S8 Prymasa – Marki
Dostosowanie Trasy Armii Krajowej do parametrów drogi ekspresowej S-8 na odcinku: Al. Prymasa Tysiąclecia w Warszawie - ul. Piłsudskiego w Markach

Podstawowe informacje o inwestycji

Kategoria inwestycji: w budowie

Stan przygotowania i realizacji na dzień 30.11.2012r.

 

Etap w realizacji

Wykonawca robót budowlanych Etapu I: J&P - AVAX S.A.

Nadzór inwestorski dla Etapu I: Konsorcjum firm: Zakład Budownictwa Mostowego Inwestor Zastępczy Sp. z o.o. , ECM Group Polska Sp. z o.o., SENER Sp. z o.o. , SENER Ingeneria y Sistemas S.A 

Wartość Kontraktu Wykonawcy Etapu I: 869 mln zł

 Planowane lata realizacji inwestycji:

Etap I:

  • Czas realizacji robót Etapu I: 22 miesięcy od rozpoczęcia robót (nie wliczając 3 miesięcznych okresów zimowych)
  • Planowana data zakończenia robót budowlanych Etapu I:  II kw. 2012r.
  • Oddanie do ruchu ciągu głównego: 07.06.2012r.

Etap II:

  • Termin realizacji dla odcinka lewobrzeżnego i przebudowy mostu przez Wisłę: 2012-2015 

Lokalizacja w jednostkach administracyjnych: Miasto Stołeczne Warszawa - miasto na prawach powiatu, powiat wołomiński (miasto Marki)

Długość: 11,7 km

Opis inwestycji

Etapowanie inwestycji
Inwestycję podzielono na dwa etapy:

  • Etap I: Dostosowanie Trasy Armii Krajowej do parametrów Drogi Ekspresowej S-8 na odcinku: węzeł "Modlińska" w Warszawie - węzeł "Piłsudskiego" w Markach"
  • Etap II: Dostosowanie Trasy Armii Krajowej do parametrów Drogi Ekspresowej S-8 na odcinku: Al. Prymasa Tysiąclecia w Warszawie - węzeł "Modlińska" w Warszawie

Przebieg drogi

Przebudowywany odcinek drogi krajowej nr 8 do parametrów drogi ekspresowej S8 zaczyna się przed węzłem „Powązkowska" położonym na skrzyżowaniu drogi krajowej nr 8 z ulicą Powązkowską, a kończyć się za węzłem „Piłsudskiego", tzn. za skrzyżowaniem Trasy Armii Krajowej z ul. Piłsudskiego w Markach.

 

Podstawowe parametry techniczne

  • Klasa techniczna drogi: S droga ekspresowa
  • Prędkość projektowa: 70 km/ h
  • Liczba jezdni : 2
  • Szerokości jezdni głównych (za wyjątkiem odcinka na moście): 2 x 10,50 m (dwie jezdnie rozdzielone, o 3 pasach ruchu po 3,5 m w każdym kierunku ruchu)
  • Szerokości jezdni głównych na moście: 2 x 7 m (dwie jezdnie rozdzielone, o 2 pasach ruchu po 3,5 m w każdym kierunku ruchu)
  • Szerokość pasa dzielącego: 2,51 - 5,0 m (w tym opaski 0,50 m)
  • Szerokość pasa awaryjnego: 2,5 m
  • Brak pasów awaryjnych i opaski wewnętrznej na odcinku na moście
  • Kategoria ruchu: KR6
  • Obciążenie nawierzchni: 115 kN/oś
  • Skrajnia pionowa: 4,70 m

 

W związku koniecznością osiągnięcia powyższych parametrów przewidziano:

  • zmianę szerokości jezdni głównych
  • budowę jezdni głównych na odcinku: węzeł Modlińska - węzeł Łabiszyńska
  • połączenie istniejących i projektowanych węzłów na Trasie AK w następujące zespoły:
    • zespół węzłów: Powązkowska - Broniewskiego - Marymoncka
    • zespół węzłów: Wisłostrada - Modlińska - Marywilska - Łabiszyńska
    • zespół węzłów: Nowo-Wincentego - Ikea - Piłsudskiego
    • budowę w węźle Marymoncka łącznicy z północy na zachód
  • przebudowa pasów włączenia łącznic wjazdowych w kierunku na zachód i w kierunku na północ w węźle Modlińska
  • przebudowę węzła Łabiszyńska
  • przebudowę węzła Nowo-Wincentego
  • przebudowę węzła Piłsudskiego (umożliwiająca przedłużenie Trasy AK na wschód)
  • budowę i przebudowę jezdni zbierająco-rozprowadzających
  • przebudowę lokalnego układu komunikacyjnego
  • budowę ścieżek rowerowych i ciągów pieszo-rowerowych

