S3 Miękowo - Rzęśnica


 I. Podstawowe informacje o inwestycji

 

długość – całkowita 19 km

obecny etap – w użytkowaniu

lata realizacji – budowa 1976-1979/rozbudowa 2017-2021

 

etapy zrealizowane:

rozpoczęcia budowy drugiej jezdni: 1976/1977

otwarcie dwujezdniowej drogi: 20.07.1979

złożenie wniosku o wydanie decyzji środowiskowej: 15.07.2010

wydanie decyzji środowiskowej: 03.10.2012

ogłoszenie przetargu na rozbudowę drogi: 12.10.2015 

podpisanie umowy na realziację inwestycji: 18.12.2017

wydanie decyzji ZRID: 11.04.2019

zakończenie inwestycji: 27.04.2021

 

wykonawca: Budimex S.A.

strona internetowa kontraktu: http://s3.miekowo-rzesnica.pl/

 

II. Opis inwestycji:

 

1. Stan istniejący

 

Odcinek Miękowo – Rzęśnica drogi krajowej nr 3 jest najbardziej obciążonym ruchem odcinkiem drogi na sieci GDDKiA O/Szczecin. W drugiej połowie lat 70 XX wieku na tym odcinku rozbudowano istniejącą wcześniej drogę jednojezdniową do przekroju dwujezdniowego i wybudowano zachodnią obwodnicę Goleniowa. Trasa jest oznakowana jako droga ekspresowa. Znajdują się na niej jednak kolizyjne skrzyżowania oraz zjazdy. Również poniemiecki węzeł Rzęśnica swoim układem nie odpowiada przebiegowi głównego potoku ruchu, co skutkuje długimi korkami na tym węźle w okresie wzmożonego ruchu turystycznego. Niezbędna jest przebudowa tego odcinka, na przeważającym odcinku bez zmiany osi drogi.

 

2. Przebieg drogi

Odcinek rozpoczyna się na południe od węzła Goleniów Północ łączącego S3 z drogą S6 (obecnie trwa rozbudowa tego węzła w związku z budową drogi S6). Droga omija od zachodu miasto Goleniów, dalej na trasie znajduje się węzeł Goleniów Zachód na połączeniu z DW111 i węzeł Goleniów Południe (Rurka) znajdujący się na południowym krańcu obwodnicy Goleniowa. Trasa biegnie dalej w kierunku południowym równolegle z linią kolejową Szczecin – Świnoujście. W rejonie miejscowości Kliniska znajduje się kolizyjne skrzyżowanie z droga powiatowa 0708Z.  Następnie trasa na węźle Rzęśnica łączy się z DW-142. Odcinek kończy się kilkaset mettrów za węzłem Rzęśnica.

 

3. Podstawowe parametry projektowe

klasa drogi: ekspresowa

szerokość w liniach rozgraniczających: minimum 50 m (przekrój drogowy),

szerokość przyjęto dla przekroju 2 x 2,

prędkość projektowa: 100 km/h

prędkość miarodajna: 110 km/h

szerokość jezdni: 7,00 m,

szerokość pasa ruchu: 3,50 m,

szerokość pasa awaryjnego: 2,50 m,

szerokość poboczy gruntowych: minimum 0,75 m,

 obciążenie nawierzchni: 115 kN/oś,

skrajnia pionowa: 4,70

 

4. zakres inwestycji

W ramach rozbudowy planuje się likwidację kolizyjnego skrzyżowania z drogą powiatową w m. Kliniska i budowę w jego miejsce węzła drogowego. Przebudowę węzła "Rzęśnica" wraz z korektą geometryczną trasy łagodzącą promień łuku drogi. Likwidacje wszelkich zjazdów i połączeń w jedym poziomie, w tym likwidację parkingów leśnych. Droga na całym odcinku zostanie wygrodzona od otaczającego terenu siatkami, zostaną również wybudowane górne przejścia dla zwierząt.

 

5. wariantowanie przebiegu drogi

 

W decyzji środowiskowej został wybrany wariant 1:

węzeł Kliniska z dwoma małymi rondami przesunięty na południe w stosunku do obecnego skrzyzowania,

węzeł Rzęśnica jako trójwlotowa trąbka z wlotami od strony Szczecina.

