S7 Obwodnica Kielc / Odcinek Wiśniówka - Chęciny


Droga Ekspresowa S7 Obwodnica Kielc/odcinek Wiśniówka - Chęciny

GDDkiA Oddział w Kielcach

Długość – 22,7 km

Obecny etap - inwestycja zrealizowana

Lata realizacji 2010-2013

Koszt projektu - 837,3  mln złotych

 

 

Inwestycja współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013

 

Etap zrealizowany

29.08.2013 - oddanie do użytkowania

 

 

Opis inwestycji

 Budowa ekspresowej obwodnicy rozpoczęła się w 2010 roku. Prace budowlane zakończyły się 22 lipca 2013 roku. Celem inwestycji jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego i komfortu podróżowania na trasie Warszawa – Kraków. Obwodnica Kielc to także jeden z najistotniejszych odcinków drogi ekspresowej S7 Gdańsk – Warszawa – Kraków - Chyżne łączącej północne obszary Polski z południową granica państwa. Dwujezdniowa ekspresowa obwodnica uwolniła stolicę województwa świętokrzyskiego od ruchu ciężkiego, a kierowcom podróżującym tranzytem umożliwiła sprawną i bezpieczną podróż. Nowa trasa ekspresowa jest doskonale skomunikowana z drogą krajową 74 oraz z drogami innych kategorii poprzez przebudowane węzły drogowe. Komunikację lokalną zapewniają nowe drogi dojazdowe, a bezpieczeństwo ruchu bezkolizyjne rozwiązania komunikacyjne z zastosowaniem obiektów inżynierskich typu wiadukty czy kładki dla pieszych. Dwujezdniowa obwodnica Kielc wydłuży fragment ekspresowej drogi S7 na terenie województwa świętokrzyskiego do blisko 50 kilometrów. Jednojezdniowa obwodnica Kielc została oddana do użytku już w latach 80. ubiegłego wieku. W ramach nowej inwestycji droga biegnąca od węzła Kielce Północ do węzła Chęciny zyskała drugą jezdnię po zachodniej stronie tej już istniejącej na odcinku 22,7 km oraz pełne parametry trasy ekspresowej. Przebudowane zostały węzły w Jaworzni, Chęcinach i Kostomłotach. Ten ostatni (węzeł Kielce Zachód) jest pierwszym i największym w regionie świętokrzyskim węzłem na skrzyżowaniu dwóch dróg ekspresowych S7 i przyszłej S74, zapewnia nie tylko skomunikowanie drogi ekspresowej S7 z miastem, ale i z ośrodkiem targowym. W ramach inwestycji powstało ponad trzydzieści dużych obiektów inżynierskich, w tym 18 wiaduktów, 9 mostów, 4 przejścia dla pieszych. Wybudowane zostały dwa profesjonalne Miejsca Obsługi Podróżnych. Powstały nowoczesne urządzenia związane z ochroną środowiska m.in. 3 przejścia dla zwierząt dużych nad drogą ekspresową, ekrany akustyczne, a także urządzenia zapewniające odwodnienie m.in. zbiorniki retencyjno-odparowujące. 

 

Podstawowe parametry

- budowa odcinka drogi krajowej dwujezdniowej na długości 22.731,49 km

- prędkość projektowa- Vp= 100 km/h

- nowoczesna konstrukcja nawierzchni zapewniająca przenoszenie dużych obciążeń ruchu pojazdów- (podbudowa i warstwa wiążąca z mieszanki mineralno bitumicznej o wysokim module sztywności, warstwa ścieralna  SMA)

- ekologiczny aspekt przebudowy- wykorzystanie materiału z rozbiórek do wykonania nowej S-7- m.in. nasypów , warstwy podbudowy MCE, nawierzchni dróg serwisowych)

- liczba jezdni- 2

- liczba pasów ruchu jezdni – 2 (docelowo 3- zarezerwowany teren w pasie rozdziału)

- pasy awaryjne

- przemieszczenie mas ziemnych- 1,9 mln m3

- skrzyżowania wielopoziomowe:

* z drogami krajowymi- 1 szt (węzeł Kostomłoty (Niewachlów)- zintegrowany- posiadający dwupoziomowy układ komunikacyjny tranzytowy z dotychczasowym przebiegiem DK 74 poprzez wyodrębnione połączenie dróg krajowych jako węzeł typu „kończyna” i wielopoziomowym dojazdem do Targów Kielce,  zapewnieniem ruchu lokalnego poprzez dodatkowe jezdnie oraz rozprowadzenie tegoż ruchu za pomocą dwóch rond. Ponadto zlokalizowano bezkolizyjny dwupoziomowy węzeł typu „trąbka”  S-7 a nowym śladem DK 74 w kierunku Łodzi)

* z drogami wojewódzkimi- 3 szt. ( węzeł Jaworznia- dwupoziomowy węzeł  z drogą nr 761 Kielce- Częstochowa, wraz z rozprowadzeniem ruchu poprzez dwa ronda;

Węzeł Chęciny- dwupoziomowy, zmodernizowany węzeł komunikacyjny obsługujący połączenie drogi ekspresowej z dwujezdniową drogą wojewódzką nr 762 Kielce- Małogoszcz;

Dwupoziomowe skrzyżowania z drogą nr. 768 Kielce- Włoszczowa)

* z drogami powiatowymi (Kielce- Zagnańsk)

* liniami kolejowymi ( relacji Kraków- Warszawa, Kielce- Częstochowa)

- budowa obiektów inżynierskich  (mosty, wiadukty, przejścia podziemne dla pieszych, )– 31 sztuk

- przejścia dla zwierząt: 3 szt, a także przepusty dla małych zwierząt

- ekrany dźwiękochłonne (typ „zielona ściana”, plexiglass)- 60.000 m2

- bariery ochronne- 85.600 mb

- mury oporowe

- regulacja cieków wodnych i rzek (Bobrza, Sufraganiec)

- wycinka drzew i krzewów - ok. 24 ha

- rozbiórka istniejących obiektów inżynierskich- 37.000 m3 betonu

- przestawienie kapliczek – 3 szt

- przebudowa i budowa linii teletechnicznych, energetycznej, sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej

- ogrodzenie pasa drogowego, w tym zabezpieczenie odcinków leśnych- 47.700 mb

- wykonanie odwodnienia ( rowy , sączki, drenaże, przepusty)- 72.100 mb

-  zbiorniki retencyjne

- zagospodarowanie – tereny zielone- (humusowanie i obsianie trawą- 1,72 mln m2; nasadzenia drzew i krzewów- 21.470 szt)

- oznakowanie pionowe i poziome w tym wielkoformatowe tablice aktywne ( „znaki zmiennej treści”)- 13 szt. , podające informacje o temperaturze, warunkach na drogach, utrudnieniach itp.)

- analiza warunków pogodowych na całym odcinku drogi - stacje meteorologiczne- 3 szt

- miejsca obsługi podróżnych – MOP- 2 szt. z infrastrukturą rekreacyjną (ławki, huśtawki, stoliki itp.)- powierzchnia każdego – 0,65 ha