W obecności wiceministra Radosława Stępnia, wojewody podlaskiego, posłów oraz przedstawicieli samorządów - 11 marca w samo południe – została podpisana umowa na zaprojektowanie i budowę obwodnicy Augustowa w przebiegu przez miejscowość Raczki. Uroczystość odbyła się w Urzędzie Miejski w Augustowie, miejscu wokół którego od lat organizowane były spotkania, pikiety i wiece na rzecz budowy obwodnicy.
Kontrakt wart 659 ml.zł. podpisał w imieniu GDDKiA Jerzy Doroszkiewicz, dyrektor Oddziału Białystok oraz Alina Zalewska, -zastępca dyrektora Oddziału. Ze strony wykonawcy firmy Budimex S.A. podpis złożył Dariusz Blocher, prezes zarządu.
- Nie wracajmy do historii, patrzmy w przyszłość mówił dyrektor Jerzy Doroszkiewicz, a prezes Budimexu obiecywał, że droga powstanie szybciej niż zakładają plany (42 miesiące od chwili podpisania umowy).
Rys historyczny
Budowa Obwodnicy Augustowa w nowym przebiegu, to efekt wielokryterialnej oceny kilku wariantów, którą - na zlecenie GDDKiA sporządziła firma DHV. Opracowanie to wskazało że najkorzystniejszym wariantem jest ten oznaczony nr III, który przebiega w rejonie miejscowości Raczki.
Po wejściu w życie (listopad 2009) nowego Rozporządzenia Rady Ministrów o zmianie przebiegu dróg ekspresowych na Podlasiu, obwodnica Augustowa, w uaktualnionym wariancie IIIA, stała się na odcinku około 13 km fragmentem nowej, planowanej drogi ekspresowej S 61.
Ostatecznie wybór wariantu potwierdziła decyzja środowiskowa wydana przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w dniu 29 grudnia 2009. Stała się ona ostateczna w lutym 2010 roku.
Równolegle na zlecenie GDDKiA firma Halcrow przygotowała Program Funkcjonalno – Użytkowy, który zawierał opis przedmiotu zamówienia oraz specyfikacje techniczną wykonania i odbioru robót budowlanych.
To wszystkie działania umożliwiły przeprowadzenie i rozstrzygnięcie dwuetapowego przetargu.
Wybór
Decyzją GDDKiA obwodnica ma powstać w systemie „Zaprojektuj i Zbuduj”. Spośród 19 firm które zgłosiły się do przetargu, do drugiego etapu zaproszonych zostało 18, z czego 8 złożyło ofert cenowe. Otwarcie ofert nastąpiło 1 lutego 2011, a najkorzystniejszą propozycję przedstawiła firma Budimex S.A. To właśnie ona – za 659 mln zł - zaprojektuje i zbuduje najsłynniejsza obwodnicę w Polsce – obwodnicę Augustowa. Ma na to 42 miesiące – od daty podpisania umowy - 11.03.2011.
Szczegóły
Przedsięwzięcie polega na zaprojektowaniu i wykonaniu obwodnicy Augustowa w ciągu drogi krajowej nr 8 (na odcinku od węzła „Augustów” do węzła „Szkocja” - włączając węzły) i drogi ekspresowej S - 61 (na odcinku od węzła „Szkocja” do węzła „Lotnisko” - włączając węzły). Obwodnica Augustowa będzie pełnić głównie funkcję drogi tranzytowej.
Zakres przedsięwzięcia obejmuje:
- wykonanie dokumentacji projektowej, w tym projektów budowlanych,
- uzyskanie w imieniu GDDKiA wymaganych decyzji administracyjnych
- wykonanie robót budowlanych niezbędnych do oddania do użytku publicznego obwodnicy Augustowa.
Realizowane będą dwa nowe odcinki dróg przecinające się w planowanym węźle Szkocja, które tworząc jeden spójny ciąg drogowy będą stanowiły obwodnicę Augustowa:
- odcinek nr 1 to jednojezdniowa droga krajowa nr 8 o długości 23,3 km i szerokości 8,4 m
- odcinek nr 2 to dwujezdniowa droga ekspresowa nr S 61 o długości około 13 km z 11 metrowym pasem rozdzielającym (rezerwa pod dodatkowe pasy ruchu)
W sumie, szacowana długość planowanej obwodnicy wynosi około 36,3 km.
W ramach przedsięwzięcia planuje się zaprojektowanie i budowę:
* Nowych, asfaltowych nawierzchni drogowych (oraz przebudowę istniejących).
* Równoległych dróg serwisowych o nawierzchni asfaltowej.
* Systemu odwodnienia drogi.
* Sieci infrastruktury technicznej (oraz przebudowę istniejącej).
* Urządzeń chroniących środowisko.
* Węzłów: "Augustów", "Borki", "Janówka", "Szkocja", "Lotnisko".
* Mostów nad rzekami: Kamienny Bród, Rospuda, Szczeberka.
*Wiaduktów nad drogami poprzecznymi.
* Przejść dla zwierząt oraz przepustów pod koronami dróg i na zjazdach.
* Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP - ów), (2 x MOP klasy II i 2 x MOP klasy III).
* Obwodu Utrzymania Drogi.
* Innych niezbędnych elementów wymaganych do oddania drogi do eksploatacji.
Planowana obwodnica nie będzie kolidować z obszarami włączonymi do Europejskiej Sieci Ekologicznej Natura 2000 oraz obszarami parków narodowych i krajobrazowych. Inwestycja nie będzie kolidować z rezerwatami przyrody.
Lokalizacja
Planowane przedsięwzięcie będzie zlokalizowane w województwie podlaskim w powiatach augustowskim i suwalskim, w miastach: Augustów i Suwałki, w gminach Augustów, Nowinka, Raczki i Suwałki.
Lokalizacja odcinka nr 1 - droga krajowa nr 8 klasy GP
- Początek odcinka na istniejącej drodze krajowej nr 8 przed skrzyżowaniem z istniejącą drogą krajową nr 61 w odległości około 500 m przed węzłem "Augustów".
- Koniec odcinka po włączeniu w drogę wojewódzką nr 655 w odległości około 3000 m na północny zachód za węzłem "Szkocja".
Lokalizacja odcinka nr 2 - droga ekspresowa S 61
- Początek odcinka około 600 m na zachód od węzła "Szkocja".
- Koniec odcinka za skrzyżowaniem z istniejącą droga powiatową nr 1148B wraz z węzłem "Lotnisko".