Droga ekspresowa S3 Gorzów Wlkp.- Międzyrzecz


oddział: Zielona Góra

długość – 37 km

obecny etap – oddany do użytku

lata realizacji: 2011 - 2014

wartość robót: 761 mln zł

 

GDDKiA

1. Etap zrealizowany:

22.12.2006 - wydanie decyzji środowiskowej

31.03.2010 - uzyskanie decyzji na realizację inwestycji drogowej

16.06.2011 - podpisanie umowy

14.07.2011 - rozpoczęcie budowy

15.05.2014 - oddanie do użytku

 

Więcej na stronie internetowej inwestycji: http://www.drogas3.pl/

 

II. Opis inwestycji

1. Przebieg drogi

Droga ekspresowa S3 biegnie „nowym śladem” z południa na północ, w pobliżu istniejącej byłej drogi krajowej DK3 i łączy miasta Gorzów Wielkopolski, Skwierzyna i Międzyrzecz. W zagospodarowaniu terenu przeważają w 90% obszary leśne przeplatane lokalnie polami uprawnymi. Droga ekspresowa S3 na tym odcinku przecina się z istniejącą byłą drogą krajową nr 3 w czterech miejscach tj. 14+575, 18+457, 25+542 i 35+317 oraz przybliża się, lub oddala się od niej na odległość od ok. 100 m do ok. 1,5 km. Droga omija skupiska zabudowy mieszkaniowej, przybliża się do zabudowy mieszkaniowej w rejonie m. Karnin i Deszczno. W zagospodarowaniu terenu  w rejonie miejscowości Karnin i Deszczno trasa przebiega przez teren o charakterze równinnym, a od miejscowości Trzebiszewo przechodzi w zalesiony teren falisty. Na odcinku Karnin – Deszczno  pas drogowy został zlokalizowany w sąsiedztwie linii kolejowej. Wybudowana droga ekspresowa rozpoczyna się na końcu obwodnicy Gorzowa Wlkp., a kończy na początku obwodnicy Międzyrzecza. Trasa drogowa posiada dwie jezdnie o dwóch pasach ruchu każda. Ruch drogowy na drodze i w węzłach jest całkowicie bezkolizyjny, a dostęp do trasy ekspresowej jest możliwy tylko w węzłach. Na ekspresowym odcinku drogi wybudowano dwa węzły drogowe: „Skwierzyna Zachód" i Skwierzyna Południe", zlokalizowane na obwodnicy Skwierzyny na przecięciu nowej drogi z istniejącą drogą nr 24/22 ze Skwierzyny do Kostrzyna nad Odrą na zachód od miasta oraz na przecięciu z istniejącą byłą drogą krajową nr 3 w rejonie Skwierzynki i Popowa na południe od miasta. W zakres przedsięwzięcia włączono również odcinek obwodnicy Skwierzyny położony poza projektowaną byłą drogą krajową nr 3, pozwalający na korzystanie z obwodnicy w relacji Kostrzyn / Gorzów Wlkp. - Poznań, tj. w korytarzu dróg krajowych nr 22 i nr 24 Kostrzyn - Skwierzyna - Poznań. W ramach przedsięwzięcia powstały ponadto liczne poprzeczne przejazdy nad drogą oraz kładki dla pieszych. Nad rzeką Obrą został wybudowany nowy most. Wzdłuż drogi powstały liczne, dodatkowe drogi lokalne zapewniające dojazd do zabudowy oraz do gruntów rolnych i leśnych. W zakres przedsięwzięcia włączono również budowę obwodu utrzymania drogowego oraz przebudowę sieci uzbrojenia terenu, w tym przebudowę naftociągów dalekosiężnych. Wybudowany odcinek drogi ekspresowej S3 jest położony w województwie lubuskim, w powiatach: gorzowskim i międzyrzeckim, w miastach i gminach: Gorzów Wielkopolski, Deszczno, Bledzew, Skwierzyna, Przytoczna i Międzyrzecz. Trasa ekspresowa przebiega w niewielkiej odległości od byłej drogi krajowej nr 3.

 

GDDKiA

2. Podstawowe parametry techniczne

  • klasa drogi S 2/2
  • prędkość projektowa - 100 km/h
  • prędkość miarodajna - 110 km/h
  • szerokość pasa ruchu - 3.50 m,
  • szerokość pasa awaryjnego 2.5m,
  • podstawowa szerokość pobocza gruntowego – 1,25 m
  • obciążenie – 115 kN/oś

3. Zakres inwestycji
Trasa S3 na odcinku Gorzów Wlkp. - Międzyrzecz jest częścią większego zadania inwestycyjnego, jakim jest budowa drogi ekspresowej nr S3 ze Szczecina do Zielonej Góry i dalej do Legnicy (do autostrady A4).

