Otwarcie drogi ekspresowej S11 Poznań - Kórnik
8 czerwca br GDDKiA Oddział w Poznaniu wraz z Radosławem Stępniem - Podsekretarzem Stanu w Ministerstwie Infrastruktury oraz zaproszonymi gośćmi symbolicznie otwarła odcinek drogi ekspresowej S11 Poznań - Kórnik. Symbolicznie, gdyż trwająca nieprzerwanie od kwietnia 2006 roku przebudowa DK 11 do parametrów drogi ekspresowej nie powodowała na trasie Poznań - Kórnik utrudnień w ruchu pojazdów, który w tym miejscu wynosi 30 000 pojazdów na dobę.

Budowę I odcinka od węzła autostradowego Krzesiny do Skrzynek, długości 9,1 km rozpoczęto w kwietniu 2006 roku i zakończono w 2007 z wyjątkiem odcinka o długości 2 km w okolicy węzła Gądki zakończonego w czerwcu 2008 r. Rozpoczęcie robót na II odcinku Skrzynki – Kórnik, o długości 5 km miało miejsce w styczniu 2008 roku. Całość inwestycji stanowi odcinek drogi ekspresowej długości 14,1 km wraz z 2 kładkami dla pieszych(w tym uznana za Dzieło Mostowe roku 2008 kładka w Gądkach projektu Pana Profesora Henryka Zobela z Politechniki Warszawskiej),2 przejściami dla zwierząt, 7 wiaduktami drogowymi oraz remontem wiaduktu nad linią kolejową i 9 kilometrową siecią dróg serwisowych obsługujących przyległy teren. Dogodne połączenie z terenami zurbanizowanymi zapewnią dwupoziomowe węzły drogowe: Koninko, Gądki, Borówiec, Kórnik Płn, Kórnik Płd. Wykonawcą rozbudowy drogi do parametrów drogi ekspresowej było Konsorcjum  firm: Lider Konsorcjum- SKANSKA S.A. oraz  Partner  Konsorcjum- COLAS Polska Sp.z.o.


koninko.jpg  IMG_0081.jpg  SkanS11 (372).jpg 


Rozbudowywana do parametrów drogi ekspresowej DK 11 to przykład użycia najnowocześniejszych technologii w drogownictwie. Dla poprawy bezpieczeństwa ruchu po raz pierwszy w Oddziale poznańskim zastosowano zaawansowane technicznie znaki zmiennej treści umieszczone nad jezdniami i powiadamiające automatycznie kierowców o zmieniających się warunkach ruchu takich jak: mokra i śliska nawierzchnia, ograniczona widoczność czy ograniczona prędkość. Ponadto na odcinkach o ograniczonej widoczności zastosowano po raz pierwszy w Polsce antypoślizgową warstwę nawierzchni COLGRIP  firmy COLAS Polska o bardzo wysokim współczynniku szorstkości. Przebudowywana droga S11 posiada dwie jezdnie szer. 10 m o dwóch pasach ruchu szer. 3,5 m wraz z opaskami szer. 0,5 m. i poboczem umocnionym szer. 2,5 m.


Parametry techniczne:


• długość odcinka drogi krajowej 14,1 km;


• klasa: „S” – ekspresowa;


• kategoria ruchu: KR6;


• nośność: 115 kN/oś;


• ilość jezdni: dwie jezdnie o dwóch pasach ruchu o szerokości (2x3,5 + 2,5 + 0,5 m) każda;


• szerokość pasa ruchu: 3,5 m;


• skrajnia pionowa: 4,7 m;


• drogi dojazdowe szerokości: 3,5; 5,0; 6,0 m


 


 Konstrukcja nawierzchni drogi S11 grubości 65 cm:


• ulepszenie podłoża z gruntu stabilizowanego cementem – 17 cm


• podbudowa z kruszywa łamanego stabilizowanego mechanicznie – 20 cm


• podbudowa z betonu asfaltowego o zwiększonej odporności na koleinowanie i zmęczenie (EME) – 15 cm


• warstwa wiążąca z betonu asfaltowego o zwiększonej odporności na koleinowanie i zmęczenie (EME) – 10 cm


• warstwa ścieralna (Nanosoft, Rugosoft, Ruflex, SMA) – 3 cm


 


 Pozostałe roboty:


• obiekty inżynierskie:


· 7 wiaduktów drogowych


· 2 kładki dla pieszych, 1 przejście podziemne


· 2 przejścia dla zwierząt


· remont wiaduktu nad linią kolejową


• roboty ziemne – 700 000 m3


• bariery sprężyste – 56 049 m


• ekrany akustyczne – 12 839 m


• przebudowa urządzeń telekomunikacyjnych,


energetycznych, gazowych i wodociągowych – 58,8 km


• nasadzenia – 42 283 szt. drzew i krzewów


 


 


09.06.2009 r.


źródło: GDDKiA O/Poznań 


 


 


Galeria z otwarcia S11 Poznań - Kórnik


 


DSC01286.JPG  DSC01288.JPG  DSC01290.JPG 


DSC01292.JPG  DSC01295.JPG  DSC01299.JPG 


DSC01301.JPG  DSC01303.JPG  DSC01304.JPG 


DSC01307.JPG  DSC01310.JPG  DSC01311.JPG 


DSC01313.JPG  DSC01315.JPG  DSC01318.JPG 


DSC01321.JPG  DSC01336.JPG  DSC01345.JPG 


DSC01349.JPG  DSC01352.JPG  DSC01355.JPG 


DSC01361.JPG 


 


Galeria z placu budowy:


Plac budowy