S7 Obwodnica Grójca
Rozbudowa drogi krajowej nr 7 do parametrów drogi ekspresowej na odcinku obwodnicy Grójca od km 410+260 do km 418+546

Podstawowe informacje o inwestycji

 

Kategoria inwestycji: zrealizowana

Projektant: Biuro Projektowo- Badawcze Dróg i Mostów TRANSPROJEKT - WARSZAWA Sp. z o.o. 

Wykonawca robót budowlanych: WPRD /PPRM /Mosty-Łódź /Bilfinger Berger

Nadzór Inwestorski: Biuro Projektowo- Badawcze Dróg i Mostów TRANSPROJEKT - WARSZAWA Sp. z o.o.

Wartość inwestycji: 206 778 835,06 PLN
Inwestycja finansowana w 75% z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (z Sektorowego Programu Operacyjnego - Transport)

Lata realizacji robót budowlanych: 2006r. - 2008r.

Podpisanie umowy kontraktowej: 18.10.2006r.

Przekazanie placu budowy: 02.11.2006r.

Rozpoczęcie robót: 06.11.2006r.

Data zakończenia robót budowlanych: 15.08.2008r.

Otwarcie drogi ekspresowej S7 na odcinku Obwodnicy Grójca: 19.09.2008r.

Okres zgłaszania wad i usterek: 10.09.2008r. - 09.09.2009r.

Lokalizacja: powiat grójecki (Miasto i Gmina Grójec)

Długość: 8,3 km

 

Opis inwestycji

Przebieg drogi

 Obwodnica Grójca omija miasto po zachodniej stronie, rozpoczynając się i kończąc w ciągu drogi krajowej nr 7 Warszawa - Kraków.
Początek rozbudowy obwodnicy przyjęto (od strony Warszawy) w km 410+260, przed skrzyżowaniem drogi nr 7 z drogami lokalnymi w Głuchowie. Koniec rozbudowy od strony Radomia w km 418+546.
Projekt rozbudowy drogi krajowej nr 7 na odcinku obwodnicy Grójca z dostosowaniem jej do parametrów drogi ekspresowej nie przewidywał zmiany osi drogi nr 7 w planie.

 

Podstawowe parametry techniczne

  • klasa techniczna drogi - S (ekspresowa)
  • prędkość projektowa - 80 km/h
  • prędkość miarodajna - 100 km/h
  • szerokość pasa ruchu - 3,5 m
  • ilość pasów ruchu - 2x2
  • szerokość pasa dzielącego - 5,0 m(w tym opaski 2x0,5 m)
  • szerokość pasa awaryjnego - 2,5 m
  • skrajnia pionowa - 4,7 m
  • obciążenie nawierzchni - 115 kN
  • kategoria ruchu - KR6

Węzły i skrzyżowania

Zmiana klasy drogi krajowej nr 7 i przystosowanie jej do parametrów drogi ekspresowej ograniczyło dostępność do niej jedynie przez skrzyżowanie w km 410+ 550 i węzły. Na początkowym fragmencie rozbudowywanego odcinka drogi nr 7, w km 410+550 w m. Głuchów, przebudowano istniejące skrzyżowanie ze zwykłego na skrzyżowanie z sygnalizacja świetlną.

  • Węzeł „Mszczonowska"

Rozbudowano istniejący węzeł na skrzyżowaniu drogi S7 z drogą krajową nr 50 poprzez:
dobudowę drugiego wiaduktu wraz z jezdnia w ciągu drogi nr 50
dobudowę dwóch dwukierunkowych łącznic zlokalizowanych po północnej stronie drogi nr 50 i podłączonych do projektowanej drugiej jezdni, co zapewni wszystkie relacje ruchowe w węźle.
Funkcjonująca w węźle stacja paliw obsługuje drogę ekspresowa.

  • Węzeł „Mogielnicka"

Rozbudowano istniejący węzeł zlokalizowany na skrzyżowaniu drogi nr 7 z droga wojewódzką nr 728 Grójec - Końskie poprzez przebudowę istniejących łącznic jednokierunkowych na dwukierunkowe z częściową zmianą ich przebiegu.


Ze względu na bliską odległość miedzy węzłami „Mszczonowska" i „Mogielnicka" zostały one po stronie zachodniej obwodnicy połączone jezdnią zbiorczo-rozprowadzającą.

 

Obiekty inżynierskie

  • zbudowano przejazd gospodarczy dla ruchu lokalnego pod drogą S7 WS-1
  • rozebrano istniejący most na rzece Jeziorce i zbudowano nowy most - obiekt MS-2
  • zbudowano nowe mosty w ciągu dróg dojazdowych na rzece Jeziorce - obiekt MD-3 i MD-4
  • zbudowano nowy wiadukt w ciągu drogi gminnej - obiekt WD-5
  • rozebrano istniejący wiadukt i zbudowano nowy w ciągu drogi powiatowej nr 34151 - obiekt WD-6
  • rozebrano istniejący wiadukt i zbudowano nowy w ciągu drogi powiatowej nr 34104 - obiekt WD-7
  • rozebrano istniejącego most na rzece Molnicy i zbudowano nowy most - obiekt MS-8
  • zbudowano nowy wiadukt w ciągu drogi krajowej Nr 50 - obiekt WD-9N
  • rozebrano istniejący wiadukt i zbudowano nowy w ciągu drogi krajowej Nr 50 - obiekt WD-9S
  • zbudowano kładkę dla pieszych - obiekt KŁ-10
  • rozebrano istniejący wiadukt i zbudowano nowy w ciągu drogi wojewódzkiej nr 728 - obiekt WD-11
  • zbudowano trzy kładki dla pieszych - obiekt KŁ-12
  • rozebrano istniejący wiadukt i zbudowano nowy - obiekt WS-13
  • zbudowano kładkę dla pieszych - obiekt KŁ-14

