S17 Piaski – Hrebenne

oddział: Lublin

długość – ok. 120  km

obecny etap – w przygotowaniu



 

Etap zrealizowany:

listopad 2008 r. - opracowano „Studium Techniczno – Ekonomiczno – Środowiskowe – ETAP II na budowę drogi ekspresowej S17 (Warszawa) Zakręt – Lublin – Zamość – Hrebenne (Lwów) na odcinku: Piaski – Zamość”.

02.03.2009 r. - odbyło się posiedzenie Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych przy Generalnym Dyrektorze GDDKiA dla odcinka Piaski – Zamość.

31.03.2009 r. - KOPI dla odcinka Zamość – Hrebenne.

wrzesień 2009 r. - opracowano Studium Wykonalności inwestycji.

listopad 2009 r. - opracowano uzupełnienia i zmiany uwzględniające zapisy protokołu KOPI dla odcinka: Piaski – Zamość.

listopad 2009 r. - opracowano uzupełnienia i zmiany uwzględniające zapisy protokołu KOPI dla odcinka: Zamość – Hrebenne (granica państwa).

kwiecień 2010 r. - opracowano aktualizację Raportu o Oddziaływaniu Przedsięwzięcia na Środowisko dla odcinka Piaski – Zamość.

marzec 2010 r. - opracowano aktualizację Raportu o Oddziaływaniu Przedsięwzięcia na Środowisko dla odcinka Zamość – Hrebenne (granica państwa); w lipcu 2010 r. został uzgodniony przez Departament Środowiska.

12.04.2011 r. - złożono wniosek do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Lublinie o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy drogi ekspresowej S17 (Warszawa) Zakręt - Lublin - Zamość - Hrebenne (Lwów) na odcinku Piaski - Hrebenne (granica państwa).

Wniosek do RDOŚ

Raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko - streszczenie w języku niespecjalistycznym

8.04.2016 r. - RDOŚ wydał decyzję środowiskową dla wariantów rekomendowanych: na odcinku Piaski - Zamość przebieg według wariantu S_pk z podwariantem S2, a od Zamościa do Hrebennego według wariantu P. 

30.11.2018 r. - Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska utrzymał w mocy decyzję środowiskową dla pięciu z siedmiu odcinków realizacyjnych przyszłej S17. W przypadku dwóch odcinków, na które wpłynęły odwołania, uznał wycofanie przez GDDKiA o wydanie decyzji środowiskowej. Decyzję utrzymano dla odcinków: Piaski (w. Chełm) - w. Łopiennik (15,9 km), w. Krasnystaw I - w. Sitaniec (27,1 km); w. Hrubieszów - Tomaszów Lubelski (początek obwodnicy 29,3 km oraz Tomaszów Lubelski (koniec obwodnicy) - Hrebenne (początek obwodnicy) 17,3 km. Wniosek o decyzje środowiskową wycofano dla odcinków: w. Łopiennik - w. Krasnystaw I (10,8 km) oraz w. Sitaniec - w. Hrubieszów (12,9 km)

18.12.2018 r. - ogłoszono przetarg na opracowanie dokumentacji dla trzech cześci, KP dla cz. 1 i 2, STEŚ-R dla cz. 3 

  • cz. 1 węzeł Piaski Wschód – w. Łopiennik (ok. 15,9 km), w. Krasnystaw Północ – w. Izbica (ok. 17,8 km) oraz w. Izbica – w. Zamość Sitaniec (ok. 10,3 km),
  • cz. 2 w. Zamość Wschód – w. Zamość Południe (ok. 12,2 km), w. Zamość Południe – Tomaszów Lubelski (początek obw. ok. 18 km), obwodnica Tomaszowa Lubelskiego (dobudowa drugiej jezdni ok. 6,7 km) oraz Tomaszów Lubelski – Hrebenne (ok. 17,3 km),
  • cz 3. w. Łopiennik i Krasnystaw Północ (ok. 9,8 km) oraz Zamość Sitaniec i Zamość Wschód (ok. 12 km).

  21.01.2019 r. - otwarto oferty

 

Etap w realizacji:

15.04.2019 r. - podpisano umowę na wykonanie STEŚ-R dla cz. 3 w. Łopiennik i Krasnystaw Północ (ok. 9,8 km) oraz Zamość Sitaniec i Zamość Wschód (ok. 12 km). Wykonawca: Mosty Katowice, wartość - 4,3 mln zł.

