Autostrada do Lotniska otwarta!


Kolejny odcinek AOW oddany do ruchu

 

Dzisiaj, tj. 5 maja 2011 pierwsze samochody pojechały nowo otwartym odcinkiem Autostradowej Obwodnicy Wrocławia. Ponad 7-kilometrowy odcinek prowadzi  od węzła Wrocław Południe (skrzyżowanie z A4) do węzła Lotnisko. Łącznie z odcinkiem  od łącznika Kobierzyce ,  oddanym do  ruchu  30.12.2010 roku, kierowcy  mają do  dyspozycji nową,  ponad 14-kilometrową trasę, dzięki której  szybko i komfortowo  mogą ominąć południową część Wrocławia. Przejazd odcinkiem od Kobierzyc do ul. Granicznej  zajmuje jedynie 8 minut. Południowy  odcinek Obwodnicy  w znaczący sposób odciąży węzeł Bielański oraz miejscowości: Bielany Wrocławskie i Domasław.

 

Udostępniony  do  ruchu  odcinek od węzła Kobierzyce do węzła Lotnisko stanowi  jedną z trzech  części Autostradowej Obwodnicy Wrocławia. Kolejny odcinek od węzła Lotnisko  do łącznika Długołęka wraz z mostem przez Odrę zostanie oddany  do  ruchu w wakacje tego  roku. 

 

INFORMACJE O ODCINKU AOW:

 

Umowa obejmująca zaprojektowanie i wybudowanie odcinka obwodnicy od łącznika Kobierzyce do węzła Lotnisko została podpisana 6 października 2008  roku  z firmą Budimex.

Odcinek od łącznika Kobierzyce do  węzła Lotnisko ma ok. 14,5 km. Składa się z drogi klasy GP (ok. 2,5 km),  z drogi  ekspresowej S (ok. 4,5 km) oraz z autostrady (ok. 7,4 km) . Odcinek autostradowy składający  się z dwóch  jezdni po 3 pasy  ruchu +pas awaryjny  rozpoczyna się węźle Wrocław Południe, łączącym  obwodnicę z autostradą A4. Węzeł Wrocław Południe jest jednym  z największych  węzłów autostradowych  w Polsce i  najważniejszym  na AOW.

 

W ramach budowy tego odcinka powstało:

- 21 obiektów inżynieryjnych

- 21 przepustów żelbetowych

- ponad 9 km ekranów akustycznych o  wysokości od 4 do  7 m

- 4 węzły: Kobierzyce, Południe, Zachód i Lotnisko

 

 

Do  budowy tego odcinka zużyto ok. 7 mln ton materiałów,  w tym:

- 380 tys ton masy

- 400 tys ton kruszywa

- 70 tys ton betonu

 - 6 150 tys ton materiału na nasyp

Łącznie tonaż AOW to 280 tys. załadowanych ciągników siodłowych.

Przy  budowie tego  ponad 14- kilometrowego odcinka pracowało ok. 800 osób.

 

 

WARTOŚĆ:

 

Wartość podpisanej  umowy na roboty budowlane dla tego odcinka to ok. 780 mln.

 

Wartość budowy całej Obwodnicy Wrocławia to ponad 4 mld zł (w tym: opracowanie dokumentacji,  roboty przygotowawcze,  prace archeologiczne, roboty budowlane i inne). 

 

Inwestycja jest w całości finansowana z budżetu państwa i realizowana przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad Oddział we Wrocławiu.   

 

Autostradowa Obwodnica Wrocławia poprowadzona jest północno-zachodnim obrzeżem miasta. Głównym celem inwestycji jest  skierowanie ruchu tranzytowego poza istniejący układ ulic Wrocławia. W chwili obecnej  ruch tranzytowy poprowadzony jest  ulicami miejskimi. AOW zatem  w znacznym  stopniu poprawi rozwiązania komunikacyjne a także wpłynie na poprawę bezpieczeństwa ruchu.

 

Uwaga ograniczenia!

Na wniosek Magistratu GDDKiA wprowadziła zakaz wjazdu  na obwodnicę z autostrady A4 w kierunku węzła Lotnisko. Z A4 można zjechac na obwodnicę tylko  w stronę południową , w kierunku  do Magnic.

 

Od Magnic do węzła Wrocław Południe (skryżowanie z autostradą A4) nie obowiązują ograniczenia tonażowe. Pojazdy ważące ponad 12 ton muszą zjechac z obwodnicy w węźle Wrocław Południe,  dalej do lotniska mogą poruszać się tylko pojazdy  o masie do  12 ton.