Węzły drogowe

  •  Węzeł „Powązkowska"

Węzeł zlokalizowany na przecięciu Trasy Armii Krajowej z ul. Powązkowską - zapewnia wszystkie relacje ruchowe - pozostaje w obecnej postaci

 

  •  Węzeł „Broniewskiego"

Węzeł zlokalizowany na przecięciu Trasy Armii Krajowej z ul. Broniewskiego - zapewnia wszystkie relacje ruchowe - pozostaje w obecnej postaci (korekcie podlega usytuowanie barier ochronnych - przesuniecie na odległość 1 m od skrajnego pasa ruchu)

 

  •  Węzeł „Marymoncka"

Węzeł zlokalizowany na przecięciu Trasy Armii Krajowej z ul. Marymoncką - dobudowa łącznicy z północy na zachód (z obiektem inżynierskim dla zapewnienia bezkolizyjnego przejścia dla pieszych). Węzeł zapewnia wszystkie relacje ruchowe (włączając do współpracy ulice Żelazowską i Włościańską).

 

  •  Węzeł „Wisłostrada"

Węzeł zlokalizowany na przecięciu Trasy Armii Krajowej z Wisłostradą - korekta wyjazdu łącznicy na kierunku z zachodu na północ/południe i pasa włączenia do łącznicy do Wisłostrady w kierunku południowym.

 

  •  Węzeł „Modlińska"

Węzeł zlokalizowany na przecięciu Trasy Armii Krajowej z ul. Modlińską - dobudowa jezdni głównych, dobudowa pasa włączenia łącznicy na kierunku z południa na zachód do łącznicy z kierunku północ na zachód oraz przebudowa łącznicy w kierunku Tarchomina i układu komunikacyjnego podłączenia obiektu handlowo-usługowego Auchan.

 

  •  Węzeł „Marywilska"

Węzeł zlokalizowany na przecięciu Trasy Armii Krajowej z ul. Marywilska - dobudowa jezdni głównych, układ łącznic pozostaje w obecnej postaci.

 

  •  Węzeł „Łabiszyńska"

Węzeł zlokalizowany na przecięciu Trasy Armii Krajowej z ul. Łabiszyńską - dobudowa jezdni głównych, układ łącznic pozostaje w obecnej postaci.

 

  •  Węzeł „Nowo-Wincentego"

Węzeł zlokalizowany na przecięciu Trasy Armii Krajowej z ul. Głębocką (Nowo-Wincentego): południowa strona drogi głównej - przebudowa łącznicy dwupasmowej dwukierunkowej łącznie ze skrzyżowaniem z ul. Głębocką i z drogą zbiorczo-rozprowadzającą, budowa nowej łącznicy jednokierunkowej po zachodniej stronie ul. Głębockiej, likwidacja wjazdu z drogi zbiorczo - rozprowadzającej na jezdnie drogi głównej.

 

  •  Węzeł „Ikea" - wykonany w ramach innego przedsięwzięcia

 

  •  Węzeł „Piłsudskiego"

Węzeł zlokalizowany na przecięciu Trasy Armii Krajowej z ul. Piłsudskiego - budowa łącznic bezpośrednich i skrzyżowania z sygnalizacja świetlną pod wiaduktami jezdni głównych. Likwidacja łącznicy „zawrotki" prowadzącej ruch z centrum handlowo-usługowego M1 w kierunku Centrum.

 

Każdy z węzłów realizuje wszystkie relacje ruchu. Cześć węzłów połączona jest drogami zbiorczo-rozprowadzającymi w zespoły węzłów. W takich przypadkach, aby skorzystać ze skrętu na danym węźle - zjazd z jezdni głównej na jezdnię zbierająco-rozprowadzającą następuje przed węzłem poprzednim. Wynika to z konieczności zachowania odpowiednich odległości pomiędzy wjazdami / wyjazdami na jezdni głównej.

