„Czwórka” po przebudowie wygodna i bezpieczna


Zakończyła się przebudowa ponad 54-kilometrowego odcinka drogi krajowej nr4 od Machowej do Łańcuta. Wartość całej inwestycji wraz z etapem opracowania dokumentacji, wykupem gruntów i etapem realizacji, to ponad 594 mln PLN. Inwestycja jest współfinansowana ze środków unijnych pochodzących z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, z Funduszu Spójności. Wartość dofinansowania to 533,9 mln PLN.

 

Przebudowa DK4 na odcinku Machowa-Łańcut jest ważną inwestycją zarówno dla Podkarpacia, jak też Polski. „Czwórka” stanowi bowiem zasadniczy element układu komunikacyjnego kraju. Łączy ona zachodnią i wschodnią część Polski, wiodąc od granicy z Niemcami do granicy z Ukrainą. Jest także częścią transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T. W niedalekiej przyszłości stanowić będzie również alternatywną drogę dla autostrady A4. Odcinek drogi krajowej nr 4 od Machowej do Łańcuta przebiega przez teren powiatu dębickiego, ropczycko-sędziszowskiego, rzeszowskiego i łańcuckiego (na terenie gmin: Pilzno, Dębica, miasto Dębica, Ropczyce, Sędziszów Małopolski, Iwierzyce, Świlcza, Krasne, Czarna, Łańcut i miasto Łańcut). Długość całego odcinka objętego projektem wynosi 86,3 km, w tym gruntownej przebudowie poddano 54,8 km.

 

Zadanie podzielone zostało na cztery odcinki realizowane przez różnych wykonawców, co pomogło w ich przygotowaniu i samej budowie:

1.Machowa-Pilzno (7,5 km) Wykonawca: konsorcjum: Rejon Budowy Dróg i Mostów z Krosna, Przedsiębiorstwo Robót Mostowych „Mosty-Łódź” S.A., Przedsiębiorstwo Robót Drogowo-Mostowych Sp. z  o.o Jasła. Wartość robót: 55 697 837,29 PLN

2. Pilzno-Ropczyce (23,1 km) Wykonawca: Skanska SA. Wartość robót: 107 527 692,77 PLN

3. Ropczyce-Klęczany (12,9 km) Wykonawca: konsorcjum firm: Miejskie Przedsiębiorstwo Dróg i Mostów Sp. z o.o. z Rzeszowa i Strabag  Sp. z o.o. Wartość: 302 122 368,39 PLN

4. Rzeszów-Łańcut (11,4 km) Wykonawca: konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Robót Drogowych Lubartów, Przedsiębiorstwa Budowy Dróg i Mostów w Leżajsku S.A., Lubaczowskiego Przedsiębiorstwa Robót Drogowych Sp. z o.o. oraz INTOP Tarnobrzeg Sp. z o.o. Wartość: 92 953 636,56 PLN

 

Przebudowa rozpoczęła się w 2008 roku. Jest to największa w historii działalności GDDKiA O/Rzeszów modernizacja drogi krajowej na terenie Podkarpacia. Trwające ponad dwa lata intensywne roboty na całym ponad 54-kilometrowym odcinku DK4, które prowadzone były „pod ruchem”, niewątpliwie utrudniały kierowcom płynny przejazd. Za to teraz można zauważyć, iż po remoncie trasa jest wygodna, zapewniająca sprawny przejazd, ale przede wszystkim bezpieczna oraz spełniająca unijne wymogi w zakresie standardów, jakim muszą odpowiadać szlaki komunikacyjne o charakterze ponadregionalnym i międzynarodowym.

 

Główne cele projektu to:

- likwidacja wąskiego gardła, jaki stanowiła ta droga dla pojazdów ciężkich. Niedostateczna nośność nawierzchni i obiektów inżynierskich nie spełniała potrzeb tego rodzaju transportu. Dostosowanie polegało więc na wzmocnieniu nawierzchni do przenoszenia obciążeń o nacisku do 115kN/oś oraz na wzmocnieniu obiektów inżynierskich do przenoszenia obciążeń klasy A (przystosowanie nośności nawierzchni dróg i obiektów inżynierskich do wymagań przepisów UE).

- poprawa warunków ruchu (lokalne zwiększenie średniej prędkości ruchu i wzrost przepustowości) poprzez wydzielenie dodatkowych pasów do wyprzedzania, przebudowę skrzyżowań i zmiany w oznakowaniu drogi

- poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego poprzez wprowadzenie zmian w organizacji ruchu, a w szczególności przebudowę skrzyżowań, budowę azyli dla pieszych, przebudowę zatok autobusowych, remont, przebudowę i budowę chodników ciągów pieszo-jezdnych, lokalną korektę niwelety oraz wykonanie urządzeń bezpieczeństwa ruchu

- wykonanie urządzeń służących ochronie środowiska

Dla spełnienia powyższych założeń przebudowanych zostało 10 mostów i wiaduktów oraz 78 przepustów (w tym 2 przeznaczono do likwidacji), wybudowano ponad 30 km chodników i 17,1 km ekranów akustycznych.

 

Jako ostatni oddany do użytku został najdłuższy i jednocześnie najtrudniejszy technologicznie odcinek pomiędzy Pilznem i Ropczycami. Inwestycja ta była sporym wyzwaniem, ze względu na długość odcinka, ogromny zakres prac budowlanych i konieczność utrzymania ciągłości ruchu w obu kierunkach na najbardziej uczęszczanej krajówce w województwie Podkarpackim. Prace tylko na tym odcinku to prawie 34 miesiące prac drogowo-mostowych realizowanych „pod ruchem”, 23 km przebudowanej trasy, 7 obiektów mostowych, 5 km ekranów akustycznych, 34 przepusty, 2 ronda, 34 skrzyżowania z drogami wojewódzkimi i gminnymi, ponad 160 wysepek kanalizujących ruch, niemal 10 km barier ochronnych, 16 km chodników, 5,5 km dróg serwisowych, 1150 nowych znaków drogowych i ponad 10 tys. punktowych elementów odblaskowych, 20 zatok autobusowych, 5,7 tys. zasadzonych drzew i krzewów.

W ramach tylko tego odcinka wymieniono niemal 400 okien w budynkach zlokalizowanych w niewielkiej odległości od drogi krajowej, zamontowano 5 separatorów do oczyszczania wód opadowych z substancji ropopochodnych, ustawiono dwie tablice świetlne ze zmienną treścią, które służą do przekazywania aktualnych warunków pogodowych kierowcom. W szczytowym momencie inwestycji – latem 2009 roku prace budowlane realizowało niemal 430 osób oraz 160 maszyn i samochodów transportowych. Wykonawcę (Skanska) nie ominęły też dwie wiosenne powodzie w 2009 i 2010 roku. Ulewne deszcze i żywioł wstrzymały prace na wiele tygodni oraz dokonały sporych zniszczeń w już zrealizowanych pracach.

Istotną częścią tej inwestycji była przebudowa 4 mostów, 1 wiaduktu oraz rozbudowa 1 mostu przez potok Zawadka. Najtrudniejszą technologicznie częścią robót inżynierskich była budowa nowej 187-metrowej przeprawy przez rzekę Wisłokę w miejscowości Łabuzie (k/Pilzna). Do realizacji dwóch równoległych mostów wykorzystano – po raz pierwszy na Podkarpaciu – technologię nawisową. W metodzie tej najpierw powstaje zalążek mostu, czyli tzw. segment startowy. Od niego, w obie strony równocześnie, budowany jest most.