Budowa drogi ekspresowej S69 Bielsko-Biała - Żywiec, odcinek w. Mikuszowice (Żywiecka/Bystrzańska) – Żywiec


GDDKiA

Nazwa Projektu: Budowa drogi ekspresowej S69, Bielsko-Biała – Żywiec, odcinek w. Mikuszowice (Żywiecka/Bystrzańska) - Żywiec

Nr projektu wg UoD: POIS.06.01.00-00-026/09-00
Data podpisania Umowy o Dofinansowanie: 09.09.2011 r.
Data podpisania Aneksu nr 1 do Umowy o Dofinansowanie: 24.02.2011 r.
Data podpisania Aneksu nr 2 do Umowy o Dofinansowanie: 24.07.2012 r.
Data podpisania Aneksu nr 3 do Umowy o Dofinansowanie: 26.08.2013 r.

Data podpisania Aneksu nr 4  do Umowy o Dofinansowanie: 22.12.2014 r.
Data zakończenia realizacji projektu wg UoD: 31.12. 2015 r.
Całkowita wartość projektu: 1 184 240 154,28 PLN
Maksymalna kwota dofinansowania z UE: 721 179 696,74 PLN

 

Strona internetowa projektu: http://s69-bielsko-zywiec.pl/ 

 

Opis inwestycji:
Przedmiotem projektu była budowa drogi ekspresowej S-69 Bielsko-Biała—Żywiec, na odcinku od węzła „Mikuszowice” (dawniej „Żywiecka/Bystrzańska”) w Bielsku-Białej do węzła „Żywiec” w Żywcu, od km 9+100,00 do km 24+660. Długość nowo wybudowanej drogi wynosi 15,56 km, z czego 15,3 km stanowi droga o przekroju dwujezdniowym, a 0,26 km stanowi odcinek przejściowy, na którym następuje stopniowa zmiana przekroju z dwujezdniowego na jednojezdniowy na włączeniu do istniejącej jezdni wybudowanej w ramach odcinka węzeł „Żywiec”—węzeł „Browar.


Pod względem administracyjnym przedmiotowy odcinek drogi S-69 przebiega w całości przez teren województwa śląskiego w powiatach bielskim i żywieckim, w obrębie miast Bielsko-Biała i Żywiec oraz gmin Wilkowice, Buczkowice, Łodygowice i Lipowa.
Początek projektowanego odcinka drogi S-69 zlokalizowany jest na terenie miasta Bielsko-Biała w rejonie dzielnicy Mikuszowice (za węzłem „Mikuszowice”). Następnie droga przebiega w kierunku południowym przez tereny czterech gmin: Wilkowice, Buczkowice, Łodygowice oraz Lipowa. Koniec nowo wybudowanego odcinka drogi S-69 zlokalizowany jest po zachodniej stronie miasta Żywiec, w rejonie dzielnicy Podlesie (węzeł „Żywiec”).


Projektowana droga ekspresowa S-69 na odcinku od węzła „Mikuszowice” w Bielsku-Białej do węzła „Żywiec” w Żywcu stanowi alternatywę dla istniejącej drogi krajowej DK-69 od km 5+980 do km 18+800. DK-69 na omawianym odcinku przebiega zarówno w terenie zabudowanym jak i niezabudowanym (ma charakter miejski i zamiejski).


W momencie składania wniosku aplikacyjnego droga S-69 stanowiła element transeuropejskich sieci transportowych i jest zlokalizowana w VI Paneuropejskim Korytarzu Transportowym, tworząc połączenie południowej granicy państwa ze Słowacją w Zwardoniu z drogą ekspresową S-1 w Bielsku-Białej. Jest także elementem projektu priorytetowego TEN-T nr 25 („Budowa autostrady Gdańsk—Brno/Bratysława—Wiedeń”). Przedłużeniem S-69 na południe jest słowacka autostrada D-3 Żylina—Skalite w trakcie budowy.