 

ODCINEK 1 obejmował:

  • budowę dwujezdniowej obwodnicy m. SKWIERZYNA w klasie drogi ekspresowej S3 od km 18+040 do km 25+500 o dł. 7,460 km,
  • budowę nowego odcinka drogi klasy GP łączącej nowoprojektowaną trasę S-3, z istniejącą
  • drogą krajową nr 24 na POZNAŃ w rejonie m. Chełmsko k/Skwierzyny o dł. ok. 4,180 km,
  • budowę i przebudowę istniejących dróg zapewniających obsługę komunikacyjną przyległych terenów,
  • budowę obiektu mostowego przez rz. Obrę oraz wiaduktów drogowych i przepustów,
  • budowę węzłów drogowych Skwierzyna Zachód i Skwierzyna Południe.
  • budowę urządzeń bezpieczeństwa ruchu,
  • zastosowanie rozwiązań chroniących ludzi oraz florę i faunę przed niekorzystnym oddziaływaniem ruchu na przyległych do trasy obszarach terenu,
  • budowę urządzeń ochrony ekologicznej,
  • budowę nowej infrastruktury pod i nadziemnej,
  • przebudowę istniejącej infrastruktury pod i nadziemnej.

ODCINEK 2 obejmował:

  • budowę dwujezdniowej drogi ekspresowej S3 od km (-)0+500,00 do km 18+040,00 o dł. 18,540 km,
  • budowę i przebudowę istniejących dróg zapewniających obsługę komunikacyjną przyległych terenów,
  • budowę wiaduktów drogowych i przepustów,
  • budowę urządzeń bezpieczeństwa ruchu,
  • zastosowanie rozwiązań chroniących miejscową ludność oraz florę i faunę przed niekorzystnym oddziaływaniem ruchu na przyległych do trasy obszarach terenu,
  • budowę urządzeń ochrony ekologicznej,
  • budowę nowej infrastruktury pod i nadziemnej,
  • przebudowę istniejącej infrastruktury pod i nadziemnej.

ODCINEK 3 obejmował:

  • budowę dwujezdniowej drogi w klasie drogi ekspresowej S3 od km 25+500 do km 37+146 o dł. ll,646km,
  • budowę obwodu utrzymania drogowego (OUD) dla drogi S-3, z lokalizacją na węźle „Międzyrzecz Północ",
  • budowę ronda na łącznicach wjazdowych na węzeł Międzyrzecz Północ z istniejącej drogi krajowej nr3 w celu skomunikowania projektowanego OUD i dróg lokalnych,
  • budowę i przebudowę istniejących dróg zapewniających obsługę komunikacyjną przyległych terenów,
  • budowę wiaduktów drogowych i przepustów,
  • rozbudowę węzła drogowego Skwierzyna Południe budowę urządzeń bezpieczeństwa ruchu,
  • zastosowanie rozwiązań chroniących miejscową ludność oraz florę i faunę przed niekorzystnym oddziaływaniem ruchu na przyległych do trasy obszarach terenu.
  • budowę urządzeń ochrony ekologicznej, wydzielenie terenu pod miejsca obsługi podróżnych,
  • budowę nowej infrastruktury pod i nadziemnej,
  • przebudowę istniejącej infrastruktury pod i nadziemnej.

