S8 Jeżewo Białystok. Umowa podpisana, czas na projekt i budowę
Pierwsza na Podlasiu dwujezdniowa droga ekspresowa Jeżewo - Białystok ma być gotowa za 36 miesięcy. Przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podpisali umowę na zaprojektowanie i zbudowanie 24,5 kilometrowego odcinka S8 z konsorcjum firm: Mota - Engil Polska S.A., Strabag sp. z o.o. oraz Transprojekt Gdańsk. Obecny był wojewoda podlaski - Maciej Żywno.


Ze strony GDDKiA umowę podpisali: Marzena Pracz, dyrektor  Biura Ekonomiczno - Finansowego w Warszawie oraz Jerzy Doroszkiewicz, dyrektor białostockiego oddziału  GDDKiA. W  imieniu Mota Engil podpis złożył  Pedro Fernandes, członek zarządu firmy i Paweł Antonik, prezes firmy Strabag Sp. z o.o..


Inwestycja powstaje w ramach  sytemu "Projektuj i zbuduj". A to oznacza, że zwycięskie konsorcjum w pierwszym etapie musi przygotować szczegółową dokumentację techniczną oraz uzyskać pozwolenie na budowę. Ma na to 2 miesięcy.  W drugim etapie, wykonawca ma w okresie 24 miesięcy zbudować 24,5 kilometrowy odcinek drogi ekspresowej. 


Kontrakt na  roboty budowlane  opiewa na kwotę 675 mln zł., a finansowany będzie w 85 procentach przez unijny Program Infrastruktura i Środowisko. Resztę dopłaci budżet państwa.
 
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozstrzygnęła przetarg 2 lipca. O wyborze zdecydowała korzystna cena - prawie 25 mln zł niższa, niż oferty dwóch pozostałych oferentów. Protestów nie było.
 
S 8 na odcinku Jeżewo-Białystok będzie miała taki sam standard jak obwodnica Wyszkowa -  dwie jezdnie, po dwa pasy ruchu (po 3,5 metra szerokości)  w każdą stronę, pasy awaryjne (2,5 metra każdy) i pas rozdzielający (4 m) . Projektowane obciążenie - 115 kN/oś, prędkość miarodajna - 110 km/h.


Droga ekspresowa  będzie przebiegać  w większości po śladzie istniejącej drogi krajowej, dobudowana jezdnia powstanie z reguły po stronie północnej.
Na realizowanym odcinku powstanie nowy most na Narwi, cztery węzły drogowe (Jeżewo, Rzędziany, Złotoria, Dzikie), droga dla autobusów i jezdnia dla ruchu lokalnego, ścieżka rowerowa, wreszcie - przejścia dla zwierząt. Droga na całym odcinku będzie też wygrodzona, a w rejonach  zabudowy mieszkalnej przewidziana jest ochrona akustyczna. 


W ramach prac przygotowawczych, białostocki oddział GDDKiA  przygotował koncepcje programową drogi ekspresowej, uzyskał decyzje lokalizacyjną i środowiskową, kończy już badania archeologiczne i zapłaci za wykup gruntu pod drogę ekspresową.


Dokumentacje przetargową i przeprowadzenie przetargu przeprowadziła GDDKiA oraz firma Halcrow, która też będzie pełniła nadzór inwestorski nad całym przedsięwzięciem, łącznie z rozliczeniem kosztów budowy.


Dane techniczne:


* 24,5 km – długość budowanego odcinka


* 28,5 km – długość dróg  serwisowych z nawierzchnią bitumiczną


* 25,5 km  - długość wygrodzeń zapobiegających wtargnięciu zwierząt na jezdnię


* 2,2 km – długość ekranów akustycznych


* 1,1 km - długość zakrzewionych wałów ziemnych



Obiekty inżynieryjne:


* 9 - wiaduktów drogowych nad droga ekspresową


* 5 - przejazdów gospodarczych


* 4 -  mosty w ciągu drogi ekspresowej


* 2 -  przejścia dla dużych zwierząt
 
* 13 – przepustów drogowych dostosowanych do funkcji ekologicznych – jako przejścia  dla  zwierząt średnich i małych



Stacje pogodowe:  Jeżewo,  Choroszcz,  rzeka Narew


Tablica zmiennej treści – czas oczekiwania na przejściach  granicznych z Białorusią


12.08.2009


P1040620.JPG