S8 Piotrków - Trybunalski – Rawa Maz.


Oddział - Łódź

Długość - 61,2 km

Obecny Etap - w użytkowaniu

Lata realizacji 2009 - 2012

Wartość projektu - 1.929.488.403,5 mln PLN w tym prace budowlane 1.721.129.715, 3 mln PLN.

 

16.06.2007 - Ogłoszenie przetargu na nadzór..

05.06.2008 -  Podpisnie umowy na nadzór - firma JACOBS.

28.10.2008 - Ogłoszenie przetargu na budowę i projekt

03.09.2009 - Podpisanie umowy na  budowę i projekt - wykonawca konsorcjum firm:

 - ASTALDI SpA Włochy – LIDER

 - PEBEDIM – Polska – Partner

 - ERBEDIM – Polska – Partner

 - INTERCOR – Polska – Partner

 - Technital SpA – Włochy – Partner

12.09.2009 - umowa o dofinansowanie z POIiŚ 06.01.00-00-040/11 po 3 aneksie na kwotę 380.823.058,00 PLN

 

Opis inwestycji

 

 

Droga krajowa nr 8 została przebudowywana do standardu drogi ekspresowej na odcinku 61,2 km od Piotrkowa Trybunalskiego do Rawy Mazowieckiej (od km 324+772 do km 386+000). Przedsięwzięcie było realizowane w systemie Zaprojektuj i Zbuduj. Po przebudowie dostęp do nowej drogi został ograniczony, (z zachowaniem połączeń poprzecznych przeciętych drogą ekspresową a także zapewnieniu obsługi komunikacyjnej przyległego terenu). Nowa trasa spełnia przede wszystkim funkcję drogi tranzytowej, łączącej centrum kraju z jego południową częścią oraz z autostradą A1.         Połączenia z istniejącą siecią komunikacyjną są obsługiwane przez węzły drogowe, zaś obsługa ruchu lokalnego została przejęta przez projektowane drogi lokalne i dojazdowe. Wybudowano także połączenia istniejących miejsc obsługi podróżnych z drogą ekspresową. Podróżni mają więc kilkanaście miejsc (dla obu kierunków ruchu), gdzie mogą odpocząć i posilić się.

Nowa droga ekspresowa biegnie w śladzie dawnej drogi krajowej nr 8, z wyjątkiem ponad czterokilometrowego odcinka między Nowym Olszowcem a Emilianowem. Trasa ma dwie jezdnie, po dwa pasy o szerokości 3,5 metra każdy w jednym  kierunku. Dodatkowo na każdej z jezdni wybudowano pas awaryjny o szerokości 2,5 metra, zaś pobocze gruntowe jest nie węższe niż 1,25 metra. Obie jezdnie zostały oddzielone pasem rodziału o szerokości 4 metrów.  Maksymalny nacisk na oś dopuszczony na przebudowanej trasie wynosi 11,5 tony na oś pojazdu. Warto zaznaczyć, że nowa trasa ma nawierzchnię betonową, co znacznie podniosło jej trwałość i wydłużyło okresy międzyremontowe. Inwestycja zapewnia bardzo wygodne i bezpieczne skomunikowanie lokalnych dróg z trasą ekspresową za pośrednictwem czternastu węzłów, jakie znajdują się na 61 kilometrowym odcinku. Oznacza to, że na nową drogę będzie można się dostać średnio co 4,4 kilometra. Dotarcie do węzłów umożliwiają drogi ruchu lokalnego, jakie pojawiły wzdłuż trasy na większości jej odcinków. Należy tu dodać, że wszystkie drogi; wojewódzkie, powiatowe
i gminne przecinające przyszłą drogę S-8 zostały w tych miejscach przebudowane.  Niezależnie powstało jeszcze wiele; wiaduktów, mostów, przejazdów gospodarczych, przejść dla zwierząt i przejść podziemnych. Przy projektowaniu nowej trasy zadbano także o wygodę zarówno okolicznych mieszkańców, jak i kierowców. Miejsca obsługi podróżnych zostały oświetlone,
a wzdłuż trasy, w miejscach zamieszkałych wybudowano ekrany akustyczne. Przy projektowaniu nowej trasy zadbano też
o ekologię, w miejsce usuniętych na potrzeby budowy roślin pojawiły się nowe nasadzenia a droga wyposażona została w urządzenia oczyszczające wodę deszczową i z roztopów. O bezpieczeństwo podróżnych dbają nie tylko tradycyjne elementy takie jak; znaki pionowe i poziome, czy bariery energochłonne ale także cały system telematyczny sterujący znakami zmiennej treści i detektorami pogodowymi.

 

 

Podstawowe parametry techniczne

 

Klasa drogi - S

Liczba pasów 2  dla każdego kierunku jazdy.

Szerokość pasa ruchu - 3,5 m.

Nawierzchnia betonowa.

 

Obiekty inżynierskie

 

Na odcinku Piotrków Trybunalski - Rawa Mazowiecka powstało 57 obiektów inżynierskich: w tym wiadukty, mosty, przejazdy gospodarcze i przepusty, przejcia dla pieszych. Powstało także 14 węzłów drogowych komunikujących trasę z okolicznymi miejscowościami.

 

Ochrona środowiska

 

W ramach ochrony środowiska zbudowano 5 przejśc dla zwierząt, w tym 3 duże  - górne, oraz ekrany dźwiękochłonne zgodnie z decyzją środowiskową.

 

MOP-y

 

W ramach projektu na opisywanym odcinku drogi nie powstał żaden MOP ale nowa trasa została podłączona do istniejących wcześniej prywatnych: restauracji, parkingów, stacji paliw i hoteli za pomocą dróg zbiorczych, co zapewnia podróżnym duży komfort.