23.04.2019 r. - podpisano umowę na wykonanie KP dla cz. 1 w. Piaski Wschód – w. Łopiennik (ok. 15,9 km), w. Krasnystaw Północ – w. Izbica (ok. 17,8 km) oraz w. Izbica – w. Zamość Sitaniec (ok. 10,3 km). Wykonawca: Mosty Katowice, wartość - 8,4 mln zł.

29.04.2019 r. - podpisano umowę na wykonanie KP dla cz. 2 w. Zamość Wschód – w. Zamość Południe (ok. 12,2 km), w. Zamość Południe – Tomaszów Lubelski (początek obw. ok. 18 km), obwodnica Tomaszowa Lubelskiego (dobudowa drugiej jezdni ok. 6,7 km) oraz Tomaszów Lubelski – Hrebenne (ok. 17,3 km). Wykonawca: IVIA, wartość - 9,7 mln zł

 

II Opis inwestycji

Przebieg drogi:

Droga ekspresowa S17 na odcinku Piaski - Hrebenne położona jest w obszarze województwa lubelskiego, na terenie powiatu świdnickiego, krasnostawskiego i  zamojskiego. Przebiega po terenie następujących miast i gmin: Piaski, Fajsławice, Łopiennik Górny, Krasnystaw, Izbica, Stary Zamość, Zamość, Sitno, Łabunie, Komarów, Krynice, Tarnawatka, Tomaszów Lubelski, Bełżec i Lubycza Królewska.

Przebieg drogi ekspresowej S17 rozpoczyna się w węźle Chełm (obecnie: Piaski Wschód) na obwodnicy m. Piaski, a kończy się przed obwodnicą m. Hrebenne.

Droga ekspresowa S17 na odcinku Piaski – Hrebenne stanowi element ciągu drogowego S17 Warszawa – Lublin – Zamość – Tomaszów Lubelski – Hrebenne (granica państwa), który zlokalizowany jest w sieci dróg międzynarodowych i oznaczony jako nr E372. Dla omawianego odcinka S17 w węźle Piaski Wschód nastąpi najbliższe połączenie z drogą ekspresową S12, a poprzez wybudowane odcinki S12/S17 i istniejące węzły na obwodnicy Lublina, nastąpi także połączenie z drogą ekspresową S19.

S17 wraz z S12 i S19 stanowić będą na terenie województwa lubelskiego zasadniczy szkielet dróg o dużej przepustowości, łączących największe ośrodki gospodarcze kraju z największymi ośrodkami Polski Wschodniej.

  

 GDDKiA 

Mapa orientacyjna inwestycji na odcinku Piaski - Zamość, ark. 1.

  

GDDKiA 

Mapa orientacyjna inwestycji na odcinku Piaski - Zamość, ark. 2.

 

GDDKiA 

 Mapa orientacyjna inwestycji na odcinku Zamość - Hrebenne

 

Podstawowe parametry techniczne:

  • klasa drogi  S 2/2 (docelowo S 2/3)

  • prędkość projektowa - 100 km/h

  • prędkość miarodajna – 110 km/h

  • szerokość pasa ruchu - 3,50 m

  • szerokość pasa awaryjnego - 2,50 m

  • podstawowa szerokość pasa dzielącego z opaskami – 12,00 m

  • podstawowa szerokość pobocza gruntowego – od 1,25 do 2,2 m (uzależnione od sąsiedztwa z barierami skrajnymi, słupami oświetleniowymi i ekranami akustycznymi.

  • obciążenie -115 kN/oś

 

Wariantowanie przebiegu drogi:

Zgodnie z  rozstrzygnięciem GDOŚ w Warszawie z dnia 30.11.2018 r., wariantowanie przebiegu drogi S17 będzie prowadzone wyłącznie w ramach umowy na wykonanie STEŚ-R dla cz. 3, tj. na odcinkach:

  • węzeł Łopiennik (bez węzła) – węzeł Krasnystaw I (obecnie: Krasnystaw Północ, bez węzła),
  • węzeł Sitaniec (obecnie: Zamość Sitaniec, bez węzła) – węzeł Hrubieszów (obecnie: Zamość Wschód, bez węzła).

 

Obiekty inżynierskie

Wiadukty, przejazdy drogowe, przepusty, mosty, estakada i przejścia dla zwierząt. 

