S74 Odcinek Przełom/Mniów – węzeł Kielce Zachód


Droga ekspresowa S74 odcinek Przełom/Mniów – węzeł Kielce Zachód

GDDKiA Oddział w Kielcach

Długość  odcinka – ok. 16,4 km

Obecny etap – w przygotowaniu

 

I. Etapy inwestycji

 

Etap zrealizowany – przygotowanie inwestycji

05.05.2008 – odebranie Studium Techniczno-Ekonomiczno- Środowiskowego

19.09.2012 – złożenie wniosku o Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach

28.06.2018 – wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przez Regionalnego Dyrektora Ochrony  Środowiska

 

Etap realizowany – w trakcie opracowania koncepcji programowej

15.10.2018 – ogłoszenie przetargu na wykonanie Koncepcji Programowej

luty 2019 - podpisanie umowy na opracowanie Koncepcji Programowej - wykonawca Mosty Katowice, termin realizacji 16 miesięcy, koszt ok. 4,5 mln zł

 

II. Opis inwestycji

 

Przebieg drogi

Przedmiotem planowanego przedsięwzięcia jest budowa dwujezdniowej drogi ekspresowej S74 o łącznej długości ok. 16,35 km, przebiegającej przez teren gminy: Mniów, Miedziana Góra i Strawczyn. Droga na odcinku ok. 400 m począwszy od miejscowości Przełom przebiega istniejącym śladem drogi krajowej nr 74, następnie odbija w kierunku południowo-zachodnim i po nowym śladzie biegnie do węzła Kielce Zachód, wybudowanego w ramach obwodnicy Kielc.

 

Znaczenie inwestycji 

 

To jedno z zadań inwestycyjnych mających kluczowe znaczenie dla rozwoju i zwiększenia dostępności komunikacyjnej regionu świętokrzyskiego, w tym stolicy województwa. Droga ekspresowa S74 skomunikuje Łódzkie, Świętokrzyskie i Podkarpacie. Mieszkańcy Kielc i województwa świętokrzyskiego zyskają bezpieczne i szybkie połączenie z węzłami autostradowymi. Inwestycja ma ogromne znaczenie nie tylko dla kierowców podróżujących tranzytem na trasie Łódź – Kielce – Rzeszów, ale kompleksowo rozwiązuje problem komunikacji podmiejskiej w okolicach Kielc. Aktualnie droga krajowa nr 74 na wjeździe do Kielc i wyjedzie ze stolicy województwa w stronę Mniowa i Miedzianej Góry jest zakorkowana. Nowy dwujezdniowy przebieg S74 sprawi, że mieszkańcy gmin Miedziana Góra  i Mniów nie tylko odetchną, ale dojadą błyskawicznie do Kielc. Dzięki inwestycji poprawi się bezpieczeństwo ruchu drogowego.

 

Podstawowe parametry techniczne

  • klasa techniczna drogi                                          S
  • obciążenie ruchem:                                              115 kN/oś
  • kategoria ruchu:                                                     KR6
  • prędkość projektowa                                           100 km/h
  • szerokość pasów ruchu                                       3,50 m
  • szerokość jezdni w I etapie                                2 x 7,0 m
  • szerokość pasa dzielącego w I etapie            12 m (w tym opaski 2 x 0,5 m)
  • szerokość pasa awaryjnego                               2 x 2,50 m
  • szerokość pobocza                                2 x 0,75 m
  • przekrój docelowy:                                               2 jezdnie po 3 pasy ruchu o szerokości 3,5 m każdy

+ 2 pasy awaryjne o szerokości 2,5 m każdy

+ pas dzielący z opaskami o szerokości 5 m

+ 2 pobocza nieutwardzone o szerokości 0,75 m

  • szerokość korony drogi                                       32,5 m
  • szerokość w liniach rozgraniczających           min. 50 m (bez dróg serwisowych),

                                                                                      min. 65 m ( z drogami serwisowymi)

 

  •  Zakres inwestycji 

W ramach inwestycji przewidziano:

budowę 2 węzłów drogowych (węzeł „Mniów” na połączeniu S74 z istniejącą drogą krajową nr 74, węzeł „Bugaj” na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 748)

  • budowę Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP II) w miejscu istniejącej stacji paliw w miejscowości Przełom,
  • przebudowę linii wysokiego napięcia
  • budowę ekranów akustycznych,
  • budowę przejść dla zwierząt,
  • budowę dróg dojazdowych obsługujących ruch lokalny,
  • przebudowę urządzeń infrastruktury technicznej kolidującej z drogą.
  • przebudowę dróg wojewódzkich, powiatowych i gminnych krzyżujących się z planowaną drogą
  • budowę obiektów inżynierskich (2 mostów i 6 wiaduktów w ciągu drogi S74 oraz 6 wiaduktów nad drogą ekspresową).

