Najważniejszy czas dla kieleckich inwestycji drogowych

Obwodnica Kielc w ciągu drogi ekspresowej S7 i wylot wschodni z Kielc drogi ekspresowej S74 to dwie największe inwestycje drogowe realizowane w regionie świętokrzyskim. Wczoraj odbyły się rady budowy z udziałem przedstawicieli Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, wykonawców inwestycji i przedstawicieli nadzoru inwestorskiego. Podczas spotkań podsumowano dotychczasowe prace i omówiono plan działań najbliższe tygodnie, strategiczne jeśli chodzi o realizację obu inwestycji.



 Najważniejsze przedsięwzięcie w ramach budowy wylotu wschodniego drogi 74 to planowane na lipiec przełożenie ruchu na nowy wiadukt w ciągu drogi krajowej 73 (kielecka Aleja Solidarności) nad drogą 74 (ulica Świętokrzyska). Aktualnie trwają przygotowania  do układania nawierzchni na nowym wiadukcie stanowiącym fragment wschodniej jezdni drogi krajowej 73. Po przełożeniu ruchu na ten obiekt wykonawca przystąpi do rozebrania  istniejącej jezdni Alei Solidarności, dokończenia wykopu pod tunel oraz prac przy wiadukcie będącym fragmentem zachodniej jezdni drogi 73. Oba wiadukty stanowić będą element dwupoziomowego węzła z tunelem w ciągu drogi ekspresowej S74 na skrzyżowaniu z drogą 73. Przełożenie ruchu na nowy wiadukt poprzedzą próby obciążenia obiektu. Kontynuowane będą również prace przy konstrukcji kładki dla pieszych i wiaduktu nad drogą ekspresową  w ciągu ulicy Żniwnej, a także roboty na połączeniu odcinka miejskiego z pozamiejskim drogi ekspresowej S74. Ułożona zostanie warstwa wiążąca nawierzchni na nowym rondzie w Cedzynie.  Budowa wylotu wschodniego drogi ekspresowej S74 potrwa do końca roku. Prace budowlane na blisko 7-kilometrowym odcinku kosztują 285 mln złotych.

 

W ramach budowy drugiej zachodniej jezdni obwodnicy Kielc  w ciągu drogi ekspresowej S7 prowadzone są prace  ziemne na niemal całym 23-kilometrowym odcinku. Wykonawca dokonał rozbiórek starych wiaduktów m.in. w obrębie węzła Chęciny oraz nad drogą  Kielce – Zagnańsk. Ten ostatni obiekt został rozebrany do połowy. Elementy konstrukcji nad istniejącą jezdnią zostaną zdemontowane  po wybudowaniu tymczasowego objazdu dla bezpieczeństwa kierowców. W ciągu najbliższych dni rozebrany będzie także wiadukt na węźle w Jaworzni. Prace te zmierzają do budowy nowych węzłów w Kostomłotach, Chęcinach i Jaworzni uwzględniających to, ze przyszła obwodnica będzie miała dwie jezdnie. W ramach budowy obwodnicy i węzłów powstaną aż 34 obiekty mostowe czyli wiadukty, mosty, kładki dla pieszych i przejścia dla zwierząt. Wbite zostały już pale pod fundamenty większość obiektów.  W sumie pod obwodnicę trzeba wbić ponad 7 tysięcy pali o łącznej długości 70 kilometrów. Budowa obwodnicy realizowana w latach 2010-2012 kosztuje 642 mln złotych. To najdroższa po zakończonej w tym roku budowie  odcinka  Skarżysko –Występa drogi ekspresowej S7 inwestycja regionu świętokrzyskiego.