A2 Odcinek „A” Stryków – Łyszkowice


 

       Odcinek „A” autostrady A-2 to, to pierwszy z czterech odcinków budowany w ramach przedsięwzięcia o nazwie; „Projekt i budowana autostrady A-2 od Strykowa do Konotopy”. Jest najbliżej Łodzi położonym fragmentem tej trasy i naturalną kontynuacją istniejącego odcinka drogi; Konin – Stryków. Aktualnie stanowi część trasy łączącej Warszawę z Poznaniem i Berlinem - na zachód i granicą z Białorusią na wschodzie. Jest fragmentem drogi międzynarodowej E 30 w II transeuropejskim korytarzu transportowym.
Opisywany odcinek ma 29,2 km długości (od km 365+261,42 do km 394+500)i przebiega przez teren powiatów zgierskiego, brzezińskiego i skierniewickiego. 23.09.2009 roku została podpisana umowa z Konsultantem wspólnym dla wszystkich czterech odcinków – firmą DHV, a  28.07.2011 z Wykonawcą - Konsorcjum firm; EUROVIA Polska S.A i WARBUD S.A.
             Wartość prac budowlanych to 989.000.000,00 zł (wg stawki VAT 23%). Zakończenie prac budowlanych 15 października 2012 roku.

     Nowa trasa ma dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdym kierunku, o szerokości 3,75 metra każdy z pasem awaryjnym (3m). Dodatkowo pozostaje możliwość dobudowania trzeciego (skrajnego lewego) pasa w przyszłości.  Standardem jest, że autostrada spełnia klasę techniczna „A”. W praktyce oznacza to, że mogą po niej jeździć najcięższe pojazdy o nacisku na oś do 11,5 tony. Maksymalna dopuszczalna prędkość na nowej drodze, to 140 km/h, zaś prędkość projektowa 120 km/h.
           Na opisywanym fragmencie trasy powstał jeden węzeł „Łowicz” u zbiegu z drogą wojewódzką 704. Inwestycja wymusiła konieczność przebudowy licznych dróg niższych kategorii, które przetnie autostrada. Dotyczy to dziewięciu dróg powiatowych i kilku dróg gminnych, gdzie łączna długość przebudowanych odcinków wynosi blisko 14,6 km. Niezależnie od tego powstało dodatkowo 43 kilometry dróg dojazdowych.
       Na budowanym odcinku pojawiło się łącznie 20 wiaduktów, w tym jeden
zespolony z przejściem dla średnich zwierząt, a także 9 mostów, z których
siedem spełnia jednocześnie rolę przejść dla zwierząt dużych i
średnich.  Niezależnie od tego powstaną liczne przepusty ekologiczne i
techniczne.
             Kwestie ochrony środowiska stanowią bardzo ważny element nowej
inwestycji. Oprócz obiektów umożliwiających migrację dzikich zwierząt,
powstał system oczyszczania wód opadowych, które trafią do specjalnych
zbiorników, z których będą odparowywały do atmosfery. Wzdłuż całego
odcinka w licznych punktach pojawiły się ekrany dźwiękochłonne, służące
poprawie komfortu ludzi i zwierząt.

               Z myślą o podróżnych na opisywanym odcinku powstały cztery MOP-y (miejsca obsługi podróżnych). Dwa; („Niesułków” i „Polesie”) obsługują podróżujących do Warszawy, pozostałe („Nowostawy” i „Parma”) służą jadącym w kierunku stolicy Wielkopolski. W pierwszym okresie użytkowania wszystkie MOP-y będą miały pierwszy typ, co oznacza, że zapewnią podróżnym podstawowe wygody (możliwość wypoczynku, skorzystania z toalet). Aktualnie podniesiono standard MOP-ów; „Niesułków”, „Parma” i „Polesie” do standardu drugiego, a „Nowostawów” do standardu trzeciego. Drugi typ MOP-u zapewnia dodatkowo; możliwość zatankowania samochodu, zjedzenia posiłku i dokonania podstawowych zakupów, natomiast na MOP-ie typu trzeciego, oprócz wymienionych już funkcji musi być możliwość noclegu, a także mogą się znaleźć do dyspozycji podróżujących; agendy poczty, banków, etc. Łączna powierzchnia wymienionych miejsc obsługi podróżnych wyniesie około 100 tyś. metrów kwadratowych.
     Należy dodać, że wspomniane obiekty, a także stacje i punkty poboru opłat, są wyposażone w kanalizację sanitarną, która spełni wszystkie obowiązujące normy ochrony środowiska oraz obowiązkowo w instalację przeciwpożarową.
     Aby rozpocząć budowę drogi konieczne było wcześniejsze usunięcie tzw. „kolizji”, czy przeniesienie wszystkich instalacji, które znalazły się „na trasie” inwestycji. Oznaczało to ponad sto operacji przesunięcia;  linii energetycznych
o różnym napięciu, instalacji telekomunikacyjnych, wodociągowych, melioracyjnych, wodnych, a także jednej kolizji naftociągu.
     Nowoczesna autostrada, aby właściwie spełniała swoją funkcję musi być wyposażona w stosowne urządzenia zapewniające użytkownikom bezpieczeństwo. W tym przypadku są to;
   - bariery ochronne
   - zjazdy i przejazdy awaryjne
   - ogrodzenie drogi
   - oznakowanie pionowe i poziome
   - sieć telefonów alarmowych.

    Najkorzystniejszą ofertę na projekt i budowę nowej trasy złożyło konsorcjum w składzie;

 - EUROVIA S.A., Polska - Bielany Wrocławskie, ul. Szwedzka 5, 55-040 Kobierzyce

 - WARBUD S.A., 02-342 Warszawa, Al. Jerozolimskie 162.

 

    Odcinek przekazano do ruchu wiosna 2012 roku.