S61 Ostrów Mazowiecka – Szczuczyn

Jesienią 2017 roku oraz w styczniu i lutym 2018 zostały podpisane umowy na realizację 5 spośród 6 odcinków drogi ekspresowej S 61 pomiędzy Ostrowią Mazowiecką, a Szczuczynem. Realizowane w systemie "Projektuj i buduj" kontrakty budowlane, to 78 km "eski", a ich łączna wartość przekracza 1,7 mld. zł.



W przetargu pozostaje nadal 13 kilometrowy odcinek od węzła Łomża Zachód do węzła Kolno, stanowiący zasadniczą część obwodnicy Łomży. Pozostałe umowy podpisano:

 

* 31.10.2017 na odcinki - od węzła Kolno do Stawisk i od Stawisk do Szczuczyna

* 21.12.2017 na odcinek od węzła Łomża Południe do węzła Łomża Zachód

* 30.01.2018 na odcinek od węzła Podborze do węzła Śniadowo

*  9.02.2018 na odcinek od węzła Śniadowo do węzła Łomża Południe

 

Historia

 

W pierwszej połowie 2017 ogłoszone zostały przetargi w systemie „Projektuj i buduj” na wszystkie odcinki pomiędzy Ostrowią Mazowiecką, a Szczuczynem. Lata realizacji: do 2021. Długość: ponad 90 km (S), 21 km (GP).

Wniosek o DŚU złożony 23 marca 2012 r. Decyzja wydana - z wyłączeniem obwodnicy Łomży – 03.02.2014 r. Przetarg na opracowanie Koncepcji Programowej na drogę ekspresową S 61 od Ostrowi Mazowieckiej do Szczuczyna ogłoszony (21.11.2014).

 

 

Podział na  pododcinki:

 

1. Ostrów Mazowiecka – Łomża. 27-04-2017 fragment skierowany do przetargu, z podziałem na dwa odcinki - od Ostrowi Mazowieckiej (węzeł Podborze) do Śniadowa i od Śniadowa do węzła Łomża Południe Budowę drogi ekspresowej S61 na terenie woj. mazowieckiego i podlaskiego o długości około 38 km. Początkiem projektowanej trasy jest droga ekspresowej S8 w miejscowości Ostrów Mazowiecka (przebudowa istniejącej obwodnicy w ciągu S8 na odcinku ok. 3.8 km), końcem - projektowana obwodnica Łomży w ciągu drogi ekspresowej S61. W przedmiotowym zadaniu znajduje się również budowa łącznika S-61 do drogi wojewódzkiej DW627 klasy G o długości około 3.6 km.

 

2. Obwodnica Łomży.Dwa odcinki S61 stanowiące obwodnicę Łomży zostały skierowane do przetargu w dniu 28.03.2017r. Inwestycja obejmuje budowę obwodnicy Łomży (w tzw. wariancie dalekim zachodnim) o długości około 20 km w ciągu drogi ekspresowej S61 na terenie woj. podlaskiego. W ramach zadania wybudowane lub przebudowane będą drogi krajowe nr 63 oraz nr 64 (klasa GP łącznik od S-61 do istniejącej DK 64).

 

3. Łomża – Stawiski. Odcinek w procedurze wyboru najkorzystniejszej oferty (czerwiec 2017).  Inwestycja obejmuje budowę drogi ekspresowej S61 na terenie woj. podlaskiego na odcinku Łomża (koniec obwodnicy) - Stawiski o długości ok. 12,0 km.

 

4. Stawiski - Szczuczyn.Odcinek w procedurze wyboru najkorzystniejszej oferty (czerwiec 2017)  Odcinek drogi ekspresowej S61 na terenie woj. podlaskiego o dł. ok. 16,5 km.

 

Informacje dodatkowe dotyczące wyłącznie drogi ekspresowej S 61:

Klasa techniczna: S

Prędkość projektowa: 100km/h

Przekrój: 2x2 (docelowo 2x3)

Pas dzielący: 12,0 m (w tym opaski 2x0,5m i rezerwa pod trzecie pasy ruchu)

 

Droga ekspresowa S-61 ma połączyć Ostrów Mazowiecką z granicą Polski z Litwą w miejscowości Budzisko. Od Szczuczyna, gdzie kończy się wyżej opisane zadanie, S 61 zostanie poprowadzona przez województwo warmińsko-mazurskie (w rejonie Ełku) aż do miejscowości Raczki (podlaskie) , gdzie połączy się z budowaną obwodnicą Augustowa. Dalej – poprzez projektowaną obwodnicę Suwałk będzie biegła do Budziska. Tam połączy się z litewską A5 prowadzącą w kierunku Kowna i Rygi. Droga S-61 ma stanowić jedną z polskich części trasy E67 i "Via Baltica".