 

Główne cele projektu:
- wybudowanie odcinka drogi ekspresowej S-69 jako jednego z elementów podstawowego układu drogowego Polski i Regionu Śląskiego,
- stworzenie bezpiecznego odcinka drogi ekspresowej zapewniającego wysoki komfort dalekobieżnego ruchu drogowego o dużych prędkościach podróżnych,
- dostosowanie przekroju drogi do prognozowanego ruchu,
- usprawnienie połączenia między Polską a Słowacją,
- dostosowanie drogi do obowiązujących przepisów prawnych dla dróg klasy S, w tym zapisów rozporządzeń w zakresie warunków technicznych dotyczących dróg publicznych i ich usytuowania oraz obiektów inżynierskich (Dz.U. nr 43  z dnia 14 maja 1999r. poz. 430 oraz Dz.U. nr 63 z dnia 3 sierpnia 2000r. poz. 735), geometryczno - wysokościowe rozwiązanie węzłów oraz odcinków dróg poprzecznych na ich przecięciach z trasą S-69,
- rozwiązanie obsługi przyległego terenu, w tym w szczególności przez budowę dróg ruchu lokalnego.

 

Informacja nt. kontraktów (roboty + nadzór) w ramach w/w projektu:
Tytuł kontraktu:

Budowa drogi ekspresowej S-69 Bielsko-Biała –Żywiec – Zwardoń, odcinek węzeł „Mikuszowice” („Żywiecka-Bystrzańska”) - Żywiec

  • Data podpisania umowy: 20.07.2010 r.
  • Numer umowy: GDDKiA/R-1/S-69/M-Ż/2009.
  • Wykonawca: Polimex-Mostostal S.A. (Lider), DOPRASTAV, a. s. (Partner), „MOSTMAR” S.A. Firma „MOSTMAR” S.A. ogłosiła upadłość.
  • Wartość: 645 983 972,83 PLN netto.
  • Czas realizacji zgodnie z umową: 27 miesięcy plus łącznie (zgodnie z podpisanymi aneksami) 327 dni.

Zamawiający w dniu 31.12.2013r. odstąpił od ww. umowy z Wykonawcą robót z przyczyn leżących po stronie Wykonawcy.

W dniu 02.01.2014 r. wszczęto postępowanie przetargowe na wyłonienie nowego Wykonawcy na dokończenie robót.

 

Tytuł kontraktu:

„Kontynuacja budowy drogi ekspresowej S-69 Bielsko-Biała – Żywiec – Zwardoń, odcinek węzeł „Mikuszowice” („Żywiecka/Bystrzańska”) – Żywiec”.

  • Data podpisania umowy: 02.07.2014 r..
  • Numer umowy: GDDKiA-O/KA/1/S-69/2014
  • Wykonawca: Mota – Engil Central Europe S.A.
  • Wartość: 212 128 968,55 PLN netto.
  • Czas realizacji zgodnie z umową: 9 miesięcy (do czasu realizacji Robót objętych niniejszą umową nie wlicza się okresów zimowych tj. od 15 grudnia do 15 marca)

06.11.2014r. został oddany do ruchu pierwszy z dwóch odcinków drogi ekspresowej S-69, o długości 6,15 km od węzła Mikuszowice do węzła Buczkowice. W ramach zrealizowanego odcinka wybudowano: 4 mosty, 5 wiaduktów, 41 przepustów skrzynkowych i 21 przepustów rurowych, drogi poprzeczne - 1,95 km, drogi wewnętrzne - 10,2 km, 142 zjazdy

W dniu 24.07.2015 r. został oddany do ruchu drugi odcinek z budowanej drogi ekspresowej S-69, o długości 9,41 km od węzła Buczkowice do węzła Żywiec. Tym samym uruchomiono całą trasę drogi ekspresowej S-69 od Bielska Białej do Żywca. W ramach zrealizowanego odcinka wybudowano: 3 mosty, 9 wiaduktów, 15 przepustów skrzynkowych i 22 przepustów rurowych, drogi poprzeczne - 1,36 km, drogi wewnętrzne - 18 km, 105 zjazdów.

