S3 Klucz - Pyrzyce


I. Podstawowe informacje o inwestycji

- długość: 28,2 km

- obecny etap: istniejące

- lata realizacji: 2008-2010

- wartość projektu: 686 mln złotych

 

harmonogram realizacji:

decyzja lokalizacyjna: 02.06.2005

decyzja środowiskowa: 30.05.2006

pozwolenia na budowę: 11.10.2007

rozpoczęcie budowy: 18.02.2008

zakończenie budowy: 17.02.2010

otwarcie drogi: 26.05.2010


04a42dbea0c6b7205ac4314464ca304e.gif

 

 

II. Opis inwestycji:

 

Droga krajowa nr 3 stanowi główną magistralę południkową zachodniej Polski. Trasa ta łączy porty morskie Szczecin – Świnoujście z granicą czeską, jest częścią ważnej trasy międzynarodowej E65. Droga docelowo na całym swoim przebiegu będzie posiadać parametry drogi ekspresowej. Odcinek Szczecin – Gorzów Wielkopolski drogi S3 został poprowadzony po nowym śladzie, w oddaleniu od obecnej DK nr 3. Droga powstała w korytarzu przewidzianym wcześniej dla autostrady A3. Trasa została podzielona na 3 odcinki realizowane przez 3 różnych wykonawców. Całkowity koszt inwestycji łącznie z przygotowaniem sięgnął 2,3 miliarda złotych.

 

1. Przebieg drogi

         Inwestycja rozpoczyna się dwupoziomowym węzłem Klucz na wyłączeniu z autostrady A6 w szczecińskiej dzielnicy Klucz. Od węzła Klucz droga ekspresowa biegnie obrzeżami Szczecińskiego Parku Krajobrazowego oraz przez teren nieużytków, wykorzystywany jako poligon wojskowy. Na terenie miasta Szczecina trasa S3 narusza granice obszaru Natura 2000 Wzgórza Bukowe. W granicach administracyjnych gminy Gryfino droga ekspresowa przebiega głównie przez tereny użytkowane rolniczo, jedynie odcinek o długości 700m (od km 14+800 do km 15+500) poprowadzony został przez tereny leśne. Nowobudowana droga ekspresowa po swojej zachodniej stronie mija miejscowości Gardno oraz Sobiemyśl, natomiast po stronie wschodniej Radziszewo i Sobieradz. Realizacja inwestycji na odcinku od węzła Klucz do węzła Pyrzyce nie wymagała żadnych wyburzeń. Na terenie gminy Gryfino droga S3 narusza granice obszaru Natura 2000 Jeziora Wełtyńskie. Na obszarze gminy Bielice droga ekspresowa przebiega w trzech odcinkach o łącznej długości 2,970 km. Trasa drogi S3 przebiega głównie przez tereny użytkowane rolniczo, jedynie końcowy odcinek na długości 350m przechodzi przez tereny leśne. W odległości 500m po swojej wschodniej stronie droga ekspresowa omija zabudowę miejscowości Swochowo. Następne obszary przez które poprowadzona została droga ekspresowa należą do gminy Banie. Początkowy odcinek o długości około 600m przechodzi przez tereny zalesione, natomiast pozostały odcinek 4470m to tereny użytkowane rolniczo. Ostatni odcinek drogi S3 tj. od km 27+960 do km 28+200 poprowadzony został przez teren gminy Kozielice wyłącznie po terenach rolnych.

 


mapaff.jpg

 

 

2. Podstawowe parametry techniczne

Klasa techniczna S

• dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdą stronę

• szerokość pasa ruchu 3.50 m;

• szerokość pasa awaryjnego postoju 2.5 m;

• szerokość pasa dzielącego 4.0 m;

• szerokość opaski wewnętrznej 0.5 m;

• szerokość pobocza gruntowego zmienna 0.75 do 2.9 m (w zależności od występowania

barier ochronnych, ekranów przeciwhałasowych;

• najmniejszy promień łuku w planie R = 1500m;

• kategoria ruchu R6 (bardzo ciężki).

 

3. zakres inwestycji

 budowa:

•  trasy zasadniczej drogi ekspresowej wraz z terenem przeznaczonym na budowę miejsc obsługi podróżnych;

• obwodu utrzymania drogi ekspresowej;

• węzłów drogowych;

• przebudowy dróg poprzecznych;

• dróg dojazdowych obsługujących przyległy teren;

• pasów zieleni ochronnej

• obiektów mostowych w ciągu i nad drogą ekspresową;

• urządzeń uzbrojenia terenu;

• urządzeń dla doprowadzenia mediów dla drogi ekspresowej;

• kanalizacji deszczowej i urządzeń oczyszczających wodę;

• urządzeń ochrony środowiska, organizacji i bezpieczeństwa ruchu.