 

Urządzenia ograniczające uciążliwość rozbudowanej drogi na środowisko

 

Ochrona wód

W celu zabezpieczenia wód powierzchniowych i podziemnych przed zanieczyszczeniami spływającymi z drogi wraz z wodami opadowymi, zbudowano system odwadniajaco - oczyszczający

Ochrona przed hałasem

W celu ochrony zabudowy mieszkaniowej wybudowano ok 6,5 km ekranów akustycznych. Dla pojedynczej zabudowy mieszkaniowej (zgodnie z raportem sporządzonym do wniosku o wydanie decyzji o ustaleniu lokalizacji drogi z września 2004 r.) indywidualne środki ochrony akustycznej zostaną zastosowane na podstawie analizy porealizacyjnej.

Ochrona flory i fauny

Projekt zagospodarowania zielenią pasa drogowego obejmuje grupowe nasadzenia roślinne z drzew i krzewów poza koroną drogi, grupy krzewów na skarpach, trawniki oraz pnącza przy ekranach akustycznych.
Gatunki drzew i krzewów dostosowano do warunków siedliskowych i charakteru istniejącej zieleni. Ze względu na przebieg drogi w granicach miasta ważnym kryterium były również walory estetyczne roślin. Zastosowane nasadzenia roślinne z czasem zrekompensują straty spowodowane wycinką i przyczynią sie do przywrócenia równowagi przyrodniczej.

Przejścia dla zwierząt
Ze względu na wskazana przez Nadleśnictwo Grójec nasilona migracje zwierząt w sąsiedztwie rzeki Jeziorki, zwłaszcza takich gatunków jak: sarna, dzik, lis, obiekt mostowy na tej rzece dostosowano tak, aby zapewnić bezkolizyjne przemieszczania sie dzikich zwierząt dużych z jednej na drugą stronę obwodnicy.
Drugim miejscem, w którym zwierzyna będzie mogła sie swobodnie przedostać na drugą stronę obwodnicy będzie sąsiedztwo rzeki Molnicy. Obiekt mostowy nad rzeką Molnicą jest dostosowany do wielkości zwierząt średnich.

Ogrodzenie drogi
W celu uniemożliwienia wejścia zwierząt na drogę w miejscach najbardziej narażonych na wystąpienie wypadków z udziałem zwierzyny, zaprojektowano wygrodzenie obwodnicy za pomocą ogrodzenia z siatki drucianej o zróżnicowanych wielkościach oczek i wysokości 2,25 m.

Ochrona małej architektury sakralnej

W celu ochrony kapliczek i krzyży przydrożnych zostały one przeniesione na bezpieczną odległość od drogi.

 

Budowa kładki dla pieszych nad drogą S7 w km 414+714,33 wraz z ciągiem pieszym do ul. Worowskiej w m. Grójec

Podstawowe informacje o inwestycji 

Kategoria inwestycji: zrealizowana

Projektant: Biuro Projektowo - Badawcze Dróg i Mostów TRANSPROJEKT-WARSZAWA Sp. z o. o.

Wykonawca robót budowlanych: Lider: INTOP Warszawa Sp. z o.o., Partner: INTOP Tarnobrzeg Sp. z o.o.

Nadzór: Biuro Usług Technicznych Inżynierii Lądowej mgr inż. Włodzimierz Walerych 

Realizacja robót budowlanych: 2009r.

16.12.2008r. - rozstrzygnięto przetarg nieograniczony na budowę kładki dla pieszych nad drogą S 7 w km. 414 + 714,33 wraz z ciągiem pieszym do ul. Worowskiej w Grójcu

31.08.2009r. - termin zakończenia robót budowlanych

14.09.2009r. - decyzja Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego o pozwoleniu na użytkowanie dla kładki w Grójcu

Lokalizacja: powiat grójecki (Miasto Grójec)

 

Opis inwestycji
Zakres robót związanych z budową kładki dla pieszych obejmował m. in.:
Roboty poprzedzające:

  • przebudowa kolidującej kanalizacji deszczowej w pasie rozdziału
  • demontaż i przebudowa barier ochronnych w pasie rozdziału
  • demontaż i przebudowa ekranów akustycznych

 

Na całość inwestycji związanej z budową kładki składają się następujące roboty branżowe:

  • przebudowa kanalizacji w pasie rozdziału
  • budowa ciągu pieszego od ul. Worowskiej do kładki
  • budowa muru oporowego wzdłuż chodnika
  • budowa kładki
  • oświetlenie chodnika i kładki

 

Wykonanie analizy porealizacyjnej klimatu akustycznego dla obwodnicy Grójca w ciągu drogi krajowej nr 7 na odcinku od km 410+260 do km 418+546I.

Podstawowe informacje 

10.02.2010 ogłoszono przetarg na wykonanie analizy porealizacyjnej klimatu akustycznego

16.03.2010r. udzielono zamówienia. Wykonawca: EKKOM Sp. z o.o.

Termin realizacji: 31.03.2010r.

Cel opracowania

 Dokonanie porównania ustaleń i wniosków zawartych w raporcie o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko oraz w decyzjach zezwalających na realizację przedsięwzięcia z jego rzeczywistym oddziaływaniem, zbadanym po oddaniu przedsięwzięcia do użytkowania.