 

Węzły:

  • Chełm (Piaski Wschód) – na skrzyżowaniu z DK12.
  • Siedliszczki (Piaski Południe)  – na skrzyżowaniu z istniejącą DK17.
  • Fajsławice – na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 838.
  • Łopiennik – na skrzyżowaniu z istniejącą DK17.
  • Krasnystaw I (Krasnystaw Północ) – na skrzyżowaniu z drogą powiatową nr 3159L.
  • Krasnystaw II (Krasnystaw Południe) – na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 842.
  • Tarzymiechy (Izbica) – na skrzyżowaniu z drogą powiatową nr 3143L.
  • Stary Zamość  – na skrzyżowaniu z drogą powiatową nr 3220L.
  • Sitaniec  (Zamość Sitaniec) – na skrzyżowaniu z istniejącą DK17.
  • Skierbieszów (Zamość Północ) – na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 843.
  • Hrubieszów (Zamość Wschód) – na skrzyżowaniu z DK74.
  •  Łabuńki (Zamość Południe) – na przecięciu z drogą powiatową nr 3268L.
  • Tarnawatka – na przecięciu z drogą powiatową nr 3505L.
  • Tomaszów Lub. Północ – na przecięciu z drogą wojewódzką nr 850 – wg projektu obwodnicy m. Tomaszów Lubelski.
  • Tomaszów Lub. Południe – na przecięciu z istniejącą DK17, połączenie z m. Tomaszów Lubelski.
  • Bełżec – na przecięciu z planowanym przebiegiem drogi wojewódzkiej nr 865.
  • Lubycza Królewska – na przecięciu z drogą powiatową nr 3537L.

MOP-y:

  • Ignasin, strona prawa – typ II.

  • Łopiennik, strona lewa – typ II.

  • Łopiennik, strona prawa – typ III.

  • Ostrzyca, strona prawa – typ II, strona lewa – typ III.

  • Czołki, strona prawa - typ III, strona lewa – typ II.

  • Krynice, strona prawa – typ II, strona lewa – typ III.

  • Jeziernia, strona prawa - typ III, strona lewa - typ II.

Obwodody Utrzymania Drogi Ekspresowej:

  • Krasnystaw, w obrębie węzła Krasnystaw I (Krasnystaw Północ)
  • Tarnawatka, w odległości ok. 1 km od węzła Tarnawatka (przebudowa istniejącego OD Tarnawatka, zlokalizowanego w m. Tarnawatka przy istniejącej DK17)

 

III Ochrona środowiska

Budowa przejść dla zwierząt (małych, średnich i dużych), szczelnego systemu odwodnienia, ekranów przeciwhałasowych, wygrodzenie pasa drogowego. Z uwagi na występujące liczne wąwozy zaprojektowano poprowadzenie drogi ekspresowej po estakadach w celu zapewnienia ciągłości korytarzy ekologicznych.

  

IV Podział zadania inwestycyjnego na etapy i kolejność ich realizacji

W ramach budowy drogi ekspresowej S17 Piaski - Hrebenne planowana jest realizacja 9 podzadań (odcinków):

  1. Piaski, węzeł Chełm (obecnie: Piaski Wschód) wraz z węzłem – węzeł Łopiennik wraz z węzłem, o długości ok. 15,9 km
  2. węzeł Łopiennik bez węzła – węzeł Krasnystaw I (obecnie: Krasnystaw Północ) bez węzła, o długości ok. 9,8 km
  3. Krasnystaw I (obecnie: Krasnystaw Północ) wraz z węzłem – węzeł Tarzymiechy (obecnie: Izbica) wraz z węzłem, o długości ok. 17,8 km
  4. węzeł Tarzymiechy (obecnie: Izbica) bez węzła – węzeł Sitaniec (obecnie: Zamość Sitaniec) wraz z węzłem, o długości ok. 10,3 km
  5. węzeł Sitaniec (obecnie: Zamość Sitaniec) bez węzła – węzeł Hrubieszów (obecnie: Zamość Wschód) bez węzła, o długości ok. 12,0 km
  6. węzeł Hrubieszów (obecnie: Zamość Wschód) wraz z węzłem – węzeł Łabuńki (obecnie: Zamość Południe) wraz z węzłem, o długości ok. 12,2 km
  7. węzeł Łabuńki (obecnie: Zamość Południe) bez węzła – Tomaszów Lubelski (początek obwodnicy), o długości ok. 18,0 km
  8. obwodnica Tomaszowa Lubelskiego (II Etap) – dobudowa drugiej jezdni na odcinkach o łącznej długości ok. 6,7 km
  9. Tomaszów Lubelski (koniec obwodnicy) – Hrebenne (początek obwodnicy), o długości ok. 17,3 km