 

4. obiekty inżynierskie

W ramach inwestycji na odcinku od węzła Klucz do węzła Pyrzyce wykonano 30 obiektów mostowych, w tym: 17 wiaduktów drogowych w ciągu dróg przecinanych przez trasę drogi ekspresowej oraz 13 wiaduktów drogowych w ciągu nowobudowanej drogi ekspresowej.

 

5. węzły:

Węzeł Klucz

Węzeł Gryfino

Węzeł Pyrzyce

 

III. Ochrona środowiska

 

Kanalizacja deszczowa i urządzenia oczyszczające.

Generalnie odwodnienie z jezdni drogi ekspresowej, węzłów i dróg poprzecznych będzie się odbywało powierzchniowo do obustronnych rowów i urządzeń odwadniających (ścieki, studzienki kanalizacyjne, przepusty). Dla odcinków drogi gdzie wody gruntowe sięgają do dna rowu lub stabilizują się powyżej dna zastosowano rowy umocnione elementami betonowymi z uszczelnieniem geomebraną. Dodatkowo ze względów środowiskowych dla ochrony wód podziemnych wprowadzono na dno rowu geowłókninę z 20-to centymetrową warstwą filtracyjną z gruntu piaszczystego. Na odcinkach gdzie przewidziano wykonanie kanalizacji deszczowej rowy będą pełniły funkcję rowów osadowo filtracyjnych i będą przeznaczone wyłącznie dla wód opadowych z terenów zielonych. Natomiast wody z nawierzchni drogi będą odprowadzone szczelną kanalizacją deszczową. Wody opadowe zostaną zebrane z korpusu drogi ekspresowej ciekami do wpustów drogowych i dalej przykanalikami do projektowanych w poboczu lub osi drogi kanałów deszczowych. Wody z obiektów mostowych przewodami podwieszonymi pod obiektem odprowadzane będą do studni kanalizacyjnych. Wody opadowe odprowadzane rowami przydrożnymi podczyszczone w studzience osadnikowej z piaskownikiem odprowadzane są przewodem kanalizacji deszczowej do zbiornika ekologicznego lub odbiornika naturalnego. Wody z kanalizacji deszczowej, podobnie jak przy odwodnieniu powierzchniowym, zostaną odprowadzone do odbiornika naturalnego lub zbiornika ekologicznego. Aby zabezpieczyć naturalne cieki przed zanieczyszczeniami na skutek sytuacji awaryjnych przed odbiornikiem wykonane zostaną zasuwy płytowe. W zależności od warunków gruntowo wodnych oraz uwarunkowań środowiskowych wykonane zostaną następujące zbiorniki ekologiczne, stanowiące odbiornik wód opadowych:

zbiorniki retencyjno infiltracyjne 7 szt.

zbiorniki retencyjno odparowujący 43 szt.

 

Nasadzenia drzew i krzewów.

Realizacja inwestycji obejmuje wykonanie nasadzeń 7033 drzew oraz 36140 krzewów jako zieleni izolacyjnej, osłonowej i ozdobnej. Dodatkowo pojawi się zieleń dogęszczająca w postaci krzewów w ilości 11979.

 

Przejścia dla zwierząt.

Na niniejszym odcinku drogi ekspresowej wykonanych zostanie 9 dużych obiektów umożliwiających migrację zwierząt. Obok dużych przejść umożliwiających migrację zwierząt dziko żyjących wykonane zostaną przejścia dla drobnych zwierząt. Będą to przepusty ze specjalnymi półkami naprowadzającymi.

 

IV. Bezpieczeństwo

  • bariery ochronne stalowe lub betonowe w pasie dzielącym i w poboczu,
  • przejazdy awaryjne przez pas dzielący drogi ekspresowej,
  • wjazdy awaryjne na drogę ekspresową,
  • platformy alarmowe przeznaczone na kolumny łączności alarmowej,
  • ogrodzenie na całej długości drogi ekspresowej,
  • znakowanie poziome i pionowe drogi ekspresowej, węzłów i dróg bocznych

 

Zdjęcia odcinka:

DSC_0315rrth.jpg  DSC_0228ddth.jpg 

 

DSC_0197th.jpg  DSC_0255th.jpg 

 

DSC_0239rrth.jpg  DSC_0248rrth.jpg