S3 Pyrzyce - Myślibórz


I. Podstawowe informacje o inwestycji

- długość: 26,7 km

- obecny etap: istniejące

- lata realizacji: 2007-2010

- wartość projektu: 788 mln. złotych

 

harmonogram realizacji:

decyzja lokalizacyjna: 02.06.2005

decyzja środowiskowa: 30.05.2006

pozwolenia na budowę: 11.10.2007

rozpoczęcie budowy: 02.11.2007

zakończenie robót poza obszarem obiektu PZ-39: 01.11.2009

zakończenie budowy: 18.09.2010

otwarcie drogi: 22.10.2010

 

04a42dbea0c6b7205ac4314464ca304e.gif

 

 

II. Opis inwestycji:

 

 

 

Droga krajowa nr 3 stanowi główną magistralę południkową zachodniej Polski. Trasa ta łączy porty morskie Szczecin – Świnoujście z granicą czeską, jest częścią ważnej trasy międzynarodowej E65. Droga docelowo na całym swoim przebiegu będzie posiadać parametry drogi ekspresowej. Odcinek Szczecin – Gorzów Wielkopolski drogi S3 został poprowadzony po nowym śladzie, w oddaleniu od obecnej DK nr 3. Droga powstała w korytarzu przewidzianym wcześniej dla autostrady A3. Trasa została podzielona na 3 odcinki realizowane przez 3 różnych wykonawców. Całkowity koszt inwestycji łącznie z przygotowaniem sięgnął 2,3 miliarda złotych.

 

 

1. Przebieg drogi

 

Droga ekspresowa S3 na odcinku od węzła Pyrzyce (bez węzła) do węzła Myślibórz przebiega w układzie geograficznym północ-południe, przez województwo zachodniopomorskie. Przez gminę Kozielice droga ekspresowa przebiega przez tereny użytkowane rolniczo. W kilometrze około 33+000 trasa S3 poprowadzona będzie pomiędzy miejscowościami Kozielice i Siemczyn. Na terenie tejże gminy droga ekspresowa przechodzi w bliskim sąsiedztwie obszaru Natura 2000 Pojezierze Myśliborskie. W granicach administracyjnych gminy Pyrzyce droga ekspresowa stanowi odcinek o długości 3,020 km a wyłączną formą użytkowania terenu, przez który przebiega trasa to uprawy rolne. Na terenie gminy Myślibórz ponad 13 km drogi ekspresowej przebiega przez tereny polne natomiast odcinek o łącznej długości 3,3 km poprowadzony będzie przez tereny leśne. Droga S3 zbliża się do rozproszonej zabudowy miejscowości Otanów i Głazów w odległości od 40 do 300m. Natomiast w km 54+400 przecinając prostopadle miejscowość Renice oraz istniejącą drogę krajową nr 3 powoduje wyburzenie budynków mieszkalnych i gospodarczych. Na terenie gminy Myślibórz trasa drogi ekspresowej narusza granice obszaru Natura 2000 Pojezierze Myśliborskie.

 

 

mapa.jpg


2. Podstawowe parametry techniczne

Klasa techniczna S

• dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdą stronę

• szerokość pasa ruchu 3.50 m;

• szerokość pasa awaryjnego postoju 2.5 m;

• szerokość pasa dzielącego 4.0 m;

• szerokość opaski wewnętrznej 0.5 m;

• szerokość pobocza gruntowego zmienna 0.75 do 2.9 m (w zależności od występowania

barier ochronnych, ekranów przeciwhałasowych;

• najmniejszy promień łuku w planie R = 1500m;

• kategoria ruchu R6 (bardzo ciężki).

 

3. zakres inwestycji

Inwestycja obejmowała swoim zakresem budowę:

 

•  trasy zasadniczej drogi ekspresowej wraz z terenem przeznaczonym na budowę miejsc obsługi podróżnych;

• obwodu utrzymania drogi ekspresowej;

• węzłów drogowych;

• przebudowy dróg poprzecznych;

• dróg dojazdowych obsługujących przyległy teren;

• pasów zieleni ochronnej

• obiektów mostowych w ciągu i nad drogą ekspresową;

• urządzeń uzbrojenia terenu;

• urządzeń dla doprowadzenia mediów dla drogi ekspresowej;

• kanalizacji deszczowej i urządzeń oczyszczających wodę;

• urządzeń ochrony środowiska, organizacji i bezpieczeństwa ruchu.