 

Z uwagi na przeprowadzanie wyłącznie rozbudowy już istniejącej drogi wariantowanie obejmuję kształt węzłów i rozwiązania techniczne.

 

Węzeł Kliniska

Wariant 1 oraz warianty 3 i 4 zakładają przesunięcie węzła około 950 m w kierunku południowym w stosunku do lokalizacji obecnego skrzyżowania i połączenie go drogami zbiorczymi przez dwa ronda z istniejącą drogą powiatową. W tym wariancie przebieg drogi S3 ulegnie niewielkiej zmianie na odcinku około 800 m – maksymalne odsunięcie osi nowej drogi od starej nie przekroczy 30 m.

Wariant 2 zakłada pozostawienie węzła w miejscu istniejącego skrzyżowania i połączenie drogi powiatowej z drogą S3 przez dwa ronda i łącznice. W tym wariancie przebieg drogi S3, która w rejonie węzła będzie przebiegać nad drogą powiatową, zmieni się na odcinku około 2200 m. Maksymalna odległość pomiędzy osią starej i nowej drogi wyniesie również nieco poniżej 30 m.

 

Węzeł Rzęśnica

Koncepcja rozwiązania tego węzła została przedstawiona w trzech wariantach. Wszystkie warianty zakładają utrzymanie jako głównego kierunku ciągu Goleniów – Szczecin. We wszystkich wariantach oś przebiegu tej drogi również pozostaje taka sama. W stosunku do istniejącej DK 3 przebieg S3 zmieni się na długości około 1300 m, a maksymalna odległość pomiędzy osiami (nowej i starej drogi) wyniesie 110 m.

Warianty 1 i 2 zakładają budowę węzła trójwylotowego typu „trąbka” ze zjazdami i wjazdami od strony Szczecina.

Wariant 3 zakłada budowę węzła trójwylotowego typu „trąbka” ze zjazdami i wjazdami od strony Goleniowa.

Wariant 4 zakłada budowę typowego węzła czterowylotowego typu „koniczyna”.

 

Plan orientacyjny wariantów

 

Plan orientacyjny z projektu budowlanego:

GDDKiA 

 

6. obiekty inżynierskie

ME-29 - most na rzece Ina (przebudowa)

PZGd-1 – przejście górne dla zwierząt

KD-2 - kładka dla pieszych w miejscowości Kliniska

WD-3 – wiadukt na węźle Kliniska

WD-5 – wiadukt na węźle Rzęśnica

 

7. węzły:

Węzeł Kliniska

Węzeł Rzęśnica

 

III. Ochrona środowiska

 

przejścia dla zwierząt

Droga przewidziana do rozbudowy jest obiektem liniowym istniejącym od wielu lat. Już w chwili obecnej stanowi nieprzekraczalną barierę dla wielu gatunków zwierząt migrujących i bytujących. Na całej długości drogi brak przejść dla zwierząt, które łączyłyby przecięte przed wielu laty kompleksy leśne. Droga posiada dwa pasy ruchu w każdym kierunku, oddzielone na większej części ocenianego odcinka barierami w pasie rozdziału, co uniemożliwia przedostawanie się zwierząt na drugą stronę. Próby przekroczenia drogi przez zwierzęta mogą kończyć się ich śmiercią oraz bardzo często mogą stać się przyczyną bardzo niebezpiecznych wypadków z udziałem ludzi. Podjęte w ramach przebudowy drogi działania, związane z budową przejść, nie tylko zminimalizują straty, lecz nawet przywrócą (w pewnym stopniu) sytuację sprzed budowy drogi, czyli odwrócą niekorzystny trend związany z budową dróg. Obejmą one mianowicie budowę dwóch przejść dla zwierząt o standardzie tak zwanego „zielonego wiaduktu”. W celu jak najlepszego wyboru lokalizacji tych przejść, ze szczególnym uwzględnieniem tras wędrówek zwierząt oraz doboru parametrów technicznych dla poszczególnych gatunków zwierząt

 

ekrany akustyczne

Planowane jest wykonanie ekranów akustycznych w rejonie miejscowości Kliniska.