Rozprawa administracyjna przed wydaniem decyzji środowiskowej dla budowy autostrady A-2 Warszawa-Kukuryki.

Dnia 01.03.2011r. w Sali Widowiskowej „Podlasie” Miejskiego Ośrodka Kultury w Siedlcach odbyła się rozprawa administracyjna otwarta dla społeczeństwa przed wydaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na budowie autostrady A-2 na odcinku Warszawa – Kukuryki.



Autostradę A2 na odcinku między Warszawą a granicą państwową z Białorusią, tj. od miejscowości Izabela do miejscowości Kukuryki, od km 489+403 do km 653+055 (z odcinka tego wyłączono autostradową obwodnicę Mińska Mazowieckiego), zaprojektowano jako drogę dwujezdniową (każda jezdnia po dwa pasy) z pozostawieniem rezerwy terenu na dobudowę docelowo od środka dodatkowego, trzeciego pasa ruchu do każdej jezdni autostrady.

Inwestycja obejmować będzie przebudowę (budowę) towarzyszącego autostradzie układu komunikacyjnego obsługującego przyległe tereny oraz urządzeń towarzyszących z zakresu energetyki, teletechniki i instalacji (wodociągi, gazociągi, kanalizacje ściekowe i deszczowe).
Inwestycja będzie realizowana kompleksowo, tj. z pełnym wyposażeniem w urządzenia bezpieczeństwa ruchu, ochrony środowiska, miejsca obsługi podróżnych, obwody utrzymania drogowego, miejsca poboru opłat oraz urządzenia obsługi ruchu granicznego (graniczny parking buforowy przed terminalem w Koroszczynie i nowe przejście graniczne osobowo-towarowe w Kukurykach).

Długość planowanej trasy jest uzależniona od wariantu od około 164,7 km do około 168,9 km km (licząc razem z autostradową obwodnicą Mińska Mazowieckiego).

Zgodnie z Prawem Ochrony Środwiska, w raporcie o oddziaływaniu na środowisko planowanej trasy przeanalizowane są 4 warianty wraz z podwariantami.

Zaplanowane rozwiązania minimalizujące wpływ inwestycji na środowisko przewidują budowę: ekranów akustycznych, systemu odwodnienia drogi, przejść dla zwierząt oraz dla płazów a także wygrodzenia trasy .

Autostrada A2 Warszawa – Kukuryki należy do transeuropejskiej sieci transportowej
TEN-T, której rozwój reguluje między innymi decyzja Parlamentu i Rady Europejskiej z dnia 23 lipca 1996 r. w sprawie wspólnotowych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej (1692/96/WE). 

Projektowana trasa autostradowa Warszawa - Kukuryki ma na celu:

  • stworzenie bezpiecznego odcinka trasy autostradowej zapewniającego wysoki komfort dalekobieżnego ruchu drogowego o dużych prędkościach podróżnych,
  • dostosowanie autostady do prognozowanego ruchu z jednoczesnym odciążeniem istniejącej sieci drogowej od ruchu przelotowego,
  • dostosowanie autostrady do obowiązujących warunków technicznych przy przyjęciu klasy drogi autostradowej „A” o prędkości projektowej  Vp = 120 km/h,
  • geometryczno-wysokościowe rozwiązanie przecięć z drogami poprzecznymi,
  • rozwiązanie obsługi przyległego terenu, w tym w szczególności przez ograniczenie bezpośredniej dostępności do jezdni głównej.
  • efektem tej większej inwestycji będzie stworzenie ważnego, europejskiego i krajowego, dalekobieżnego ciągu drogowego na kierunku Berlin - Moskwa, dostosowanego do tranzytowego ruchu samochodowego osobowego i ciężarowego oraz do sezonowego ruchu turystycznego.

 

Projektanci z konsorcjum firm: DHV Polska Sp. z o.o., Eurostrada Sp. z o.o. i Dro-Konsult Sp. z o.o. omówili przebieg planowanej trasy  pod względem rozwiązań komunikacyjnych i środowiskowych.

 

Kolejnym etapem rozprawy była dyskusja. Pytania oraz wnioski dotyczyły rozwiązań komunikacyjnych oraz kwestii uwarunkowań środowiskowych planowanej trasy.

 

Rozprawę zakończono odczytaniem i podpisaniem protokołu.

 

03.03.2011r.