Sytuacja na skrzyżowaniu dk8 z łącznikiem Długołęka jest na bieżąco monitorowana.


Budowa nowej drogi i włączenie jej w już istniejącą trasę zawsze generuje pewne trudności.

Zanim kierowcy zaczną korzystać z nowej trasy i potoki ruchu ułożą się właściwie musi minąć pewien okres czasu. Podobną sytuację obserwowaliśmy po otwarciu odcinka Magnice-węzeł Wrocław Południe. Po kilku tygodniach ruch w tamtym rejonie odbywał się już bez przeszkód.

W wyniku obserwacji sytuacji na skrzyżowaniu dk 8 z ŁD GDDKiA zleciła już w zeszłym tygodniu wykonanie projektu korekty sygnalizacji świetlnej, który został zaakceptowany przez Policję i wdrożony wczoraj (25.07.) około godziny 15:00. Nasze służby terenowe poinformowały, że ruch po korekcie odbywa się bardziej płynnie, a na wydłużonym cyklu świetlnym przejeżdża dwa razy więcej pojazdów. Niemniej jednak konkretną wiedzę na temat sprawności systemu uzyskuje się w takich przypadkach dopiero po kilku dniach monitorowania.

Sytuacja na skrzyżowaniu jest i będzie monitorowana, jeśli zajdzie konieczność będziemy podejmować kolejne działania w celu usprawnienia ruchu.

Należy pamiętać, że występujące obecnie problemy ruchowe mają charakter przejściowy wynikający z faktu, że nie została uruchomiona cała AOW, przez co wylot z Wrocławia nie został uwolniony od ruchu tranzytowego, w tym od najbardziej uciążliwego ruchu samochodów ciężarowych. Uwzględniając dodatkowo utrudnienia z dojazdem do AOW na węźle Wrocław Północ związane z budową Łącznika Żmigrodzkiego również znaczna część ruchu lokalnego nadal korzysta z przejazdu przez miasto.

Przed podjęciem decyzji o zaprojektowaniu skrzyżowania w obecnym, zgodnym z decyzją lokalizacyjną kształcie sprawdzono jego przepustowość w dostosowaniu do prognozy ruchu opracowanej przez Instytut Inżynierii Lądowej Politechniki. Obliczenia wykazały, że po uruchomieniu AOW przepustowość skrzyżowania będzie wystarczająca gdyż ruch na dojeździe do skrzyżowania od strony Wrocławia spadnie o około 50% w stosunku do stanu sprzed budowy AOW (dodatkowy, nieuwzględniony w obliczeniach przepustowości spadek ruchu nastąpi po oddaniu do ruchu drogi ekspresowej S8). Spadek natężeń ruchu na dojeździe do skrzyżowania od strony Wrocławia spowodowany będzie tym, że większość obecnego ruchu przeniesie się na AOW i dojeżdżać będzie do skrzyżowania z DK8 Łącznikiem Długołęka, na którym w dostosowaniu do prognozy ruchu zaprojektowane zostały 2 pasy ruchu do skrętu w lewo w kierunku Długołęki.

Wybudowane w ramach budowy AOW skrzyżowanie Łącznika Długołęka z drogą krajową nr 8 na wjeździe do Długołęki stanowi dopiero I etap budowy docelowego skrzyżowania. Swój docelowy kształt osiągnie po wybudowaniu wschodniej obwodnicy Wrocławia, w ramach której zostanie rozbudowane o cześć południową obejmującą dodatkowe pasy ruchu na kierunku istniejącej drogi nr 8 (między innymi również drugi pas do jazdy na wprost od strony Wrocławia) i wlot południowy. Dokumentacja projektowa dla AOW była koordynowana z dokumentacja dla obwodnicy wschodniej i takie etapowanie przewidziane jest w obu projektach.

Decyzja lokalizacyjna dla AOW przewidywała budowę skrzyżowania w obecnym kształcie.