 

Tytuł kontraktu:
"Zarządzanie projektem w zakresie budowy drogi ekspresowej S-69 Bielsko-Biała-Żywiec-Zwardoń, odc. węzeł „Mikuszowice” („Żywiecka/Bystrzańska”) – Żywiec, w tym pełnienie nadzoru nad realizacją robót”

  • Umowa nr: 73/R-1/Zarządz./S-69/M-Ż/2009, data podpisania umowy: 06.08.2010 r.
  • Wykonawca: Lafrentz – Polska Sp. z o.o. (Lider), Inwestycje, Budownictwo, Handel „Invest-Complex” Sp. z o.o. (Partner)
  • Wartość: 5 720 705,09 PLN netto.
  • Czas realizacji zgodnie z umową: 44 miesiące plus 30 dni zgodnie z podpisanym aneksem.

Tytuł kontraktu:
Realizacja zamówienia uzupełniającego do umowy 73/R-1/Zarządz./S-69/M-Ż/2009 z dnia 06.08.2012 roku na usługę polegającą na: "Zarządzaniu projektem w zakresie budowy drogi ekspresowej S-69 Bielsko-Biała-Żywiec-Zwardoń, odc. węzeł „Mikuszowice” („Żywiecka/Bystrzańska”) – Żywiec, w tym pełnienie nadzoru nad realizacją robót”

  • Umowa nr: GDDKiA/O-KA/73/R-1/Zarządz./S-69/M-Ż/zam.uzup./2013, data podpisania umowy: 21.06.2013 r.
  • Wykonawca: Lafrentz – Polska Sp. z o.o. (Lider), Inwestycje, Budownictwo, Handel „Invest-Complex” Sp. z o.o. (Partner)
  • Wartość: 2 693 369,68 PLN netto.
  • Czas realizacji zgodnie z umową: do 31.05.2014 r.

Tytuł kontraktu:
„Pełnienie nadzoru nad realizacją Robót oraz Zarządzanie Kontraktem pn.: „Kontynuacja budowy drogi ekspresowej S-69 Bielsko-Biała – Żywiec – Zwardoń, odcinek węzeł „Mikuszowice” („Żywiecka/Bystrzańska”) – Żywiec”.

  • Umowa nr: 31/S-69/M-Ż/2014, data podpisania umowy: 08.09.2014 r.
  • Wykonawca: Lafrentz – Polska Sp. z o.o. (Lider), Inwestycje, Budownictwo, Handel „Invest-Complex” Sp. z o.o. (Partner)
  • Wartość: 4 351 852,96 PLN netto.
  • Czas realizacji zgodnie z umową: minimalnie 30 miesięcy, maksymalnie 54 miesiące 

 

 

Nr projektu wg UoD: POIS.06.01.00-00-045/13-00

Data podpisania Umowy o Dofinansowanie: 10.10.2013 r.

Całkowita wartość projektu: 3 898 199 591,75 PLN

Maksymalna kwota dofinansowania z UE: 2 796 119 019,29 PLN

Strona internetowa projektu: http://www.a8-aow-wroclaw.pl/ 

 

Opis inwestycji:
Przedmiotem niniejszego Projektu jest budowa Autostradowej Obwodnicy Wrocławia A8 o całkowitej długości 35,413 km. Administracyjnie inwestycja jest położna w południowo-zachodniej części Polski na obszarze wschodniej części województwa dolnośląskiego.

 

W momencie składania wniosku aplikacyjnego Autostrada A8 na odcinku obwodnicy Wrocławia stanowiła element transeuropejskich sieci transportowych i zlokalizowana była w dodatkowym korytarzu paneuropejskim sieci TEN-T powstałym na podbudowie już nieobowiązującej (od 2004 r.) sieci TINA (Wrocław – Łódź), tworząc połączenie przez terytorium Polski krajów Europy Środkowej z krajami leżącymi po wschodniej stronie naszej granicy z Republiką Białorusi.