4. Obiekty inżynierskie:

  • wiadukt WS-1 w ciągu trasy S3 w km 0+000, w Gorzowie-Zieleńcu, nad ul. Sulęcińską (istniejącą drogą krajową nr 22),
  • wiadukt WD-3 nad trasą S3 w km 1+580, w Karninie, w ciągu dróg gminnych nr 0085 i nr 0315F Karnin - Kolonia Glinik
  • most MS-4 w ciągu trasy S3 w km 3+360, nad Kanałem Deszczańskim (Rożkowieckim),
  • most MD-4a w ciągu drogi obsługującej, w km 3+360, nad Kanałem Deszczańskim (Rożkowieckim),
  • wiadukt WS-5 w ciągu trasy S3 w km 4+770, w Deszcznie, nad drogą powiatową nr 11305 Deszczno - Glinik,
  • most MS-6 w ciągu trasy S3 w km 5+300, nad Kanałem Maszewskim (Bema),
  • most MD-7 w ciągu drogi obsługującej w km 5+300, nad Kanałem Maszewskim (Bema),
  • przejścia dla płazów i gadów PPG-1 i PPG-1a w Maszewie w km 6+160 (przepust ekologiczny),
  • wiadukt WS-8 w ciągu trasy S3 w km 8+100, w Brzozowcu, nad drogą gminną Brzozowiec - Glinik,
  • przejście dolne dla dużych zwierząt PZD-9 w km 8+750, koło Brzozowca, w Puszczy Bledzewskiej, pod drogą S3,
  • przejście dla średnich zwierząt PZŚ-1A w Puszczy Bledzewskiej w km 10+930,
  • przejście dla średnich zwierząt PZŚ-1 w Puszczy Bledzewskiej w km 12+390,
  • wiadukt WD-10 nad trasą S3 w km 13+100, koło Trzebiszewa, w Puszczy Bledzewskiej, nad drogą leśną Trzebiszewo - Bledzew,
  • wiadukt WD-11 nad trasą S3 w km 14+600, koło Trzebiszewa, w Puszczy Bledzewskiej, nad istniejącą drogą krajową nr 3 Gorzów Wlkp. - Skwierzyna,
  • przejście dolne dla dużych zwierząt PZD-12 w km 16+250, koło Rakowa, w Puszczy Bledzewskiej, pod drogą S3,
  • przejście dla średnich zwierząt PZŚ-2 w Puszczy Bledzewskiej w km 17+500,
  • wiadukt WS-13 w ciągu trasy S3 w km 18+470, w węźle "Skwierzyna Zachód", nad istniejącą drogą krajową nr 3 Gorzów Wlkp. - Skwierzyna,
  • most MS-14 w ciągu trasy S3 w km 18+800, nad Obrą,
  • wiadukt WD-15 nad trasą S3 w km 19+820, w Skwierzynie, w ciągu drogi powiatowej nr 11552 Skwierzyna - Bledzew,
  • wiadukt WD-16 nad trasą S3 w km 20+800, w Katarzynkach, w ciągu drogi powiatowej nr 11420 Skwierzyna - Zemsko,
  • przejazd wojskowy PW-17 w ciągu trasy S3 w km 21+800, na poligonie Skwierzyna,
  • przejazd wojskowy PW-18 w ciągu trasy S3 w km 23+300, na poligonie Skwierzyna,
  • przejście dla średnich zwierząt PZŚ-19 pod trasą S3 w km 23+520, w zalesionej części poligonu Skwierzyna,
  • wiadukt WS-20 w ciągu trasy S3 w km 24+940, w Skwierzynce, nad linią kolejową Skwierzyna -Międzyrzecz,
  • wiadukt WD-21 nad trasą S3 w km 25+540, w węźle "Skwierzyna Południe", nad istniejącą drogą krajową nr 3 Skwierzyna - Międzyrzecz,
  • wiadukt WD-22 w ciągu istniejącej drogi krajową nr 3 Skwierzyna - Międzyrzecz w km 25+600, w węźle "Skwierzyna Południe", nad łącznicą,
  • wiadukt WD-22a w ciągu istniejącej drogi krajowej nr 3 Skwierzyna - Międzyrzecz w km 25+500, w węźle "Skwierzyna Południe", nad łącznicą,
  • wiadukt WD-23 w ciągu łącznicy w km 25+700, w węźle "Skwierzyna Południe", nad trasą S3,
  • przejście dla średnich zwierząt PZŚ-3 w Popowie w km 26+580,
  • wiadukt WD-24 w ciągu trasy S3 w km 28+850, w Popowie, nad drogą leśną Popowo -Twardzielewo,
  • przejście dla dużych zwierząt PZD-25 w km 29+550, koło Popowa, w Lasach Międzyrzeckich, nad drogą S3,
  • przejście dla płazów i gadów PPG-2 i PZG-2a w Rojewie - Porąbce w km 31+470 (przepust ekologiczny),
  • wiadukt WD-26 nad trasą S3 w km 31+800, w Rajewie - Białych Domkach, w ciągu drogi powiatowej (Międzyrzecz) - Rajewo - Twardzielewo,
  • przejście dolne dla dużych zwierząt PZD-27 w km 32+350, koło Rajewa, w Lasach Międzyrzeckich, pod drogą S3,
  • przejście dla małych zwierząt PZM-4 w Głębokim w km 32+660 (tunel ekologiczny),
  • przejście dla płazów i gadów PPG-3 w Głębokim w km 34+100 (przepust ekologiczny),
  • przejście dla płazów i gadów PPG-4 w Głębokim w km 34+950 (przepust ekologiczny),
  • wiadukt WS-28 w ciągu trasy S3 w km 35+300, w Głębokim, nad linią kolejową Skwierzyna -Międzyrzecz i istniejącą drogą krajową nr 3 Skwierzyna - Międzyrzecz,
  • przejście dla średnich zwierząt PZŚ-29 pod drogą 24 w km 1+320, koło Chełmska, w Lasach Międzyrzeckich, pod drogą nr 24,
  • wiadukt WD-30 nad drogą 24 w km 2+280, w Chełmsku, w ciągu drogi powiatowej Chełmsko -Twardzielewo,
  • przepusty pod trasą główną, drogami poprzecznymi, gospodarczymi i zjazdami;

5. Węzły

  • Skwierzyna Zachód
  • Skwierzyna Południe

6. MOP-y

  • Popowo (budowa MOP zrealizowana jako odrębne zadanie)

III. Ochrona środowiska

  • ustawiono ponad 7,5 km ekranów akustycznych, w tym prawie 3 km przezroczystych;
  • ustawiono ponad 23 km ekranów ochronnych dla nietoperzy (zielona siatka);
  • posadzono ponad 450 tysięcy drzew;
  • wykonano ponad 4 mln m3 nasypów, co równa się 300 tysiącom wywrotek;
  • ułożono ponad 500 tysięcy m2 nawierzchni drogi o grubości ponad 50 cm, co mogłoby zająć ponad 70 pełnowymiarowych boisk piłkarskich.

 

GDDKiA

GDDKiA

GDDKiA

GDDKiA

GDDKiA

GDDKiA

GDDKiA

Szczegółowe informacje o inwestycji:

www.drogas3.pl