S74 Wylot Wschodni z Kielc/odcinek Kielce - Cedzyna


Droga ekspresowa S74 Wylot Wschodni z  Kielc/odcinek Kielce – Cedzyna

GDDKiA Oddział w Kielcach

Długość  odcinka – 6,8 km

Obecny etap – inwestycja zrealizowana

Lata realizacji 2009-2011

Wartość projektu 354,7 mln złotych

 

 

Projekt współfinasowany przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko

Wartość dofinansowania 266,6 mln zł

 

  1. Etap zrealizowany – przygotowanie inwestycji

29.04.2009 – wydanie decyzji o Pozwoleniu  na budowę dla odcinka pozamiejskiego

26.07.2010 – wydanie decyzji Pozwolenie na budowę dla odcinka miejskiego przez Wojewodę Świętokrzyskiego

22.05.2009 – rozpoczęcie inwetycji  

24.11.2011 – zakończenie inwestycji

15.12.2011 – decyzja o pozwoleniu na użytkowanie 

 

II. Opis inwestycji

 

  1. Przebieg drogi

Wschodni wylot drogi ekspresowej S74 z Kielc do Cedzyny  w kierunku Lublina i Rzeszowa ma blisko 7 kilometrów (w granicach miasta - 2,7 km, poza granicami Kielc – 4,2 km). Przedsięwzięcie zakładało budowę dwupoziomowego węzła z tunelem biegnącym w ciągu kieleckiej ulicy Świętokrzyskiej czyli w ciągu drogi 74 pod Aleją Solidarności czyli pod drogą krajową 73. W ramach inwestycji powstała również nowa dwujezdniowa droga ekspresowa będąca przedłużeniem ulicy Świętokrzyskiej w  kierunku Cedzyny oraz szereg dróg lokalnych stanowiących połączenie nowej trasy ekspresowej z istniejącym układem komunikacyjnym  Kielc i  gmin, na terenie których realizowana była inwestycja.

Cały wylot wschodni ma parametry drogi ekspresowej, dlatego nie przewidziano na tym odcinku jednopoziomowych skrzyżowań. W ramach inwestycji powstała między innymi kładka dla pieszych nad ulicą Świętokrzyską na wysokości osiedla Bocianek, wiadukt nad drogą 74 łączący ulicę Żniwną z Akademią Świętokrzyską, wiadukt w ciągu drogi 74 nad drogą powiatową do Woli Kopcowej, wiadukt w ciągu drogi gminnej stanowiącej dojazd do pól nad drogą 74, most na rzece Lubrzance i rondo w Cedzynie w miejscu włączenia nowego wylotu do istniejącej drogi 74.

Koszt robót to około 285 milionów złotych. Przetarg realizację inwestycji wygrało w roku 2009 konsorcjum utworzone przez Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych „Fart”, Mosty-Łódź oraz Fardub Consulting. Budowa wylotu wschodniego trwała do grudnia 2011 roku.

Realizacja inwestycji rozpoczęła się od budowy odcinka pozamiejskiego, ponieważ prace  przygotowawcze dotyczące tego fragmentu były bardziej zaawansowane. Odcinek posiadał w 2009 roku projekt budowlany. Natomiast odcinek miejski wylotu wschodniego realizowany był w systemie zaprojektuj i zbuduj co oznacza, że wykonawca przed przystąpieniem do robót wykonał projekt i  uzyskać pozwolenie na budowę. Decyzję tę uzyskał w drugiej połowie 2010 roku. Wtedy ruszyły prace wzdłuż ulicy Świętokrzyskiej i jej przedłużenia od skrzyżowania z ulicą Warszawską do granicy miasta Kielce z gminą Masłów.

 

2.Podstawowe parametry techniczne

  • klasa techniczna drogi                                          S
  • obciążenie ruchem:                                              115 kN/oś
  • kategoria ruchu:                                                     KR5
  • prędkość projektowa                                           100 km/h na odcinku pozamiejskim/80km/h na odcinku miejskim
  • szerokość pasów ruchu                                       3,50 m
  • przekrój drogi 2 x 2
  • szerokość pasa dzielącego    4 m     
  • pas awaryjnego postoju 2,50 m
  •  

3.Zakres inwestycji 

  • Budowa dwujezdniowej drogi ekspresowej o długości ok. 6,8 km
  • Budowę obiektów inżynierskich, w tym: wiaduktów drogowych, mostów, przepustów itd.;
  • Budowę urządzeń ochrony środowiska, takich jak: ekrany akustyczne,
  • Rozbudowę i przebudowę istniejących dróg krzyżujących się z budowaną drogą ekspresową;
  • Budowę dróg dojazdowych do obsługi przyległego terenu,
  • Budowę urządzeń bezpieczeństwa ruchu: bariery ochronne, ogrodzenie segmentowe, osłony przeciwolśnieniowe,
  • Budowę ciągów pieszo - rowerowych,
  • Budowę systemu odwodnienia, w tym: retencyjno – odparowujących i urządzeń podczyszczających,
  • Budowę i przebudowę linii elektroenergetycznych, telekomunikacyjnych, sieci wodociągowych i kanalizacyjnych.

 

  1. 4. Węzły i obiekty inżynierskie

W ramach inwestycji powstała między innymi kładka dla pieszych nad ulicą Świętokrzyską na wysokości osiedla Bocianek, wiadukt nad drogą 74 łączący ulicę Żniwną z Akademią Świętokrzyską, wiadukt w ciągu drogi 74 nad drogą powiatową do Woli Kopcowej, wiadukt w ciągu drogi gminnej stanowiącej dojazd do pól nad drogą 74, most na rzece Lubrzance i rondo w Cedzynie w miejscu włączenia nowego wylotu do istniejącej drogi 74.

 

Węzły drogowe – 1 Kielce Bocianek na skrzyżowaniu drogi S74 z drogą krajową nr 73 z tunelem w ciągu drogi S74

 


5.  Ochrona środowiska

Budowa ekranów akustycznych i urządzeń podczyszczających

 

6.Etapy inwestycji

Etap I - realizacja odcinka miejskiego w systemie Projektuj i Buduj

Etap II – realizacja odcinka pozamiejskiego w systemie tradycyjnym