4.Wariatowanie przebiegu drogi

 

Długość projektowanego odcinka drogi S74 dla poszczególnych wariantów wynosi:

  • wariant „I” – 18,04 km,
  • wariant „II” – 16,35 km,
  • wariant „IIA” – 16,063 km,
  • wariant „IIA1” – 16,063 km,
  • wariant „III” – 15,77 km,
  • wariant „IV” – 17,64 km.

Decyzją o Środowiskowych Uwarunkowaniach wybrano wariant II z fragmentem wariantu IIA1 (węzeł Mniów).

 

W ramach wariantu planowany jest odcinek dwujezdniowej drogi ekspresowej o długości około  16,4 km, biegnący po nowym śladzie na południowy-zachód od istniejącej trasy stanowiący obejście miejscowości Mniów, Miedziana Góra. Zadanie obejmuje budowę węzłów drogowych: Mniów (na połączeniu S74 z istniejącą drogą 74) i Bugaj (na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką 748), budowę obiektów inżynierskich, w tym: wiaduktów drogowych (6 w ciągu S74 i 6 nad drogą ekspresową),  2 mostów, 5 przejść dla zwierząt dużych, 28 przejść dla zwierząt małych; budowę urządzeń ochrony środowiska, budowę dróg dojazdowych oraz miejsca obsługi podróżnych w miejscowości Przełom.  

 

 Węzły i obiekty inżynierskie

 

Węzły drogowe – 2 (Mniów, Bugaj)

Obiekty inżynierskie:

Projektowane obiekty mostowe w ciągu drogi S74:

  • w km ok. 01+890 wiadukt nad drogą powiatową Nr 0450T Mniów – Węgrzynów –Borki,
  • w km ok. 05+350 most na rzece Ciemnicy i nad drogą dojazdową,
  • w km ok. 06+572 wiadukt nad drogą powiatową Nr 0469T Piaski – Pępice – Przyjmo,
  •  w km ok. 07+135 wiadukt nad drogą dojazdową,
  • w km ok. 09+655 most na rzece Bobrzy i nad drogą gminną Porzecze – Ciosowa,
  • w km ok. 12+825 wiadukt nad drogą dojazdową,
  • w km ok. 13+600 wiadukt nad drogą dojazdową,
  • w km ok. 16+330 wiadukt nad drogą dojazdową.

Projektowane wiadukty nad drogą S74:

  • w km ok. 01+240 w ciągu łącznic węzła „Mniów”,
  • w km ok. 02+640 w ciągu drogi powiatowej nr 0488T Mniów – Piaski,
  • w km ok. 03+740 w ciągu drogi dojazdowej i przejścia dla zwierząt,
  •  w km ok. 07+985 w ciągu drogi gminnej Doły Pępickie – Pępice,
  • w km ok. 08+860 w ciągu drogi powiatowej Nr 0286T Porzecze – Bobrza,
  • w km ok. 11+520 w ciągu drogi wojewódzkiej Nr 748 Kostomłoty – Strawczyn –Włoszczowa.

W ramach przedsięwzięcia przewiduje się wykonanie jednego Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP) kategorii II w km ok. 0+200, zlokalizowanego po stronie zachodniej S74 w miejscu istniejącej stacji paliw. Powierzchnia MOP wynosić będzie ok. 5 ha, a na jego terenie znajdować się będą m.in. parkingi, stacja paliw oraz obiekty gastronomiczno – handlowe.

 

Ochrona środowiska

Ekrany akustyczne:

W ramach inwestycji przewidziano budowę ekranów akustycznych pochłaniających (odbijające przeźroczyste na obiektach inżynierskich) o wysokości od 3,5 m do 5,0m o długości 1630 m po prawej stronie oraz 1535 m po stronie lewej.

Przejścia dla zwierząt:

W ramach inwestycji przewidziano budowę przejść dla zwierząt:

Dla zwierząt małych (przepusty) – 28 szt.

Górne przejście dla zwierząt – 1 szt.

Przejście dolne dla zwierząt dużych – 4 szt.