 

4. obiekty inżynierskie

         W ramach inwestycji na odcinku od węzła Pyrzyce do węzła Myślibórz wykonano 23 obiektów mostowych, w tym: 15 wiaduktów drogowych w ciągu dróg przecinanych przez trasę drogi ekspresowej oraz 8 wiaduktów drogowych w ciągu nowobudowanej drogi ekspresowej.

 

5. węzły:

Węzeł Myślibórz

 

III. Ochrona środowiska

 

 

Kanalizacja deszczowa i urządzenia oczyszczające.

Generalnie odwodnienie z jezdni drogi ekspresowej, węzłów i dróg poprzecznych będzie się odbywało powierzchniowo do obustronnych rowów i urządzeń odwadniających (ścieki, studzienki kanalizacyjne, przepusty). Dla odcinków drogi gdzie wody gruntowe sięgają do dna rowu lub stabilizują się powyżej dna zastosowano rowy umocnione elementami betonowymi z uszczelnieniem geomebraną. Dodatkowo ze względów środowiskowych dla ochrony wód podziemnych wprowadzono na dno rowu geowłókninę z 20-to centymetrową warstwą filtracyjną z gruntu piaszczystego. Na odcinkach gdzie przewidziano wykonanie kanalizacji deszczowej rowy będą pełniły funkcję rowów osadowo filtracyjnych i będą przeznaczone wyłącznie dla wód opadowych z terenów zielonych. Natomiast wody z nawierzchni drogi będą odprowadzone szczelną kanalizacją deszczową. Wody opadowe zostaną zebrane z korpusu drogi ekspresowej ciekami do wpustów drogowych i dalej przykanalikami do projektowanych w poboczu lub osi drogi kanałów deszczowych. Wody z obiektów mostowych przewodami podwieszonymi pod obiektem odprowadzane będą do studni kanalizacyjnych. Wody opadowe odprowadzane rowami przydrożnymi podczyszczone w studzience osadnikowej z piaskownikiem odprowadzane są przewodem kanalizacji deszczowej do zbiornika ekologicznego lub odbiornika naturalnego. Wody z kanalizacji deszczowej, podobnie jak przy odwodnieniu powierzchniowym, zostaną odprowadzone do odbiornika naturalnego lub zbiornika ekologicznego. Aby zabezpieczyć naturalne cieki przed zanieczyszczeniami na skutek sytuacji awaryjnych przed odbiornikiem wykonane zostaną zasuwy płytowe. W zależności od warunków gruntowo wodnych oraz uwarunkowań środowiskowych wykonane zostaną następujące zbiorniki ekologiczne, stanowiące odbiornik wód opadowych: zbiorniki retencyjno infiltracyjne 1 szt. zbiorniki retencyjno odparowujący 36 szt.

 

Nasadzenia drzew i krzewów.

Realizacja inwestycji obejmuje wykonanie nasadzeń 7660 drzew oraz 26735 krzewów jako zieleni izolacyjnej, osłonowej i ozdobnej. Dodatkowo pojawi się zieleń dogęszczająca w postaci krzewów w ilości 10735.

 

Przejścia dla zwierząt.

Na niniejszym odcinku drogi ekspresowej wykonanych zostanie 6 dużych obiektów umożliwiających migrację zwierząt. Obok dużych przejść umożliwiających migrację zwierząt dziko żyjących wykonane zostaną przejścia dla drobnych zwierząt. Będą to przepusty ze specjalnymi półkami naprowadzającymi.

 

IV. Bezpieczeństwo

  • bariery ochronne stalowe lub betonowe w pasie dzielącym i w poboczu,
  • przejazdy awaryjne przez pas dzielący drogi ekspresowej,
  • wjazdy awaryjne na drogę ekspresową,
  • platformy alarmowe przeznaczone na kolumny łączności alarmowej,
  • ogrodzenie na całej długości drogi ekspresowej,
  • znakowanie poziome i pionowe drogi ekspresowej, węzłów i dróg bocznych

 

Zdjęcia odcinka:

_DSC0632th.jpg  _DSC0643th.jpg 

 

_DSC0604th.jpg  _DSC0626th.jpg 

 

_DSC0628th.jpg  _DSC0648th.jpg