DK 46/DK 41 Obwodnica Nysy


Obwodnica Nysa w ciągu drogi krajowej nr 46 i 41

 

oddział: Opole

długość – 16,494 km

obecny etap – zrealizowane

wartość projektu – 367,8 mln zł

 

I. Realizacja

1. Etap zrealizowany:

 

14 października 2009 - wydanie decyzji środowiskowej

6 sierpnia 2014 - podpisanie Umowy na roboty budowlane

8 kwietnia 2015 - wydanie decyzji ZRID

27 kwietnia 2016 - zmiana decyzji ZRID

2 czerwca 2016 - podpisanie umowy o dofinansowanie                             

5 czerwca 2017 - dopuszczenie do ruchu obwodnicy w śladzie DK 46       

6 października 2017 - dopuszczenie do ruchu obwodnicy w śladzie DK 41       

 

II. Opis inwestycji

 

1.      Przebieg drogi:

Projektowana inwestycja położona jest w całości w obszarze administracyjnym województwa Opolskiego, powiat Nyski (gmina Nysa)

 

GDDKiA

 

Mapa orientacyjna inwestycji

 

2.      Podstawowe parametry techniczne:

  • klasa drogi  - GP
  • prędkość projektowa - 80 km/h
  • szerokość pasa ruchu - 3,50 m
  • szerokość pasa awaryjnego - brak
  • podstawowa szerokość pasa dzielącego - dla przekroju 2+1: 3,0 m, dla przekroju 2x2: 4.00 m
  • podstawowa szerokość pobocza gruntowego– 1.5 m, dla przekroju
  • kategoria ruchu – KR6
  • obciążenie -115 kN/oś

 

3.      Zakres inwestycji:

Budowa obwodnicy o długości ok. 16,5 km z węzłami drogowymi, przebudowa dróg bocznych (wojewódzkich, powiatowych i gminnych), budowa dróg dojazdowych dla obsługi ruchu lokalnego. Ponadto inwestycja będzie obejmowała przebudowę lub budowę urządzeń towarzyszących z zakresu branży telekomunikacyjnej, energetycznej, gazowej i wodociągowej. 

 

4.      Wariantowanie przebiegu drogi:

·      Wariant I - zgodny z istniejącymi studiami uwarunkowań zagospodarowania miasta i gminy Nysa, na przeważającym odcinku pokrywający się z korytarzem przedstawionym w MPZP Nysy. W przypadku podwariantu min przewidziano budowę 5 skrzyżowań i 1 węzła typu WA, natomiast w podwariancie max założono budowę 4 skrzyżowań oraz 2 węzłów typu WA i WB. Zakładana długość realizowanych odcinków tras to: DK41–6,41 km, DK46–7,45 km (dł. całkowita 13,86 km),

·      Wariant IV – na początkowym fragmencie (ok. 4,5 km) jego przebieg jest zbliżony do przebiegu wariantu I, z tą różnicą, że zastosowano promienie łuków poziomych o większych wartościach, umożliwiających płynny przebieg oraz mniejsze pochylenia poprzeczne. Przekroczenie rzeki Nysa Kłodzka w miejscu jej połączenia z projektowanym kanałem ULGI zaprojektowano w formie estakady. Dla podwariantu min przewidziano budowę 4 skrzyżowań i 1 węzła typu WA, natomiast w przypadku podwariantu max zaprojektowano 3 skrzyżowania i 2 węzły typu WA i WB. Zakładana długość realizowanych odcinków tras to: DK41–11,05 km, DK46–7,35 km (dł. całkowita 18,4 km),

·      Wariant V – stanowi modyfikację wariantu IV polegającą na skróceniu trasy o ok. 0,5 km kosztem przekraczania cieków wodnych (rzeka Nysa Kłodzka, potok Kamienica i projektowany kanał ULGI) za pomocą dwóch estakad i mostu. Przebieg wariantu na początkowym fragmencie w ciągu DK46 jest identyczny jak w wariancie IV. W podwariancie min przewidziano budowę 4 skrzyżowań i 1 węzła typu WA, natomiast dla podwariantu max zaprojektowano 3 skrzyżowania i 2 węzły typu WA i WB. Zakładana długość realizowanych odcinków tras to: DK41–10,42 km, DK46–7,35 km (dł. całkowita 17,77 km),

·      Wariant VI - na początkowym fragmencie (ok. 4,5 km) jego przebieg jest zbliżony do przebiegu wariantu I, z tą różnicą, że zastosowano promienie łuków poziomych o większych wartościach, umożliwiających płynny przebieg oraz mniejsze pochylenia poprzeczne. Trasa wariantu biegnąca w ciągu DK41 częściowo pokrywa się z wariantem V, następnie odgina się w kierunku południowym omijając kompleksy leśne. W podwariancie min przewidziano budowę 4 skrzyżowań i 1 węzła typu WA, natomiast dla podwariantu max zaprojektowano 3 skrzyżowania i 2 węzły typu WB. Zakładana długość realizowanych odcinków tras to: DK41–9,13 km, DK46–7,36 km (dł. całkowita 16,495 km).

Po analizie uzyskanych wyników, na posiedzeniu Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad, które odbyło się w dniu 07.05.2009 r., przyjęto, przebieg trasy wg wariantu VI. Przebieg ten był rekomendowany we wniosku o uzyskanie Decyzji Środowiskowej.

 

5.      Obiekty inżynierskie:

Obiekty inżynierskie –14 szt.

Najważniejsze obiekty inżynierskie:

·         M1 most nad rzeką Nysą Kłodzką - długość całkowita  383,5 m

·         M3 most nad przyszłym kanałem Ulgi – długość całkowita 303,8 m

·         WC2 wiadukt w diągu DK 46 nad liniami kolejowymi - długość całkowita 115,3 m

 

6.      Węzły:

 

·      węzeł „NYSA” – na skrzyżowaniu realizowanej obwodnicy ze starodrożem drogi krajowej nr 46

 

III. Ochrona środowiska

Budowa przejść dla zwierząt średnich i małych (przejścia dla zwierząt zintegrowane).

 

Obwodnica znajduje się w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.). Lata realizacji: 2014-2017. Długość: 16,495 km. W dniu 05.06.2017 r. otwarto część obwodnicy Nysy w śladzie DK 46 tj. od węzła Nysa w rejonie tzw. "Górki Hanuszowskiej" w kierunku Kłodzka o długości 7,4 km. Przekazanie do ruchu odcinka w ciągu DK 41 nastąpiło w dniu 6 października 2017 r.