S8 Odcinek Węzeł – Łask – Węzeł – Róża


Oddział - Łódź

Długość - 9,2 km (dodatkowo łącznik do S14, o długości 3,3 km).

Obecny etap - w użytkowaniu

Lata realizaji - 2011 - 2014

Wartość projektu (łączna) - 606,5 mln PLN.

 

08.01.2010 - Uzyskanie Decyzji Środowiskowej

30.07.2010 - Złożenie wniosku na ZRID

19.05.2011 - Wydanie decyzji ZRID

05.10.2011 - Podpisanie umowy z wykonawcą: konsorcjum firm:

 - POL - AQUA z Piaseczna - LIDER

 - DRAGADOS S.A. - Hiszpania - Partner

06.05.2013  - zmiania na stanowisku LIDERA konsorcjum. Został nim dotychczasowy pratner - firma DRAGADOS, natomiast POL - AQUA przejęła rolę partnera.

 

Opis inwestycji

 

Następnym (szóstym) odcinkiem drogi ekspresowej S-8 Walichnowy – węzeł Łódź Południe jest fragment od węzła Łask (skrzyżowanie z  DK 12) do węzła „Róża” (skrzyżowanie z S 14). Droga ekspresowa S-8 połączyła Dolny Śląsk z Warszawą oraz Łodzią i  na terenie wojeówdztwa łódzkiego stała się alternatywą dla dróg krajowych nr 74 i 12. (DK 12 ma wspólny przebieg z S8 na odcinku od węzła Sieradz Południe do węzła Rzgów). Niezależnie od tego opisywany fragment trasy między węzłem „Łask” a węzłem „Róża” zawiera dodatkowo jeszcze jeden odcinek realizacyjny - nieco ponad trzykilometrowy  łącznik drogi ekspresowej S-8 z S14 - zachodnią obwodnicą Pabianic, Łodzi i Zgierza między węzłem „Róża”, a węzłem „Dobroń” (DK 14).
Opisywany fragment trasy ma nieco ponad 9,1 km (od km 174+200 do km 183+350). Wraz z łącznikiem o długości 3,3 km daje to razem ok. 12,4 km. Odcinek drogi, który jest przedmiotem niniejszego opisu  biegnie przez powiaty; łaski i pabianicki.  Nowa droga odpowiada aktualnym wymogom, jakie stawia się przed drogą ekspresową. Ma dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdym kierunku o szerokości 3,5 metra każdy. (Istnieje możliwość dobudowania trzeciego – zewnętrznego- pasa w przyszłości). Każda jezdnia zosała także wyposażona w pas awaryjny o szerokości 2,5 metra.  Po nowej drodze mogą jeździć najcięższe dopuszczone do ruchu pojazdy, co oznacza, że nawierzchnia wytrzymuje nacisk 11,5 tony na oś pojazdu. Na drogę można wyjechać, lub z niej zjechać WYŁĄCZNIE za pośrednictwem węzłów, co oznacza, że nie ma na niej tradycyjnych skrzyżowań jednopoziomowych, co podyktowane jest względami bezpieczeństwa. Trasa na całej długości została ogrodzona. Na nowej drodze można jeździć z maksymalną szybkością 120 km/h. Projekt  jest współfinansowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

 

Podstawowe parametry techniczne

 

Klasa drogi - S

Liczba pasów 2 (docelowo 3) dla każdego kierunku jazdy.

Szerokość pasa ruchu - 3,5 m.

Nawierzchnia betonowa. (Uwaga! Łącznik do S14 ma nawierzchnię bitumiczną).

 

Obiekty inżynierskie

 

Na odcinkach: 6 i 7 powstało wiele obiektów inżynierskich: w tym wiadukty, mosty, przejazdy i przepusty.

 

Węzły

 

W ramach budowy odcinka 6 powstały dwa węzły drogowe: Łask (S8/DW473) i Róża (S8/S14).

 

Ochrona środowiska

 

Za ochronę środowiska odpowiadają liczne przejścia i przepusty dla zwierząt (W tym jedno duże górne), a także ekrany dźwiękochłonne.

 

MOP-y

 

Na opisywanym odcinku nie został wybudowany żaden MOP.

 

Siódmy odcinek realizacyjny o długości 3,3 km (łącznik S14 od węzła Dobroń do węzła Róża) oddano do ruchu w dn. 11.04.2014 roku.

Odcinek nr 6 (Łask-Róża) został oddany do ruchu 8 sierpnia 2014r.