S69 Żywiec - Zwardoń


 

S-69 Żywiec – Zwardoń

 

Kategoria drogi: S

Prędkość projektowa: Vp = 80 km/h

Kategoria ruchu: KR6

Ilość jezdni: 1

Szerokość pasa ruchu: 3,5 m

Szerokość pasa awaryjnego: 2 – 2,5 m

Nasypy: 1,17mln m3
Wykopy: 1,69 mln m3

 

 w. Żywiec – w. Browar – dł. 2,8 km

 

Decyzja Lokalizacyjna: 5.05.2004 r.

Decyzja Środowiskowa: nie dotyczy

Pozwolenie na Budowę: 19.01.2005 r.

Podpisanie umowy: 6.06.2005 r.

Projektant: TRANSPROJEKT WARSZAWA

Wykonawca: konsorcjum firm KIRCHNER i MOSTY ŁÓDŹ

Nadzór Inwestorski: SCOTT WILSON

Przekazanie placu budowy: 14.06.2005 r.

Zakończenie robót: 19.11.2006 r.

 

Odcinek jednojezdniowy z obwodnicą Żywca. W ramach kontraktu wybudowano 6 obiektów mostowych, koszt zadania: 67 mln zł. Pace prowadzone były w latach 2005-2006 przez konsorcjum firm Kirchner i Mosty Łódź.

 

w. Browar – w. Przybędza – dł. 4,9 km

 

Decyzja Lokalizacyjna: 5.05.2004 r.

Decyzja Środowiskowa: nie dotyczy

Pozwolenie na Budowę: 10.02.2005 r.

Podpisanie umowy: 30.06.2005 r.

Projektant: TRANSPROJEKT WARSZAWA

Wykonawca: konsorcjum firm MSF i TGA

Nadzór Inwestorski: SCOTT WILSON

Przekazanie placu budowy: 7.07.2005 r.

Zakończenie robót: 18.11.2006 r.

 

      Odcinek drogi jednojezdniowej z 9 obiektami mostowymi w tym przejściem nad trasą dla dużych zwierząt. Wartość kontraktu:74,7 mln zł. Lata realizacji 2005-2006, wykonawca: konsorcjum firm MSF i TGA.

 

Pierwszy wybudowany w tym etapie odcinek. Powstał w latach 2002-2004 za kwotę 50,7 mln zł. Jest to odcinek dwujezdniowy z przyjściem granicznym. W ramach zadania wybudowano także 3 wiadukty i kładkę dla pieszych. Wykonawcą była firma Strabag.

 

Droga ekspresowej S-69 na odcinku Żywiec-Zwardoń jest drogą jednojezdniową będącą częścią VI Paneuropejskiego Korytarza Transportowego przebiegające z północy na południe Europy. Jest jedną z ładniejszych widokowo tras na Żywiecczyźnie, z malowniczo wkomponowaną w krajobraz górski estakadą w Milówce oraz pierwszym w Polsce pozamiejskim tunelem drogowym w Lalikach. Te dwa obiekty to przykład na to, że nowe drogi w Polsce muszą prócz bezpieczeństwa gwarantować także doznania estetyczne i być częścią krajobrazu. W 2006 roku zakończono budowę estakady nad doliną Kameszniczanki w miejscowości Milówka. Ten skomplikowany technicznie obiekt inżynierski spełniając swoją funkcję komunikacyjną cieszy uczestników ruchu oraz okolicznych mieszkańców pięknem formy architektonicznej. Najwyższe przęsło ma wysokość 10 pięter. W związku z tak wysokim wyniesieniem jezdni obiektu ponad teren był on wykonywanie przy zastosowaniu najnowocześniejszych, przyjaznych środowisku i przyspieszających pracę, technologii. Za ten obiekt Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad otrzymała nagrodę za konstrukcję mostową roku.

Tunel drogowy w ciągu drogi ekspresowej S-69 znajduje się w miejscowości Laliki. Tunel był budowany wraz z odcinkiem drogi S-69 Szare – Laliki i przeprowadza tą drogę pod Sobczakową Grapą, górą Beskidu Żywieckiego. Roboty budowlane o wartości 391 mln zł rozpoczęły się w listopadzie 2007 roku, zakończyły w listopadzie 2009 roku. Po zakończeniu prac budowlanych koniecznym było wyposażenie tunelu w nowoczesny, unikatowy system monitorujący tunel. Tunel w Lalikach ma długość 678 m, jest tunelem jednonawowym, dwukierunkowym z równoległym tunelem ewakuacyjnym, który łączy się z tunelem drogowym poprzez 4 przejścia. Drążony był metodą górniczą i odkrywkową z wykorzystaniem systemu NATM tj. Nowej Austriackiej Technologii Drążenia Tuneli, w myśl której górotwór jest elementem nośnym tunelu. W pierwszej fazie powstała obudowa wstępna, która doprowadziła do samonośności górotworu, w drugiej – obudowa zasadnicza. Od listopada 2009 roku trwało wyposażanie tunelu w szereg skomplikowanych systemów służących obsłudze i bezpieczeństwu podróżujących.

 

Zakończenie budowy pierwszego etapu drogi S-69 Żywiec-Zwardoń jest równocześnie dotrzymaniem zobowiązań międzynarodowych zawartych w umowie podpisanej przez rządy Polski i Słowacji. Powstała nowoczesna, bezpieczna, budowana przez wielu Wykonawców przez 7 lat droga, dostosowana do największych kategorii ruchu i obciążeń tonażowych droga.

Jest to zwieńczenie wieloletniej współpracy wielu osób, urzędów i firm bezpośrednio zaangażowanych w różnych etapach powstawania tej infrastruktury począwszy od zamierzeń inwestycyjnych, przez kolejne decyzje administracyjne aż po zakończenie prac budowlanych.