 

Projekt Budowa Autostradowej Obwodnicy Wrocławia A8 obejmował swoim zakresem:

  • budowę dwujezdniowej autostrady na długości 21,969 km,
  • budowę dwujezdniowej drogi ekspresowej S8 na długości 5,294 km,
  • budowę drogi krajowej nr 98, dwujezdniowej, na długości 5,661 km,
  • budowę drogi krajowej nr 8, jednojezdniowej, na długości 2,489 km,
  • budowę 7 węzłów drogowych: „Kobierzyce”, „Nowa Wieś”, „Cesarzowice”, „Lotnisko”, „Kosmonautów”, „Widawa”, „Pawłowice”,
  • budowę 40 obiektów mostowych w ciągu i nad projektowanymi jezdniami przedmiotowych ciągów drogowych.

Początek przedmiotowego Projektu stanowi łącznik Kobierzyce, który rozpoczyna się skrzyżowaniem skanalizowanym z dotychczasowym przebiegiem DK 8 i drogą gminną w m. Magnice w km 0+000,00. Koniec łącznika Kobierzyce posiadającego w większości przebiegu jedną jezdnię i klasę techniczno-użytkową „GP” zlokalizowany w km 2+489,45 (pikietaż łącznika) stanowi jednocześnie początek Autostradowej Obwodnicy Wrocławia, która posiadając parametry dwujezdniowej drogi ekspresowej oznaczona jest w tym miejscu km 1+603,80 (pikietaż AOW). Koniec odcinka AOW na parametrach drogi ekspresowej zlokalizowany jest w sąsiedztwie węzła „Nowa Wieś” w km 6+400, skąd przedmiotowa trasa posiada parametry dwujezdniowej autostrady (przekrój z dwoma lub trzema pasami ruchu). Koniec Autostradowej Obwodnicy Wrocławia zlokalizowany przed węzłem „Pawłowice” posiada km 28+368,75. Połączenie końcowego odcinka AOW z pozostałą siecią drogową po północnej stronie Wrocławia stanowi 498 m odcinek dwujezdniowej drogi ekspresowej S8 (od km 0+000 do km 0+497,88) oraz 5,661 km dwujezdniowy na parametrach „GP” odcinek łącznika Długołęka od węzła Pawłowice do starego przebiegu DK 8 (obecnie DK 98 w km 6+235,85).


Cele projektu:

  • stworzenie bezpiecznego odcinka autostradowej trasy drogowej stanowiącej fragment korytarza transeuropejskiego TEN-T, zapewniającego wysoki komfort dalekobieżnego ruchu drogowego o dużych prędkościach podróżnych, poprawiającego dostępność komunikacyjnej Polski i połączeń międzyregionalnych w ramach sieci TEN-T,
  • poprawa przepustowości i usprawnienie ruchu tranzytowego poruszającego się w przedmiotowym korytarzu transportowym,
  • zwiększenie poziomu bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego,
  • usprawnienie ruchu turystycznego i rekreacyjnego w regionie,
  • dostosowanie parametrów techniczno - użytkowych korytarza transportowego do prognozowanego poziomu ruchu,
  • wyniesienie ruchu tranzytowego poza zurbanizowany obszar Wrocławia, a co za tym idzie poprawa warunków życia mieszkańców miejskiej zabudowy sąsiadującej z zastępowaną DK nr 8,
  • poprawa jakości wewnętrznych powiązań komunikacyjnych Obszaru Metropolitarnego Wrocławia oraz województwa dolnośląskiego poprzez odpowiednie skomunikowanie przedmiotowej trasy z pozostałą siecią drogową,
  • wzrost mobilności osób i towarów w ramach wymiany międzyregionalnej oraz poza granice województwa dolnośląskiego i granice państwa,
  • dostosowanie drogi do obowiązujących przepisów prawnych dla dróg klas „A” i „S”.

