Podpisano umowę na budowę szesnastki od Biskupca do Borek Wielkich

18 maja 2011 r. po kilku miesiącach ponownie podpisano umowę na budowę odcinka drogi krajowej nr 16 Biskupiec – Borki Wielkie. Prace budowlane będą mogły rozpocząć się już w czerwcu, a ich zakończenie przewidziane jest na grudzień 2012 roku.



W ramach kontraktu wybudowana zostanie dwujezdniowa droga klasy GP o długości ponad 8 km. Większa część projektowanej trasy przebiegnie po nowym terenie. Istniejąca obecnie droga krajowa nr 16 na przeważającej długości będzie drogą serwisową. Zakres inwestycji poza rozbudową drogi krajowej nr 16 do przekroju dwujezdniowego obejmie również budowę dróg serwisowych, dojazdowych i gospodarczych, remont dróg lokalnych, budowę węzła dwupoziomowego w rejonie wioski Borki Wielkie oraz budowę obiektów inżynierskich (wiaduktów, przejazdów gospodarczych, przejść dla zwierząt, przepustów). Przed hałasem ochronią ekrany  o długości 1432 m i wysokości sięgającej do 4,5 m.

 

Przypomnijmy, że wcześniej, 17 listopada 2010 r. została podpisana umowa na budowę szesnastki  o wartości 149,9 mln zł z  konsorcjum firm:

  1. 1.     Pajo Sp. z o.o., ul. Sobieskiego 88m, 62-032 Luboń – Lider,
  2. 2.     DIIPP Autostrady Sp. z o.o., ul. Botaniczna 10, 60-586 Poznań,
  3. 3.     IC Construccion, Ingenieria y Gestion de Obras S.A., Pampeluna (Nawara), Ctra Artica Nr 29, Hiszpania,
  4. 4.     IC Construction Polska Sp. z o.o., ul. Żydowska 9, 61-761 Poznań,

jednak w wyniku rozstrzygnięcia orzeczonego przez Sąd Okręgowy w Olsztynie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Olsztynie musiała unieważnić w dniu 13 stycznia 2011 r. rozstrzygnięcie przetargu na budowę odcinka drogi krajowej nr 16 Biskupiec – Borki Wielkie. Sąd Okręgowy w Olsztynie nakazał również unieważnienie odrzucenia oferty jednego z wykonawców oraz wykonanie ponownej oceny ofert
z udziałem odrzuconego wykonawcy.

 

W przetargu na budowę ośmiokilometrowego odcinka szesnastki z Biskupca do Borek Wielkich startowało 13 firm i konsorcjów. Czterech wykonawców złożyło oferty cenowe  dużo niższe od szacunków wynikających z kosztorysu inwestorskiego, dlatego poprosiliśmy ich o uzasadnienie tzw. rażąco niskiej ceny. Konsorcjum, które proponowało najniższą cenę, tj. 146.518.685,97 zł nie przedstawiło wiarygodnego uzasadnienia wyjaśniającego, jak za oferowaną kwotę chce wybudować drogę, dlatego ich oferta została odrzucona. Wybrano drugą w kolejności ofertę konsorcjum, które zaoferowało wykonanie robót za kwotę 149.860.434,28 zł.

 

Odrzucony wykonawca złożył protest, który został rozstrzygnięty na jego niekorzyść. Na rozstrzygnięcie protestu wykonawca złożył odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej. Wyrok KIO podtrzymał naszą decyzję, w związku z czym przekazaliśmy dokumentację do kontroli uprzedniej Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.

 

5 października 2010 r. odrzucony wykonawca złożył do Sądu Okręgowego w Olsztynie skargę na decyzję KIO. Złożenie skargi nie wstrzymało kontroli Prezesa UZP i po jej zakończeniu mogliśmy podpisać w dniu 17 listopada 2010 r. z wybranym przez nas wykonawcą umowę na budowę odcinka drogi krajowej nr 16 od Biskupca do Borek Wielkich.

 

Sąd Okręgowy w Olsztynie wyrokiem z dnia 9 grudnia 2010 r. unieważnił wyrok Krajowej Izby Odwoławczej potwierdzający rozstrzygnięcie przetargu i nakazał Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Olsztynie wykonanie ponownej oceny ofert.

 

W wyniku ponownej oceny ofert wybrany został nowy wykonawca zadania, konsorcjum firm  

  1. 1.     HYDROGEO – POLSKA S.A., Ul. Ryżowa 43 Dm.3, 02-495 Warszawa 
  2. 2.     ALPINE Bau GmbH, Alte Bundesstrasse 10, A-5071 Wals bei Salzburg, Austria,

które wybuduje drogę za kwotę 146,5 mln zł.