S2 Konotopa – Lotnisko
Budowa drogi ekspresowej S-2 (POW) na odcinku od węzła „Konotopa" do węzła „Lotnisko"

Podstawowe informacje o inwestycji

Kategoria inwestycji: w budowie

Stan przygotowania i realizacji na dzień 26.10.2012r.

Źródło finansowania: Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko 2007 - 2013

Całkowita wartość projektu: 908 010 832,28 PLN (brutto) z możliwością rozszerzenia zakresu robót o 15% wartości, to jest do kwoty 1 044 212 457 PLN (brutto)

Wykonawca robót budowlanych: Konsorcjum Bilfinger Berger Budownictwo S.A., Przedsiębiorstwo Robót Mostowych "Mosty-Łódź" S.A. oraz Przedsiębiorstwo Usług Technicznych INTERCOR Sp. z o.o.

Lokalizacja w jednostkach administracyjnych: Miasto Stołeczne Warszawa - miasto na prawach powiatu (dzielnice: Ursus i Włochy), powiat Warszawski Zachodni (gmina Ożarów Mazowiecki), powiat pruszkowski (gmina Michałowice, gmina Raszyn, Miasto Piastów)

Długość: 11,1 km

 

Opis inwestycji

Przebieg drogi

Projektowany odcinek drogi ekspresowej S2 (od km 455+550 do km 466+684) będzie się zaczynać tuż za węzłem „Konotopa", położonym niedaleko miasta Piastów na końcu zachodniego wlotu autostrady A2 do Warszawy, a kończyć się będzie przed węzłem „Lotnisko", zlokalizowanym na granicy Dawid i Ursynowa - Krasnowoli, na przecięciu trasy POW z poprzeczną trasą ekspresową nr S79.

Planowana inwestycja na odcinku od węzła „Konotopa" do węzła „Lotnisko" będzie utworzona przy wykorzystaniu zachodniej części zarezerwowanego w planach zagospodarowana przestrzennego korytarza drogowego zwanego "Południową Obwodnicą Warszawy" (POW).

Podstawowe parametry techniczne

  • Klasa techniczna drogi: S droga ekspresowa
  • Prędkość projektowa: 100 km/h
  • Liczba jezdni: 2
  • Szerokości jezdni głównych: 2 x 10,50 m (dwie jezdnie rozdzielone, o 3 pasach ruchu po 3,5 m w każdym kierunku ruchu)
  • Szerokość pasa dzielącego: 4,0 m
  • Szerokości pasów awaryjnych: 2 x 2,50 m
  • Szerokości poboczy gruntowych: 2 x 1,25 m
  • Szerokość dróg lokalnych: 6,0 m
  • Szerokość dróg dojazdowych: 3,5 m
  • Kategoria ruchu: KR6
  • Obciążenie nawierzchni:115 kN/oś
  • Szerokość pasa drogowego w liniach rozgraniczających: od 100 do 115 m (za wyjątkiem obszarów węzłów)

Węzły drogowe

  • węzeł „Al. Jerozolimskie"
  • węzeł „Opacz"
  • węzeł „Al. Krakowska"

Obiekty inżynierskie

  • 1 tunel kolejowy
  • 10 wiaduktów w ciągu drogi głównej
  • 13 wiaduktów w ciągu łącznic
  • 7 wiaduktów nad lub pod drogą
  • 2 kładki dla pieszych

Dostępność do drogi i obsługa terenów sąsiadujących

 Ruch drogowy na drodze S2 i w węzłach będzie całkowicie bezkolizyjny.
Dostęp do drogi ekspresowej będzie możliwy tylko w węzłach. W związku z tym wzdłuż nowej drogi powstaną liczne, dodatkowe drogi lokalne zapewniające dojazd do zabudowy i gruntów rolnych, a w poprzek nowej drogi zostaną wybudowane liczne poprzeczne przejazdy nad lub pod drogą. Na przecięciach z liniami kolejowymi powstaną wiadukty zapewniające bezkolizyjność ruchu drogowego i kolejowego.

 

Etapowanie realizacji inwestycji

Przedsięwzięcie podzielono na dwa etapy:

  • W etapie I zostanie stworzony odcinek od węzła „Konotopa" do węzła „Opacz" włącznie, dzięki czemu w powiązaniu z budowaną równocześnie poprzeczną trasą S8/S7 Salomea - Wolica możliwe będzie doprowadzenie ruchu z autostrady A2 Łódź-Warszawa do Ursusa i Włoch
  • W etapie II powstanie odcinek od węzła „Opacz" do węzła „Lotnisko", dzięki któremu w powiązaniu z wybudowaną wcześniej drogą nr S79 możliwe będzie doprowadzenie ruchu z autostrady A2 do Ursynowa i do Międzynarodowego Portu Lotniczego „Warszawa-Okęcie"

Ochrona środowiska przed negatywnym oddziaływaniem planowanej drogi

Urządzenia ochrony środowiska:

  • ekrany akustyczne w formie ścian przeciwhałasowych oraz wałów i skarp ziemnych, chroniące zwartą zabudowę mieszkaniową przed hałasem drogowym
  • obustronne pasy izolacyjne z drzew i krzewów, chroniące otoczenie przez drogowymi zanieczyszczeniami powietrza, roślin i gleb
  • rowy trawiaste, osadniki i zbiorniki, oczyszczające wody spływające z drogi.
  • zastawki awaryjne na wylotach zbiorników, zapobiegające przedostawaniu się substancji z rozbitych samochodów-cystern do cieków wodnych
  • bezkolizyjne przejścia dla zwierząt, umożliwiające swobodny ruch dzikich zwierząt w poprzek drogi
  • obustronne wygrodzenie drogi, zapobiegające próbom przekroczenia drogi przez zwierzęta i ludzi 

 

Realizacja robót (wykonanie rzeczowe)

Szczegółowe informacje na temat zaawansowania robót budowlanych prezentowane są na stronie internetowej projektu, aktualizowanej przez Biuro Inżyniera Kontraktu