S3 Obwodnica Troszyna, Parłówka i Ostromic


I. Podstawowe informacje o inwestycji

długość – 6,1 km

obecny etap – w użytkowaniu

lata realizacji – 2009 - 2011

wartość projektu – 131 mln złotych

 

harmonogram realizacji:

decyzja lokalizacyjna: 26.09.2005

pozwolenia na budowę: 05.08.2009

rozpoczęcie robót: 02.12.2009

udostępnieni dla ruchu drogi na tymczasowej organizacji ruchu: 13.07.2011

wprowadzenie docelowej organizacji ruchu: 09.01.2012

 

II. Opis inwestycji:

Droga krajowa nr 3 (E65) w miejscu planowanej inwestycji przebiega przez miejscowości Troszyn i Ostromice, a w miejscowości Parłówko krzyżuje się z drogami wojewódzkimi nr: 108 (wyprowadzającą ruch z kierunku m. Świnoujście, Międzyzdroje i Wolin w stronę m. Płoty i dalej DK 6 w kierunku Koszalina i Gdańska) i 107 (prowadzącą przez Kamień Pomorski w kierunku miejscowości nadmorskich na terenach gminy Dziwnów i Rewal). Istniejąca droga na tym odcinku jest jednojezniowa i nie posiada wymaganych parametrów nośności. Obsługując główny ruch prowadzący do i z Świnoujścia droga ta często stanowi duże utrudnienie zarówno dla pojazdów ciężarowych udających się w kierunku Terminala Promowego w Świnoujściu i dalej do Szwecji, jak i samochodów osobowych, zwłaszcza w trakcie sezonu turystycznego. Dodatkowe utrudnienie stanowi przejazd kolejowy strzeżony na równie obciążonej linii kolejowej Świnoujście – Szczecin, gdzie zamknięcie drogi nr 107 powoduje powstawanie licznych zatorów na trasie nr 3. Jest to odcinek znajdujący się w projektowanym korytarzu Transeuropejskiej Sieci Transgranicznej i wymaga dostosowania do parametrów drogi ekspresowej wraz ze wzmocnieniem do 115 kN/oś.

 

1. Przebieg drogi

Od km 1 +200 do km 5+405 droga projektowana jest w przekroju dwujezdniowym. Na pozostałych odcinkach projektuje się drogę jednojezdniowe . W km 0+00 do 1 +200 drogi odcinek drogi o przekroju jednojezdniowym jest rozwiązaniem docelowym, zaś w Ostromicach rozwiązaniem tymczasowym. Generalnie droga przebiega po nowym śladzie, tylko na początkowym i końcowym odcinku przebieg projektowanej drogi pokrywa się z korytarzem istniejącym OK-3

 

2. Podstawowe parametry techniczne

klasa drogi: S

nośność nawierzchni: 115 kN/oś,

prędkość projektowa drogi: 100 km/h

parametry przekroju poprzecznego:

dla jednej jezdni: km 0+000 do km 1+200 i km od 5+405 do km 6+133

  • szerokość jezdni: 7,00m (2 x 3,50 m)
  • szerokość poboczy utwardzonych – 2 x 2,00 m
  • szerokość poboczy gruntowych 2 x 0,75 m (w miejscach ekranów akustycznych 2 x 1,75 m

dla dwóch jezdni: km 1+200 do km 5+405

  • szerokość jezdni: 2 x (2 x 3,5m)
  • szerokość pasów awaryjnych – 2 x 2,50 m
  • szerokość opaski wewnętrznej 2 x 0,50 m
  • szerokość pasu rozdziału – 4,0 m
  • szerokość poboczy gruntowych 2 x 0,75 m (w miejscach ekranów akustycznych 2 x 1,75 m)

3. zakres inwestycji

Inwestycja swoim zakresem obejmie budowę:

