Budowa Obwodnicy Zambrowa i Wiśniewa w ciągu drogi krajowej nr 8


GDDKiA

 

Nr projektu wg Umowy o dofinansowanie: POIS.06.02.00-00-003/11
Data podpisania Umowy o Dofinansowanie: 12.09.2011r.
Data podpisania aneksu nr 1 do UoD: 06.08.2012 r.
Całkowita wartość projektu wg UoD: 401 057 308,96 zł
Maksymalna kwota dofinansowania z UE: 327 166 824,50 zł

Zobacz film
 

Decyzją Podlaskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowalnego z dnia 02.10.2012 udzielono pozwolenia na użytkowanie drogi ekspresowej S8 w zakresie obu jezdni od km 575+550 do km 586+620 oraz drogi krajowej nr 63 na odcinku od km 164+600 do km 168+650.
W listopadzie 2012 roku obwodnica Zambrowa i Wiśniewa została oddana do ruchu jako droga ekspresowa.
 

Opis inwestycji:
Projekt był częścią zadania polegającego na przebudowie drogi krajowej nr 8 do parametrów drogi ekspresowej S8 na odcinku Wyszków-Białystok znajdującego się na liście projektów indywidualnych Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013 pod numerem POIiŚ 6.2-4. pod nazwą „Przebudowa do parametrów drogi ekspresowej S8, odcinek Wyszków - Białystok, odc. Jeżewo - Choroszcz - Białystok, obw. m. Zambrów i m. Wiśniewo”. Inwestycja objęta projektem zlokalizowana była w północno - wschodniej Polsce, w województwie podlaskim, na terenie powiatu zambrowskiego, w mieście i gminie Zambrów oraz w gminie Kołaki Kościelne. Projekt polegał na budowie w standardzie drogi ekspresowej obwodnicy miasta Zambrowa i miejscowości Wiśniewo w ciągu drogi krajowej nr 8 (11,07 km; od km 575+550 do km 586+620). W ramach projektu budowany był również odcinek drogi krajowej nr 63 o długości 4,05 km, stanowiący niezbędny i nieodłączny element projektu w postaci podłączenia obwodnicy do istniejącej drogi krajowej.
 

W ramach inwestycji wykonano m. in. następujące roboty:
− wybudowano odcinek drogi ekspresowej S8 o długości 11,07 km ;
− wybudowano 2 węzły drogowe;
− wybudowano odcinek drogi krajowej nr 63 o długości 4,05 km, stanowiący podłączenie obwodnicy do istniejącej drogi krajowej;
− wybudowano obiekty inżynieryjne (mosty, przejścia dla zwierząt, przepusty);
− przebudowano lokalny układ drogowy;
− przebudowano istniejącą infrastrukturę (kanalizacyjno-wodociągowa, gazowa, elektroenergetyczna, teletechniczna);
− wybudowano urządzenia ograniczające oddziaływanie drogi na środowisko (kanalizacja deszczowa, ekrany akustyczne, przejścia dla zwierząt);
− urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego ( bariery ochronne stalowe, oznakowanie poziome i pionowe drogi)

 

Głównymi celami projektu były: 

Realizacja projektu zakładała rozbudowę drogi krajowej nr 8 do parametrów drogi ekspresowej na odcinku obwodnicy Zambrowa i Wiśniewa, przyczyniła się do uzyskania wielu korzyści społeczno-ekonomicznych pozytywnie wpływających na funkcjonowanie lokalnej społeczności i podnoszenie poziomu konkurencyjności województwa podlaskiego.

Na skutek realizacji inwestycji nastąpiła poprawa dostępu drogowego do największych ośrodków miejskich na terenie wschodniej Polski oraz poprawę połączeń komunikacyjnych głównych miast województw wschodniej Polski z pozostałą częścią kraju. W dalszej perspektywie realizacja projektu stanowiła element infrastruktury drogowej, który przyczynił się do poprawy dostępności komunikacyjnej Polski i połączeń międzyregionalnych.

 

W szczególności realizacja projektu przyczyniła się m.in. do

- wyeliminowania problemów komunikacyjnych utrudniających rozwój społeczno-gospodarczy;

- przejęcia części ruchu z istniejących dróg krajowych i wojewódzkich;

- odsunięcia ruchu ciężkiego od obszarów mieszkaniowych;

- zapewnienia właściwego poziomu bezpieczeństwa wszystkim użytkownikom projektowanej drogi;

- poprawy warunków ruchu (przepustowości, strat czasu);

- zapewnienia sprawnego dostępu drogowego do głównych ośrodków miejskich położonych

na terenie województwa podlaskiego;

- zapewnienia komfortowego i szybkiego przejazdu wszystkim użytkownikom projektowanej drogi;

- poprawy społecznej, ekonomicznej i przestrzennej spójności z krajami Unii Europejskiej;

na poziomie lokalnym i regionalnym;

- poprawy powiązań z krajowym i międzynarodowym układem transportowym, poprawa dostępności do centrów rozwojowych regionu.

 

Informacja nt. kontraktów (roboty + nadzór) w ramach w/w projektu:
Tytuł kontraktu:
Budowa Obwodnicy Zambrowa i Wiśniewa w ciągu drogi krajowejnr 8 w lokalizacji od km 575+550 do km 586+620 i w ciągu drogi krajowej nr 63 w lokalizacji od km 164+600 do km 169+452 wraz z przebudową i budową niezbędnych obiektów i urządzeń służących do utrzymania dróg krajowych i transportu drogowego oraz przebudową i budową infrastruktury technicznej

  • Data podpisania umowy: 09.11.2009 r.
  • Numer umowy: 9/D/2009
  • Wykonawca: Bilfinger Berger Budownictwo S.A.
  • Wartość: 266 934 023,02 zł netto
  • Planowany czas realizacji zgodnie z umową: 22 miesiące - bez wliczania okresu od 15 grudnia do 15 marca + 38 dni kalendarzowych tj. 31.07.2012 r. zgodnie z podpisanym Aneksem nr 4 z dnia 28.06.2012 r.  Zasadnicze roboty zakończono 30.10.2012 r. Okres zgłaszania wad zakończył się 29.10.2013 r.

Tytuł kontraktu:
Świadczenie usług związanych z zarządzaniem projektem w zakresie „Budowy Obwodnicy Zambrowa i Wiśniewa w ciągu drogi krajowej nr 8 w lokalizacji od km 575+550 do km586+620 i w ciągu drogi krajowej nr 63 w lokalizacji od km 164+600 do km 169+452 wraz z przebudową i budową niezbędnych obiektów i urządzeń służących do utrzymania dróg krajowych i transportu drogowego oraz przebudową i budową infrastruktury technicznej” w tym pełnienie nadzoru nad realizacją robót

  • Data podpisania umowy: 25.09.2009 r.
  • Numer umowy: 18/U/2009
  • Wykonawca: Konsorcjum w składzie: Lider: GRONTMIJ Polska Sp. z o.o. ; Partner: LAFRENTZ Polska Sp. z o.o.
  • Wartość: 3 208 154,00 zł netto
  • Czas realizacji zgodnie z umową i aneksem nr 4: 52 miesiące, licząc od daty podpisania umowy