S12 obwodnica Puław I etap

oddział: Lublin

długość – 12,7 km

obecny etap – oddana do użytku

lata realizacji: 2006-2008

wartość projektu: 393,6 mln zł



 Etap zrealizowany:

1981 r. – wykonano studium techniczno-ekonomiczne modernizacji drogi międzyregionalnej (Lublin) – Kurów – Puławy – Radom – Sulejów – (Piotrków Trybunalski)

1984 r. – opracowano koncepcję układu drogowego przeprawy mostowej przez Wisłę

1998 r. – wykonano koncepcję programową dla budowy obwodnicy Puław wraz z budową nowego mostu przez Wisłę.

2000 r. – powstało uzupełnienie do koncepcji programowej wraz z północną obwodnicą miasta (I etap realizacji). Na posiedzeniu Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad zatwierdziło koncepcję programową.

2001 r. – zlecono opracowanie projektu budowlanego i wykonawczego.

17.09.2003 r. - Urząd Wojewódzki w Lublinie wydał pozwolenie na budowę mostu przez rzekę Wisłę w Puławach.

11.02.2005 r. - Urząd Wojewódzki w Lublinie wydał pozwolenie na  budowę I-go etapu obwodnicy Puław.

16.02.2006 r. – podpisano umowę na budowę I etapu obwodnicy wraz z mostem przez Wisłę. Wykonawca, konsorcjum firm: PRM Mosty-Łódź (lider), Hermann Kirchner Bauunterhmung i Vistal Gdynia.

12.07.2008 r. – przekazanie obwodnicy i mostu do eksploatacji.

Galeria zdjęć

 

II. Opis inwestycji

Przebieg drogi:

Trasę poprowadzono po północnej stronie istniejącej drogi krajowej nr 12 i miasta Puławy. Początek obwodnicy znajduje się w miejscowości Zarzecze, gdzie nowa trasa odchodzi na północny-wschód od istniejącej drogi krajowej omijając od północy zabudowania wsi Bronowice. Po przekroczeniu Wisły nowym mostem obwodnica poprowadzona została korytarzem ul. Długiej do skrzyżowania z ul. Tysiąclecia Państwa Polskiego.

 

GDDKiA 

Mapa orientacyjna inwestycji

 

Podstawowe parametry techniczne:

  • klasa drogi  GP 1/2 (na odcinku przeprawy przez Wisłę GP 2/2; docelowo S2/2)
  • prędkość projektowa - 100 km/h
  • prędkość miarodajna – 110 km/h
  • szerokość pasa ruchu - 3,50 m
  • szerokość pasa awaryjnego - 2,5 m (na odcinku jednojezdniowym utwardzone pobocza o szer. 2,00 m)
  • podstawowa szerokość pasa dzielącego – 4,00 m
  • podstawowa szerokość pobocza gruntowego - 1,25 m.
  • obciążenie -115 kN/oś

 

Zakres inwestycji:

Budowa obwodnicy o długości 12,7 km z jednojezdniowym odcinkiem o długości 8,6 km oraz dwujezdniowym o długości 4,1 km na odcinku przeprawy przez Wisłę wraz z obiektami inżynierskimi, drogami poprzecznymi i drogami dojazdowymi (o łącznej długości 10,2 km). Najważniejszym obiektem obwodnicy jest most nad Wisłą o długości 1038 m z łukowym przęsłem nurtowym o długości 212 m. W ramach inwestycji przebudowano istniejące drogi wojewódzkie (na długości 998 m), zbudowano system odwodnienia, chodniki (na długości ok. 5,3 km) i przebudowano istniejącą infrastrukturę.

 

Wariantowanie przebiegu drogi:

Pierwsza dokumentacja powstała pod koniec lat 70-tych i zawierała cztery warianty proponowanej trasy. Trzy zakładały ominięcie Puław od strony południowej, a jeden od północnej. Warianty południowe kolidowały jednak z obszarami chronionymi, w tym z Kazimierskim Parkiem Krajobrazowym. Do dalszych opracowań przyjęto wariant północny z przeprawą mostową przecinającą koryto rzeki ukośnie ale prostopadle do kierunku przepływu wód wielkich.

 

Obiekty inżynierskie:

Budowa mostu nad Wisłą, mostu nad rzeką Klikawa, dwóch wiaduktów nad obwodnicą, wiaduktów nad drogami (2 szt.) i liniami kolejowymi, przepustów ekologicznych (2 szt.) i przejazdów gospodarczych (4 szt.).

 

Węzły:

  • Bronowice, na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 738.
  • Dęblińska, na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 801.

III. Ochrona środowiska

W wyniku przeprowadzonej analizy porealizacyjnej zlecono budowę ekranów w miejscach gdzie przekroczone zostały normy emisji hałasu. Łączna długość ekranów przeciwhałasowych wyniosła ok. 2,1 km.