  • mostu nad rzeką Grzybnicą w miejscu istniejącego obiektu mostowego
  • jednojezdniowego odcinka drogi na wysokośi miejscowość Troszyn, wraz z budową wiaduktu i kładki nad projektowaną drogą krajową nr 3
  • nowego odcinka drogi pomiędzy miejscowościami Troszyn i Ostromice o dwóch jezdniach po dwa pasy ruchu
  • dwupoziomowego wezła drogowego „Parłówko” wraz z rondem obsługującym ruch lokalny
  • wiaduktu na linią kolejową Świnoujście – Szczecin w ciagu drogi wojewódzkiej nr 107
  • bezkolizyjnego przejazdu nad drogą ekspresową w m. Ostromice
  • dróg zbiorczych obsługujących tereny przyległe
  • przepustów rurowych na istniejących ciekach wodnych
  • kanalizacji deszczowej wraz z urządzeniami podczyszczającymi
  • urządzeń ochrony środowiska: ekrany dźwiękochłonne, zieleń izolująca, przepusty ekologiczne dla zwierząt dużych, małych, przepusty dla płazów oraz urządzenia podczyszczające wody opadowe
  • oświetlenia węzła drogowego
  • urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego (bariery, balustrady, ogrodzenia, oznakowanie)
  • przebudowy infrastruktury technicznej kolidującej z projektowanym przedsięwzięciem (sieci elektroenergetyczne niskiego, średniego i wysokiego napięcia, sieci wodociągowe, sieci telekomunikacyjne) 

4. Wariantowanie przebiegu drogi

Prace programowe nad węzłem Parłówko z obejściami Troszyna i Ostromic rozpoczęto na początku lat 1990. Analizowano dwa zasadnicze warianty, jeden poprowadzony bliżej obecnego przebiegu DK 3 i drugi poprowadzony na całym odcinku od Troszyna do Ostromic nowym śladem. Każdy z tych wariantów był również opracowywany w różnych podwariantach.

 

434433333.jpg
Jedna z analizowanych na początku lat 1990 koncepcji węzła Parłówko  

 

Bazując na prowadzonych w latach 1990 pracach programowych w 2002 roku KOPI GDDP zadecydowała o wyborze jako preferowanego wariantu biegnącego bliżej dotychczasowego przebiegu DK nr 3. Wariant poprowadzony na całym odcinku nowym śladem został odrzucony głównie ze względu na bardzo trudne warunki terenowe, bagna i rozlewiska oraz naruszanie kompleksu jeziora Ostrowo, w rejonie którego znajdują się siedliska cennych gatunków.

 

wariant2th.jpg 
Odrzucony wariant przebiegu opisywanej inwestycji  

 

 

 

5. obiekty inżynierskie

 

 

 

-Obiekt MD1 - Most nad ciekiem Grzybnica
-Obiekt WD1- Wiadukt w ciągu drogi powiatowej 0017Z
-Obiekt K1 - Kładka dla pieszych w Troszynie
-Obiekt PE1- Przejście ekologiczne
-Obiekt WD2 - Wiadukt -węzeł "Parłówko"
-Obiekt WD3 -Wiadukt w ciągu drogi gminnej Ostromice
-Obiekt WD4- Wiadukt w ciągu drogi woj. Nr107

 

6. węzły

Węzeł typu WA - Parłówko

wezel Parlowko

 

III. Ochrona środowiska

Projekt budowlany obejmuje budowę 6 dolnych przejść dla zwierząt, w tym jednego dużego o szerokości 16 metrów. Dodatkowo 4 z 11 przepustów w ciągu drogi głównej będą pełniły również rolę przepustów dla płazów. W celu ochrony przed hałasem na odcinku przechodzącym w pobliżu miejscowości Troszyn i Ostromice droga będzie biegła w wykopie. Zastosowane również będą ekrany akustyczne o łącznej długości ponad 2 km. Projekt przewiduje użycie urządzeń oczyszczających wody opadowe spływające z drogi, mianowicie separatorów substancji ropopochodnych i osadników piasku.

 

Plan orientacyjny węzła Parłówko wraz z obwodnicą miejscowości Troszyn oraz miejscowości Ostromice.

wezelparlorientth.jpg 

Wizualizacje przebiegu trasy.
 

 

 

 
Ostromice_RESIZEth.jpg 

 

Zdjęcia ukończonej drogi:

GDDKiA 

GDDKiA 

 

Zdjęcia lotniczne (czerwiec 2012)

GDDKiA  GDDKiA 

 

GDDKiA  GDDKiA 

GDDKiA  GDDKiA 

GDDKiA  GDDKiA