Informacja nt. kontraktów (roboty + nadzór) w ramach w/w projektu:

Zaprojektowanie i zbudowanie Autostradowej Obwodnicy Wrocławia, Część 1 zamówienia:
Łącznik „Kobierzyce” od km 0+000,00 do km 2+489,45 oraz Autostrada A8 od km 1+603,81 do km 13+500,00.

  • Data podpisania umowy: 06.10.2008 r.
  • Numer umowy: GDDKiA O/WR 51-1/PO/R/R-2/2008.
  • Wykonawca: Budimex Dromex Spółka Akcyjna.
  • Wartość (zgodnie z umową): 638 780 631,31 PLN netto.
  • Planowany czas realizacji (zgodnie z umową): 26 miesięcy.

 

Roboty związane z budową części 1 Autostradowej Obwodnicy Wrocławia zostały zakończone. W dniu 31.12.2010 r. oddano do ruchu odcinek robót Magnice – węzeł „Nowa Wieś”. W dniu 05.05.2011 r. oddano do ruchu odcinek węzeł „Nowa Wieś” – węzeł „Lotnisko”.

 

Zaprojektowanie i zbudowanie Autostradowej Obwodnicy Wrocławia, Część 2 zamówienia:
Autostrada A8 na odcinku od km 13+500,00 do km 18+174,00 i od km 19+960,00 do km 28+368,75, odcinek drogi ekspresowej S8 od km 0+00,00 do km 00+500 w węźle „Pawłowice” oraz łącznik „Długołęka” od km 0+575,00 do km 6+235,85

  • Data podpisania umowy: 22.10.2008 r.
  • Numer umowy: GDDKiA O/WR 51-2/PO/R/R-2/2008.
  • Wykonawca: STRABAG Sp. z o.o., HEILIT+WOERNER Budowlana Sp. z o.o., DYWIDAG Bau GmbH, MOSTOSTAL Warszawa S.A.
  • Wartość (zgodnie z umową): 1 686 972 968,31 PLN netto.
  • Planowany czas realizacji zgodnie z umową (zgodnie z umową): 29 miesięcy.

Roboty związane z budową części 2 Autostradowej Obwodnicy Wrocławia zostały zakończone. Odcinek od km 23+300,00 do km 28+368,75, odcinek drogi ekspresowej S8 od km 0+000,00 do km 0+500 w węźle „Pawłowice” oraz Łącznik „Długołęka” od km 0+575 do km 6+235,85 oddano do ruchu w dniu 15.07.2011 r., odcinek od km 13+500,00 do km 18+174,00 i od km 19+960,00 do km 23+300,00 oddano do ruchu 31.08.2011 r.

Budowa mostu przez rzekę Odrę wraz z estakadami dojazdowymi na odcinku od km 18+174 do 19+960 w ciągu Autostradowej Obwodnicy Wrocławia A-8

  • Data podpisania umowy: 20.05.2008 r.
  • Numer umowy: GDDKiA O/WR 19/PO/R/9/2007.
  • Wykonawca: konsorcjum firm: Mostostal Warszawa S.A. (lider), Acciona Infraestructuras S.A.
  • Wartość (zgodnie z umową): 472 771 886,98 PLN netto.
  • Planowany czas realizacji (zgodnie z umową): 30 miesięcy.

Roboty związane z budową części 2a Autostradowej Obwodnicy Wrocławia zostały zakończone. Most przez rzekę od km 18+174 do km 19+960 w ciągu AOW A-8 oddano do ruchu 31.08.2011 r.