 

Obiekty inżynierskie

Przedmiotowa inwestycja będzie obejmować 116 obiektów inżynierskich. Przewiduje się:

  • przebudowę obiektów inżynierskich w ciągu jezdni głównych
  • budowę obiektów inżynierskich w ciągu jezdni głównych
  • budowę i przebudowę łącznic w węzłach
  • budowę, przebudowę i remont obiektów poprzecznych do jezdni głównych
  • budowę ekranów akustycznych półtunelowych
  • budowę murów oporowych

 

Urządzenia ograniczające uciążliwość drogi na środowisko

Zabezpieczenia klimatu akustycznego

Przy istniejącej drodze - Trasie Armii Krajowej stoi już blisko 9,5 km ekranów akustycznych.

Warunki zapisane w Decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody dla realizacji inwestycji w zakresie ochrony akustycznej wymagają znacznej modyfikacji istniejących zabezpieczeń akustycznych oraz ich rozbudowę. W związku z tym ochronę przeciwhałasową zaprojektowano przy pomocy środków stosowanych w obrębie pasa drogowego. Zaproponowano szereg rozwiązań z zakresu ochrony środowiska przed hałasem nazwanych generalnie „zespołami ekranów akustycznych", choć w niektórych przypadkach rozwiązania te są bliższe rozwiązaniom nie ekranów, a przykryciu tunelowemu trasy. Projektowane, jak również podwyższane ekrany akustyczne zostaną wykonane jako ekrany proste (pionowe), ekrany zagięte, ekrany w formie rozwiązań półtunelowych (pomiędzy ulicami Mickiewicza i Gwiaździstą oraz Wysockiego i Łabiszyńską). W ramach projektu przewidziano zamontowanie dyfraktorów na górnej krawędzi ekranów półtunelowych. Na ekranach zagiętych i pionowych dyfraktory zostaną zamontowane na wybranych odcinkach projektowanej trasy.

Po oddaniu inwestycji do użytkowania należy wykonać także poinwestycyjne badania skuteczności zastosowanych rozwiązań ochronnych.

Ochrona wód powierzchniowych i podziemnych

Na terenie lewobrzeżnej Warszawy analizowana droga odwadniana będzie w dużej mierze tak jak w stanie istniejącym - do kanalizacji. Nie wystąpi zatem zagrożenie dla wód powierzchniowych i podziemnych i nie ma powodu stosowania dodatkowych urządzeń ochronnych. Problem ochrony środowiska wodnego występuje natomiast po prawej stronie Wisły. Na odcinku od Kanału Bródnowskiego do Marek spływy opadowe z drogi odprowadzane będą do otwartych rowów przydrożnych a następnie do rowu melioracyjnego nr 10. Zgodnie z zapisami decyzji środowiskowej na tym odcinku, przed wprowadzeniem spływów opadowych do w/w rowu melioracyjnego konieczne będzie ich oczyszczenie w odpowiednich urządzeniach do separacji zawiesin. Dlatego też przewiduje sie, że ścieki opadowe przed dopływem do rowu melioracyjnego nr 10 będą przepływać przez ciąg następujących urządzeń:

  • rowy uszczelnione wyposażone w osadniki
  • wstępny grawitacyjny separator zawiesin - osadnik / piaskownik
  • separatory koalescencyjne
  • zbiorniki retencyjno - sedymentacyjny z przelewem do odbiornika

Pozostałe rowy przydrożne na terenie projektowanej inwestycji również zostaną uszczelnione

Projektowana zieleń

W ramach działań związanych z ochroną środowiska konieczne jest wprowadzenie nowych nasadzeń roślinnych, harmonizujących z istniejącym zagospodarowaniem pasa drogowego i terenów z nim sąsiadujących.
Nowe nasadzenia zieleni oraz uzupełnienia zieleni istniejącej wzdłuż drogi podniosą wartość przyrodniczą okolicznego terenu i walory estetyczne trasy.

Przewiduje sie, że przebudowa Trasy Armii Krajowej będzie miała pozytywne znaczenie dla funkcjonowania sieci dróg w aglomeracji warszawskiej. Trasa w stanie obecnym - niedostosowana do parametrów drogi klasy S - powoduje duże utrudnienia w ruchu, narastające natężenie ruchu pojazdów znaczne zmniejsza jej przepustowość. Wzrost płynności ruchu szczególnie przez Most Grota-Roweckiego w kierunku praskim poprawi komfort podróży przy jednoczesnym zmniejszeniu jej uciążliwość zarówno dla ludzi, jak też dla przyrody ożywionej.