A1 Węzeł "Łódź Północ" - Węzeł "Łódź Południe"


Oddział - Łódź

Długość - 30,1 km (odcinek realizowany 25,1 km)

Obecny Etap - w użytkowaniu

Wartość projektu -  700,3 mln PLN.

 

22.12.2010 - Podpisanie umowy na projekt i budowę - wykonawca: konsorcjum;

 - Polimex – Mostostal S.A. - LIDER
 - MSF Engenharia S.A. -  Portugalia  - Partner
 - MSF Polska Sp. Z o.o. – Polska  - Partner
 - DOPRASTAV a.s. Słowacja - Partner

14.01.2014 - Rozwiązanie umowy z dotychczasowym wykonawcą ze względu na duże opóźnienia.

06.02.2014 - Ogłoszenie powtórnego przetargu z podziałem na trzy odcinki realizacyjne.

02.10.2014 - Podpisanie umowy z wykonawcą I odcinka (dł; 14,1 km); Wezeł Łódź Północ - Węzeł Brzeziny - konsorcjum firm:

  - Strabag - lider

  -  Budimex - partner, wartość kontraktu, to - 339,6 mln PLN. 

06.10.2014 - podpisanie umowy z wykonawcą II odcinka (dł; 11 km)  firmą; Mota - Engil, wartość kontraktu to - 360.7 mln PLN.

 

Opis inwestycji

 

Odcinek autostrady A-1 od Strykowa do Tuszyna (w tym odcinek węzeł "Łódź - Północ" -  do węzła "Łódź - Południe") jest kontynuacją tej strategicznej drogi, która połączy południe Polski (i Europy) z polskim wybrzeżem poprzez Katowice, Łódź i Gdańsk. Ma długość około 40 kilometrów (od km 295+850 do km 335+937,65) i biegnie przez powiaty; zgierski i łódzki wschodni. (Gminy; Stryków, Nowosolna, miasto Łódź, Andrespol, Brójce, Rzgów i Tuszyn). Nowa trasa ma klasę techniczną „A”, co oznacza, że może przenosić ruch pojazdów o nacisku na oś do 11,5 tony, dwie jezdnie po dwa pasy ruchu o szerokości 3,75 metra KAŻDY, a oprócz tego pas awaryjny o szerokości 3 metrów. Pas rozdzielający jezdnie ma 12,5 metra szerokości, co umożliwia w przyszłości dobudowanie trzeciego, wewnętrznego pasa ruchu. Maksymalna prędkość na nowo wybudowanej drodze wynosi 140 km/h. Bardzo poważnie potraktowany został problem ochrony środowiska. Wody opadowe z jezdni, przed odprowadzeniem do środowiska będą gruntownie podczyszczone. Cała droga otrzymała system odwadniający, natomiast wszystkie obiekty takie jak miejsca obsługi podróżnych Zostały wyposażone w nowoczesną kanalizację sanitarną. W sąsiedztwie drogi zasiano trawę i posadzono tysiące drzew i krzewów odpowiednich odmian. Komfort okolicznym mieszkańcom i wolno żyjącym zwierzętom zapewniają liczne ekrany dźwiękochłonne, jakie pojawiły wzdłuż drogi w wyznaczonych miejscach. Za bezpieczeństwo podróżnych odpowiadają: nowoczesne oznakowanie poziome i pionowe, bariery ochronne, przeciwolśnieniowe, ogrodzenie autostrady i oświetlenie. Podczas budowy konieczne było również przebudowanie w miejscu przecięcia się z autostradą wszystkich lokalnych dróg niższej kategorii (drogi krajowe; wojewódzkie, powiatowe i gminne).  W trakcie prac usunięto wiele kolizji z instalacjami taki jak; energetyczne, teletechniczne, gazowe, wodociągowe, kanalizacyjne i melioracyjne.

 

Podstawowe parametry techniczne

 

Klasa drogi - A

Liczba pasów 2 (docelowo 3) dla każdego kierunku jazdy.

Szerokość pasa ruchu - 3,75 m.

Nawierzchnia betonowa.

 

Obiekty inżynierskie

 

Na odcinku I powstało 12 obiektów inżynierskich: w tym wiadukty autostradowe, przejazdy i przepusty.

 

Węzły

 

W przypadku I odcinka powstał węzeł Brzeziny (A1/DK72)

 

Ochrona środowiska

 

Za ochronę środowiska odpowiadają liczne przejścia i przepusty dla zwierząt (wszystkie dołem), a także ekrany dźwiękochłonne.

 

MOP-y

 

Na opisywanym odcinku zbudowano parę MOP-ów; Skoszewy Wschód i Skoszewy Zachód.

 

   UWAGA! ODCINEK ZOSTAŁ ODDANY DO RUCHU PRZED TERMINEM - 1 LIPCA 2016 ROKU.