A1 Kotliska – Piątek


Oddział - Łódź

Długość - 9,0 km

Obecny Etap - w użytkowaniu

Lata realizacji - 2010 - 2012

Wartość kontraktu na roboty budowlane: 512 255 404,00 PLN brutto.

 

10.05.2007 - Podpisanie umowy na projekt - wykonawca: konsorcjum;

  - Arcadis Profil Sp. z o.o. Lider

  - Mosty Katowice Sp. z o.o.

  - Biuro Projektowo-Badawcze Dróg i Mostów "Transprojekt Warszawa Sp. z o.o.

  - DHV Polska Sp. z o.o.

10.03.2010 - Złożenie wniosku na ZRID.

30.06.2010 - Uzyskanie ZRID.

09.07.2010 - podpisano umowę z wykonawcą; konsorcjum firm:  

 - SANDO BUDOWNICTWO POLSKA Sp. o.o. – Lider
 - CONSTRUCCIONES SANCHEZ DOMINGUEZ-SANDO, S.A. – Partner

20.08.2010 - Podpisanie umowy z konsultantem: ZBM.

01.09.2010 - Podpisanie umowy o dofinansowanie z POIiŚ dla całego odcinka Kowal - Stryków w wysokości - 3.261.883.690,00 PLN.

 

Opis inwestycji

 

Odcinek autostrady A-1 Kotliska (bez węzła) – Piątek (bez węzła) ma 9 kilometrów (od km 261+000 do km 270+000). To trzeci odcinek tej trasy budowany przez Oddział łódzki GDDKiA. Autostrada A-1 połączy polskie wybrzeże z południem Europy. Opisywany odcinek biegnie przez teren powiatów; kutnowskiego i łęczyckiego. Nowa trasa ma parametry klasy „A”, co oznacza, że może przenosić obciążenia rzędu 11,5 tony na oś pojazdu. Jezdnie mają po dwa pasy ruchu o szerokości 3,75 metra każdy, pas awaryjny będzie ma 3 metry szerokości, a pobocze 1,25 m. Szerokość pasa rozdzielającego jezdnie waha się w granicach 11,0 – 11,5 metra, co oznacza, że istnieje możliwość dobudowania w przyszłości trzeciego (lewego) pasa ruchu. Po drodze można się poruszać z maksymalną prędkością 140 km/h. Opisywany odcinek jest najkrótszym z odcinków realizacyjnych. Nie powstał tu żaden węzeł ale, mimo, że liczy sobie zaledwie 9 kilometrów, znajdzie się tu 16 dużych obiektów inżynierskich, w tym; 4 wiadukty drogowe, 1 estakada, 3 mosty, 2 przejścia gospodarcze a także 6 przepustów ekologicznych. Naturalnie wzdłuż całego budowanego odcinka przebudowane zostaną drogi niższych kategorii przecinające autostradę a dodatkowo powstaną; drogi dojazdowe, chodniki, zatoki, parkingi i drogi serwisowe. Standardowo, jak w przypadku pozostałych odcinków, tak i tutaj bardzo dużą wagę przywiązuje się do ochrony środowiska. Powstaną zatem urządzenia oczyszczające wodę opadową, ekrany akustyczne służące ochronie zarówno ludzi, jak i zwierząt, a także rowy szczelne (odparowujące) oraz liczne przepusty i przejścia dla zwierząt. W ramach prac planuje się także zasadzenie znacznej liczby drzew i krzewów, oraz obsianie trawą dużych powierzchni w sąsiedztwie drogi. Nowa trasa musi odpowiadać obecnym standardom bezpieczeństwa, zatem znajdą się tu;
      - bariery ochronne,
      - bariery przeciwolśnieniowe,
      - telefony alarmowe,
      - elementy oznakowania poziomego i pionowego
      - ogrodzenie drogi,
      - zjazdy awaryjne,
      - przejazdy awaryjne,
      - wyjścia awaryjne w ekranach akustycznych.
  
Autostrada jest bardzo skomplikowaną technicznie inwestycją. Wymagała więc jeszcze budowy sieci wodociągowej, która zasiliła hydranty i zbiornik przeciwpożarowy a także przebudowania istniejącej sieci wodociągowej, która kolidowała z przedsięwzięciem.
Prace wymuszają także przebudowę kolidujących; linii energetycznych, kanalizacji deszczowej, oraz linii teletechnicznych.

 

Podstawowe parametry techniczne

 

Klasa drogi - A

Liczba pasów 2 (docelowo 3) dla każdego kierunku jazdy.

Szerokość pasa ruchu - 3,75 m.

Maksymalna dozwolona prędkość - 140 km/h

Dopuszczalne obciążenie nawierzchni 11,5 tony na oś pojazdu.

Nawierzchnia bitumiczna.

 

Obiekty inżynierskie

 

Na odcinku Kotliska - Piątek  powstało 16  większych obiektów inżynierskich: w tym jedna duża estakada w ciągu głównym, 4 wiadukty drogowe, 3 mosty, 2 przejścia gospodarcze a także 6 przepustów ekologicznych.

 

Ochrona środowiska

 

Za ochronę środowiska będą odpowiadały liczne przejścia i przepusty dla zwierząt (wszystkie dołem), a także ekrany dźwiękochłonne.

 

MOP-y

 

Na opisywanym odcinku podróżni mają do dyspozycji 2 MOP-y "Krzyżanów Wschód" i "Krzyżanów Zachód".

 

Odcinek został oddany do użytku 13 listopada 2012 roku.

 

.