„Drogi zaufania” - program ochrony życia i zdrowia ludzi na drogach krajowych


GDDKiA

 

Nr UoD: POIS.08.01.00-00-007/10-00
Data podpisania Umowy o Dofinansowanie: 24.09.2010 r.
Data zakończenia realizacji projektu wg UoD: 31.12.2013 r.
Całkowita wartość projektu: 23 724 059,60 PLN
Maksymalna kwota dofinansowania z UE: 20 106 341 PLN

 

Strona internetowa projektu: www.drogizaufania.pl

 

Główne cele projektu:
Celem strategicznym programu „Drogi zaufania” - program ochrony życia i zdrowia ludzi na drogach krajowych jest znaczne zmniejszenie do roku 2013 liczby śmiertelnych ofiar wypadków na tych drogach. Efektem kampanii społecznej będzie wzrost świadomości na temat bezpieczeństwa w ruchu drogowym w określonych grupach docelowych i trwała zmiana postaw komunikacyjnych wśród adresatów. Doprowadzi to w konsekwencji do spadku liczby śmiertelnych ofiar wśród młodych kierowców, rowerzystów i pieszych.
Program ukierunkowany jest również na wypracowanie w społeczeństwie racjonalnych i trwałych postaw w ruchu drogowym. Działania komunikacyjne podejmowane w jego ramach mają na celu uświadamianie i edukowanie kierowców, pasażerów, pieszych i rowerzystów, ale również budowanie zaufania między nimi a zarządcą dróg krajowych, co jest niezbędne dla poprawy bezpieczeństwa.

 

Opis projektu:
Projekt zakłada realizację społecznej kampanii komunikacyjnej adresowanej do użytkowników dróg krajowych, której celem jest wypracowanie postawy partnerstwa w ruchu drogowym. Przejawia się ona przestrzeganiem przepisów prawa, w tym zwłaszcza ograniczeń prędkości. Działania komunikacyjne skierowane zostaną zwłaszcza do społeczności lokalnych w miejscach prowadzenia wzmożonych remontów, wskazując zmiany w organizacji ruchu i potencjalne zagrożenia w czasie prowadzenia prac. Kampania ma też informować o zaletach nowej infrastruktury, która jest przygotowywana tak, by redukować skutki pomyłek czynnika ludzkiego w ruchu drogowym (tzw. infrastruktura wybaczająca błędy kierowców).
W dłuższej perspektywie kampania prowadzić ma też do wykształcenia racjonalnych i trwałych postaw komunikacyjnych. Planowane na lata 2010-2013 działania koncentrują się zwłaszcza na dotarciu z komunikatem informacyjnym i edukacyjnym do grup wysokiego ryzyka śmiertelności w wypadkach na drogach krajowych: mężczyzn w wieku 18-35 lat kierujących samochodami prywatnymi, kierowców zawodowych, rowerzystów, a także pieszych, w tym zwłaszcza dzieci, młodzieży i osób po 60. roku życia.

 

Kampania realizowana jest m.in. za pomocą:

  • kampanii edukacyjno-informacyjnej w internecie, prasie, stacjach radiowych i telewizyjnych
  • happeningów edukacyjnych
  • seminariów,
  • kongresów,
  • dedykowanej projektowi stronie internetowej: www.drogizaufania.pl