A-2 Stryków-Konotopa w budowie

Autostrada A2 pomiędzy Strykowem a Konotopą  jest w budowie – o tym przekonali się dziennikarze, którzy uczestniczyli w wycieczce zorganizowanej we wrześniu br.

Na każdym z odcinków mogli się dowiedzieć o szczegółach technicznych realizowanej inwestycji rozmawiając z Dyrektorami Kontraktu oraz przedstawicielami GDDKiA.

Na odcinkach B, D i E zaawansowanie prac wynosi ponad 50%, natomiast na odcinkach A i C przejętych po Covec, obecni wykonawcy pracują pełną parą - rozpoczęli właściwe roboty: wykonywanie wykopów i nasypów, po których przebiegnie autostrada, a także budowę obiektów mostowych biegnących nad trasą jak i przepustów znajdujących się pod nią. 

Koszt inwestycji: ok. 3,65 mld zł. Planowany termin zakończenia robót na odcinkach B,D i E: 05.06.2012r.a na odcinkach A i C: 15.10.2012r. ale wykonawcy zobowiązani są zapewnić przejezdność trasy do 31 maja 2012 r.



Autostrada A2 na terenie naszego kraju będzie miała długość  657 km. Docelowo połączy zachodnią granicę w Świecku ze wschodnią w Kukurykach, przebiegając przez Poznań, Łódź, Warszawę i Siedlce.

Obecnie w budowie jest 91- kilometrowy odcinek A2 między Łodzią i Warszawą.  

Aby przyspieszyć realizację tej inwestycji, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podzieliła ją na pięć zadań. Odcinek A realizowany przez konsorcjum firm: Eurovia Polska S.A.; Warbud S.A. o długości 29,2 km (woj. łódzkie), B - konsorcjum firm: Mostostal Warszawa S.A.; ACCIONA INFRAESTRUCTURAS S.A.;Polimex - Mostostal S.A.

 16,9 km (woj. łódzkie), C - konsorcjum firm: Dolnośląskie Surowce Skalne S.A;

BÖGL a KRÝSL POLSKA Sp.z o.o.; BÖGL a KRÝSL 20 km (woj. mazowieckie), D - konsorcjum firm: Strabag Sp. z o.o.; MOTA-ENGIL Polska S.A.; Mota-Engil Engenharia e Construcao S.A. 17,6 km (woj. mazowieckie), E - konsorcjum firm: BUDIMEX SA ; FERROVIAL AGROMAN S.A. 7,1 km (woj. mazowieckie).

Projektowana autostrada A2  ma za zadanie korzystnie wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego, poprzez:

- przeniesienie znacznej liczby pojazdów na autostradę (ruch tranzytowy), zmniejszenie ryzyka wypadku na istniejących drogach krajowych i wojewódzkich alternatywnych do A2,

- ograniczenie dostępności do drogi (dostępność tylko w węzłach)

- z uwagi na przekrój 2-4 pasowy zapewnienie bezpiecznych, cyklicznych manewrów wyprzedzania,

- ustawienie barier drogowych, odpowiednie odwodnienie drogi,

- odpowiednie oznakowanie pionowe i poziome

- dodatkowe pasy wyłączenia i włączenia przy zjeździe lub wjeździe na autostradę

- pełne wygrodzenia autostrady – minimalizujące ryzyko kolizji ze zwierzętami.

Korzyści bezpośrednie z funkcjonowania autostrady:

- oszczędność czasu podróży,

- podniesienie komfortu jazdy,

- zmniejszenie ryzyka wypadków,

- przyśpieszenie rozwoju przyległych terenów.

Zarządzanie Kontraktami na zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych -Konsultant: Konsorcjum firm: DHV Polska Sp. z o.o. (lider); Arcadis Sp. z o.o.; Egis Poland Sp. z o.o.

09.09.2011r.