S10 Obwodnica Kobylanki, Morzyczyna i Zieleniewa (II jezdnia)


 I. Podstawowe informacje o inwestycji


- długość: 6,4 km

- obecny etap: w użytkowaniu

- lata realizacji: I jezdnia 2005-2007/ II jezdnia 2017 - 2020

 

harmonogram realizacji II jezdnia:

decyzja środowiskowa dla II jezdni: 05.03.2007

decyzja lokalizacyjna dla II jezdni: 14.12.2007

ponowna decyzja srodowiskowa dla II jezdni (po utracie ważności poprzedniej): 28.02.2014

przetarg na zaprojektowanie i budowę ogłoszony: 12.10.2015

podpisanie umowy na realziację inwestycji: 12.09.2017

wydanie decyzji ZRID: 07.12.2018

oddanie drogi do użytkowania: 28.11.2020

 

strona internetowa inwestycji: http://obwodnica-kobylanki.pl/

 

Opis budowy obwodnicy Kobylanki, Morzyczyna i Zieleniewa (I jezdnia): http://www.archiwum.gddkia.gov.pl/pl/a/27084/Budowa-Obwodnicy-Kobylanki-Morzyczyna-i-Zieleniwa-w-ciagu-DK10-jedna-jezdnia

 

 

II. Opis inwestycji:

 

W latach 2005 - 2007 została wybudowana obwodnica Kobylanki, Morzyczyna i Zieleniewa w ciągu drogi krajwoej nr 10. Obwodnica powstała jako jednojezdniowa na szlaku i dwujezdniowa w rejonie węzłów drogowych Kobylanka (Motaniec) i Stargard Zachód. Na jednojezdnowym odcinku międzywęzłowym przewidziano rezerwę pod drugą (północną jezdnię). Ze wzgledu na wzmożony ruch drogowy i częste wypadki drogowe na tej obwodnicy (zderzenia czołowe) stała się konieczna dobudowa II jezdni. Jako rozwiązanie tymczasowe na istniejącej obwodnicy zastosowano od końca 2014 roku barierę linową rozszielajacą pasy ruchu, która zapobiega wjazdowi na przeciwny pas ruchu, a co za tym idzie zderzeniom czołowym.

W ramach projektu zostanie również wybudowana łącznica relacji Szczecin - Kobylanka na węźle Kobylanka, która zsatąpi obecny zjazd umiejscowiony przed węzłem, zmniejszy to ryzyko wjazdu "pod prąd" na drogę. Powstanie również droga wspomagająca Niedźwiedź - Zdunowo, która zapewni alternatywę dla pojazdów wolnobieżnych na odcinku Szczecin - Stargard. Umożliwi to likwidację skrzyżowania do miejscowości Niedźiwedź na DK10. Wszystkie te zmiany pozwolą na oznakowanie jako droga ekspresowa zarówno samej obwodnicy Kobylanki, jak i wcześniejszego odcinka Szczecin (od granicy miasta) - węzeł Kobylanka (Motaniec).

 

1. Przebieg drogi

Odcinek II jezdni rozpoczyna się około 600 metrów na wschód od węzła Kobylanka (Motaniec) w miejscu zmiany przekrtoju drogi na jednojezdniowy i kończy na węźle Stargard Zachód. Na trasie zostanie wybudowany jeden wiadukt w ciągu drugiej jezdni, zostaną również przedłużone przepusty. Wiadukty nad drogą posiadają rezerwę na drugą jezdnię. W ramach zadania powstanie również droga wspomagająca Niedźwiedź - Zdunowo o długości 3,2 km. Droga ta zostanie wybudowana w miejscu istniejącej drogi leśnej (gruntowej). Rozpocznie się od skrzyżowania z ulicą Profesora Tomasza Żuka na południe od szpitala w Zdunowie, a zakończy na początku miejscowości Niedźwiedź.
 

Plan orientacyjny:

GDDKiA 

 

2. Podstawowe parametry techniczne

- klasa drogi: "S"
- prędkość projektowa: 100 km/h
- przewidywany ruch: KR 6
- obciążenie nawierzchni: 115 KN
- przekrój II jezdni: 7,0 m jezdnia + 2,5 m pas awaryjny


3. zakres inwestycji

Zakres robót:
część drogowa
- budowa II jezdni na odcinku o długości 6,5 km

- remont jezdni istniejącej
- budowa drogi wspomagającej Niedźwiedź - Zdunowo o długości 3,2 km

część mostowa
- budowa wiaduktu WD4 w ciągu II jezdni
- przedłużenie przepustów

 

4. obiekty inżynierskie

wiadukt - WD4 (w km 38+946 drogi krajowej nr 10) - budowa wiaduktu w ciagu II jezdni

 

5. węzły:

Węzeł Kobylanka (Motaniec) - dobudowa łącznicy w relacji Szczecin - Kobylanka

 

 

III. Podział zadania inwestycyjnego na etapy

Obwodnica Kobylanki, Morzyczyna i Zieleniewa powstała w I etapie jako jednojezdniowa droga ekspresowa. Docelowo droga będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdą stronę, miejsce na drugą jezdnię jest już zarezerwowane. Po roku 2013 roku będzie mogła rozpocząć się dobudowa drugiej jezdni na tej obwodnicy. Zadanie to będzie obejmowało również budowę drogi wspomagającej Niedźwiedź - Zdunowo.

 

IV. Bezpieczeństwo


bariery ochronne na poboczu i w pasie rozdziału,

oznakowanie poziome i pionowe

 

 

Powiązane informacje:

Nowa organizacja ruchu na obwodnicy Kobylanki i remonty – utrudnienia w ruchu na „dziesiątce” między Szczecinem, a Stargardem Szczecińskim (14-11-2014)

Obwodnica Kobylanki, Morzyczyna i Zieleniewa ponownie otwarta (01-12-2014)

44 kilometry dróg w przetargu – powstaną kluczowe odcinki A6, S3, S10 i DK 13 (12-10-2015)

Wszystkie październikowe przetargi już po złożeniu wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowania  (26-11-2015)

Pierwszy rok barier linowych – na obwodnicy Kobylanki, Morzyczyna i Zieleniewa bez ofiar (01-12-2015)

Ruszył II etap przetargu na realizację drugiej jezdni obwodnicy Kobylanki, Morzyczyna i Zieleniewa w ciągu S10 (13-09-2016)