Weryfikacja dokumentacji projektowej oraz pełnienie nadzoru inwestorskiego nad realizacją Budowy Obwodnicy Wrocławia A-8

  • Data podpisania umowy: 12.06.2007 r.
  • Numer umowy: GDDKiA O/WR 41/PN/U/9/2006.
  • Wykonawca: konsorcjum firm: Scetauroute S.A. Oddział w Polsce (lider), Nexel Polska Sp. z o.o., Biprogeo Projekt Sp. z o.o.
  • Wartość (zgodnie z umową): 16 999 888,01 PLN netto.
  • Planowany czas realizacji (zgodnie z umową): 90 miesięcy.

Pełnienie funkcji Inżyniera na Kontrakcie na Roboty Budowlane: Część 1 (zadanie I)
Zaprojektowanie i zbudowanie Autostradowej Obwodnicy Wrocławia: Łącznik "Kobierzyce" od km 0+000,00 do km 2+489,45 oraz autostrada A8 od km 1+603,81 do km 13+500,00 oraz na Kontraktach na roboty dodatkowe i zamienne, które zostały zawarte jako niezbędne do prawidłowego wykonania przedsięwzięcia podstawowego.

  • Data podpisania umowy: 18.07.2011 r.
  • Numer umowy: GDDKiA O/WR 34/PN/U/R-2/2011.
  • Wykonawca: Egis Poland Sp. z o.o.
  • Wartość (zgodnie z umową): 231 302,75 PLN netto.
  • Planowany czas realizacji (zgodnie z umową): 05.07.2011-20.06.2012.

Pełnienie funkcji Inżyniera na Kontrakcie na Roboty Budowlane: Część 2 (zadanie II B)
Zaprojektowanie i zbudowanie Autostradowej Obwodnicy Wrocławia A-8: odcinek od km 13+500,00 do km 18+174,00 I od km 19+960,00 do km 28+368,75, odcinek drogi ekspresowej S8 od km 0+000,00 do km 0+500 w węźle „Pawłowice” oraz łącznik „Długołęka” od km 0+575,00 do km 6+235,85 wraz z opracowaniem dokumentacji projektowej, oraz na Kontraktach na roboty dodatkowe i zamienne, które zostały zawarte jako niezbędne do prawidłowego wykonania przedsięwzięcia podstawowego

  • Data podpisania umowy: 18.07.2011 r.
  • Numer umowy: GDDKiA O/WR 36/PN/U/R-2/2011.
  • Wykonawca: Ekocentrum Sp z o.o.
  • Wartość (zgodnie z umową): 580 000,00 PLN netto.
  • Planowany czas realizacji (zgodnie z umową): 05.07.2011 r. - 15.08.2012 r.

Pełnienie funkcji Inżyniera na Kontrakcie na Roboty Budowlane: Część 2a (zadanie II A)
Budowa mostu przez rzekę Odrę wraz z estakadami dojazdowymi na odcinku od km 18+174 do 19+960 w ciągu Autostradowej Obwodnicy Wrocławia A-8 oraz na Kontraktach na roboty dodatkowe i zamienne, które zostały zawarte jako niezbędne do prawidłowego wykonania przedsięwzięcia podstawowego.

  • Data podpisania umowy: 28.07.2011 r.
  • Numer umowy: GDDKiA O/WR 35/PN/U/R-2/2011.
  • Wykonawca: Ekocentrum Sp. z o.o.
  • Wartość (zgodnie z umową): 468 000,00 PLN netto.
  • Planowany czas realizacji (zgodnie z umową): 05.07.2011 r. - 31.08.2012 r.

Pełnienie nadzoru inwestorskiego w okresie gwarancji dla zadania pn. Budowa Autostradowej Obwodnicy Wrocławia A-8.

  • Data podpisania umowy: 03.04.2013 r.
  • Numer umowy: GDDKiA O/WR R-1/10/PN/U/R-2/2013.
  • Wykonawca: PROKOM CONSTRUCTION Sp. z o.o.
  • Wartość (zgodnie z umową): 151 500,00 PLN netto + 84 175,00 PLN netto.
  • Planowany czas realizacji (zgodnie z umową): 01.04.2013 r. - 31.03.2017 r.