecnie odbywa się drogą krajową nr 8. Droga ta stanowi ważny korytarz o znaczeniu regionalnym łączący Białystok z Augustowem i Suwałkami. Jest to ważne połączenie komunikacyjne w województwie podlaskim, na którym likwidowane są wąskie gardła poprzez budowę obejść najbardziej zatłoczonych miejscowości.
Obwodnica Suchowoli
Obwodnica Suchowoli ma długość aż 15,3 kilometra, dzięki czemu wyprowadzi tranzyt poza Suchowolę od strony wschodniej, ale też ominie szereg sąsiednich miejscowości: Zagórze, Skindzierz, Chodorówkę Nową, Poświętne czy Krzywą. W ramach inwestycji powstaną m.in. trzy skrzyżowania z istniejącym układem drogowym, liczne obiekty inżynierskie, urządzenia ochrony środowiska oraz przebudowane zostaną drogi lokalne.
Obwodnica Suchowoli ma już decyzje środowiskową, a prace przygotowawcze są na ukończeniu. Ogłoszenie przetargu na wybór wykonawcy w systemie „Projektuj i buduj” planowane jest na II połowę grudnia 2020 r., a podpisanie umowy na rok 2021. Roboty budowlane realizowane będą w latach 2023-2025.
Podstawowym celem budowy obwodnicy Suchowoli jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, który obecnie odbywa się drogą krajową nr 8. Dzięki obwodnicy nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości w Suchowoli. Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu tranzytowego i regionalnego. Droga krajowa nr 8 stanowi ważny korytarz o znaczeniu regionalnym łączący Białystok z Augustowem i Suwałkami. Jest to ważne połączenie komunikacyjne w województwie podlaskim, na którym likwidowane są wąskie gardła poprzez budowę obejść najbardziej zatłoczonych miejscowości.
Obwodnica Sztabina
Obwodnica Sztabina o długości 4,45 km ominie miejscowość po stronie wschodniej. W ramach przedsięwzięcia wybudowana zostanie między innymi ponad 700-metrowa estakada nad doliną Biebrzy. Obwodnica Sztabina ma wydaną decyzję środowiskową, a prace przygotowawcze są na ukończeniu. Ogłoszenie przetargu na wybór wykonawcy w systemie „Projektuj i buduj” planowane jest na II połowę grudnia 2020 r. Roboty budowlane realizowane będą w latach 2023-2025. Podstawowym celem budowy obwodnicy Sztabina jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, który obecnie odbywa się drogą krajową nr 8. Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego miejscowości. Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu tranzytowego i regionalnego. Droga krajowa nr 8 stanowi ważny korytarz o znaczeniu regionalnym łączący Białystok z Augustowem i Suwałkami.
Obwodnica Zambrowa
27 sierpnia 2020 roku ogłosiliśmy przetarg na opracowanie możliwych korytarzy transportowych południowej obwodnicy Zambrowa (tzw. Studium Korytarzowe). To początek prac nad tą inwestycją. Wykonawca Studium ma przedstawić wszystkie możliwe korytarze, którymi obwodnica mogłaby przebiegać oraz wskazać wśród nich najbardziej korzystny, zarówno dla miasta, jak i układu sieci dróg krajowych w rejonie Zambrowa. Studium ma być gotowe w I kwartale 2021 roku. Przygotowane materiały umożliwią przejście do kolejnego etapu prac przygotowawczych, jakim będzie przetarg (II kw. 2021 r.) na wyłonienie wykonawcy, który opracuje materiały do decyzji środowiskowej (wniosek o DŚU i uzyskanie decyzji – 2023 r.). Według wstępnych prognoz realizacja południowej obwodnicy Zambrowa nastąpi w latach 2026-2028.
Dzięki powstaniu obwodnicy z centrum miasta wyprowadzony zostanie ruch tranzytowy na osi północ-południe z Łomży w stronę Siedlec (DK63) oraz z Łomży w kierunku na Bielsk Podlaski (DK66). Inwestycja będzie stanowiła również dopełnienie układu drogowego, który powstał po zrealizowaniu drogi ekspresowej S8. Dzięki temu poprawi się dostępność drogi ekspresowej ze strony południowej i wschodniej, czyli z Bielska Podlaskiego, Sokołowa Podlaskiego i Siedlec.