Ruszyła budowa obwodnicy Leżajska w ciągu drogi krajowej nr 77


Symbolicznym wbiciem pierwszej łopaty w dniu 12 września 2011r. rozpoczęto budowę I etapu obwodnicy Leżajska w ciągu drogi krajowej nr 77. Wykonawcą tego przeszło 4-kilometrowego odcinka obwodnicy jest polsko-hiszpańskie Konsorcjum firm ze spółką SANDO BUDOWNICTWO POLSKA jako liderem i Partnerem CONSTRUCCIONES SANCHEZ DOMINGUEZ-SANDO S.A. z Hiszpanii. Wartość kontraktu to 36 531 000 zł brutto. Termin realizacji 18 miesięcy od daty podpisania umowy. Wydarzenie dzisiejsze połączone zostało z oddaniem do ruchu łącznika przyszłej obwodnicy, zrealizowanego przez Gminę Miasto Leżajsk.

 

W ramach inwestycji powstanie I etap drogi obwodowej o długości 4,1 km (klasy technicznej GP) jednojezdniowej, dwupasowej. Budowa obwodnicy obejmuje także wykonanie m.in. 242 tys. m3 robót ziemnych, 424 tys. m3 robót bitumicznych (podbudów i nawierzchni), 1 wiadukt drogowy o łącznej długości 50,97 m, 2 przejazdy gospodarcze (o dł. 33 i 24 m), 337 m przepustów rurowych, 2177m kanalizacji deszczowej, 869m ekranów akustycznych 10493 szt. nasadzeń drzew i krzewów.

 

Obwodnica Leżajska jest inwestycją znaczącą nie tylko dla kierowców i mieszkańców Podkarpacia, ale ma także charakter ponadregionalny. Jest ważnym elementem ogólnokrajowego ciągu komunikacyjnego. Jest kolejnym działaniem na usprawnienie przejazdu z centralnej Polski na wschód, w kierunku przejść granicznych w Korczowej, Medyce i Krościenku. Dzięki wyprowadzeniu ruchu tranzytowego z zabytkowego centrum miasta pozwoli na szybsze, bezpieczniejsze i komfortowe pokonanie tego odcinka, co nie jest bez znaczenia przy tak dużym natężeniu ruchu (wg GPR 2010 – 11 103 poj./dobę).  

 

Proces prac przygotowawczych, projektowych oraz uzyskiwania setek uzgodnień trwał aż siedemnaście lat. Wymagał koordynacji prac wielu instytucji oraz osób. Zanim sprzęt mógł wjechać na plac budowy, musiały powstać dziesiątki kilogramów dokumentacji, bez których nie można było rozpocząć prac i przetargów. Etap przygotowania inwestycji pozornie wydaje się być mało produktywnym, jednak bez niego inwestycja ta nigdy nie ujrzałaby światła dziennego. Ważnym podkreślenia jest fakt długoletniej współpracy z władzami samorządowymi. A wszystko rozpoczęło się w 1994 roku, kiedy to ówczesne władze Leżajska podjęły batalię o rozpoczęcie prac przy obwodnicy Leżajska. W 2001r. O/Rzeszów GDDKiA podpisał z Gminą Miasto Leżajsk Porozumienie w sprawie wprowadzenia do MPZP zatwierdzonego przebiegu obwodnicy Leżajska oraz opracowania i finansowania koncepcji programowo-przestrzennej na budowę obwodnicy Leżajska. Trzy lata później, w 2004r. podpisano kolejne porozumienie z Gminą Miasto Leżajsk i Zarządem Województwa Podkarpackiego, którego efektem było sfinansowanie oraz realizacja łącznika przez Gminę Miasto Leżajsk i przygotowanie przez GDDKiA obwodnicy Leżajska do realizacji.

 

Budowa obwodnicy Leżajska będzie współfinansowana ze środków unijnych. Inwestycja została bowiem ujęta 31.08.2010 na zaktualizowanej liście projektów indywidualnych Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko pod numerem POIiŚ 8.2-29 (zapewnione finansowanie dla I i II Etapu). Wartość kosztorysowa I i II etapu obwodnicy Leżajska wynosi 150 mln PLN.