Autostrada A1 Toruń - Stryków już w budowie
16 lipca 2010 r. rozpoczęła się budowa przebiegających przez województwa kujawsko-pomorskie i łódzkie odcinków autostrady A1 z Torunia do Strykowa. W ramach inwestycji na odcinkach Czerniewice – Odolion, Odolion – Brzezie, Brzezie – Kowal, Sójki – Kotliska i Piątek – Stryków w sumie wybudowanych zostanie 100 km autostrady A1. W uroczystym „wbiciu łopaty” na odcinku Brzezie – Kowal, w miejscu gdzie powstanie przyszły węzeł „Pikutkowo” k. Włocławka oraz w okolicy Sadówki na odcinku Piątek – Stryków wziął udział Minister Infrastruktury Cezary Grabarczyk. W uroczystościach wzięli również udział: w województwie kujawsko-pomorskim Marszałek Województwa Kujawsko-Pomorskiego Piotr Całbecki, Wojewoda Kujawsko-Pomorski Rafał Bruski, Dyrektor GDDKiA w Bydgoszczy Marek Kowalczyk; w województwie łódzkim Marszałek Województwa Łódzkiego Włodzimierz Fisiak, Wicemarszałek Witold Stępień, Wojewoda Łódzki Jolanta Chełmińska oraz Zastępca Dyrektora GDDKiA w Łodzi Renata Zatorska-Sytyk. Obecni byli także przedstawiciele wykonawców i władz samorządowych.

1. Czerniewice – Odolion - 11,4 km
2. Odolion – Brzezie – 23,1 km

Oferty na budowę odcinków złożyły konsorcja firm m.in.: hiszpańskich, niemieckich, polskich, czeskich, austriackich i irlandzkich. Kosztorys przewidywał, że wartość kontraktu wyniesie 1 601 mln zł.

Wykonawcą odcinków jest polsko – irlandzkie konsorcjum, z liderem SRB Civil Engineering Ltd, które złożyło najniższą ofertę – 934 mln zł.
Podpisanie umowy z wykonawcą – 17 czerwca 2010 r.

Planowane oddanie do ruchu: 2012 r.

Czerniewice – Odolion:
Liczba obiektów (wiadukty, przejścia dla zwierząt itd.) – 13.

Odolion – Brzezie:
Liczba obiektów (wiadukty, przejścia dla zwierząt itd.) – 18.

3. Brzezie – Kowal - 29,5 km

Oferty na budowę odcinków złożyły konsorcja firm hiszpańskich, portugalskich, niemieckich, polskich i austriackich. Kosztorys przewidywał, że wartość kontraktu wyniesie 1 371 mln zł.

Wykonawcą odcinka jest polsko – irlandzkie konsorcjum, z liderem PBG S.A., które złożyło najniższą ofertę – 857 mln zł.
Podpisanie umowy z wykonawcą – 17 czerwca 2010 r.

Planowane oddanie do ruchu: 2012 r.

Liczba obiektów (wiadukty, przejścia dla zwierząt itd.) – 27.

4. A1 Sójki – Kotliska – 15,2 km

Najkorzystniejszą ofertę na budowę odcinka Sójki – Kotliska złożyło konsorcjum firm z liderem, firmą POLDIM S.A. z Tarnowa. Wykonawca zaoferował najniższą cenę za wybudowanie odcinka – 542,2 mln zł.
Podpisanie umowy z wykonawcą – 18 czerwca 2010 r.
Planowane zakończenie robót – kwiecień 2012 r.

W ramach inwestycji powstaną m.in.:

- 2 wiadukty autostradowe,
- 13 wiaduktów drogowych,
- 1 most,
- 9 łącznic,
- Miejsce Obsługi Podróżnych (MOP) Krzyżanów - przy obydwu jezdniach autostrady
- 17 przejść ekologicznych i przejść dla zwierząt.

5. A1 Piątek – Stryków - 21 km

Najkorzystniejszą ofertę na budowę odcinka Piątek – Stryków złożyło konsorcjum firm z liderem firmą Johann Bunte Bauunternehmung GmbH&Co.KG z Niemiec. Oferta wykonawcy, która miała najniższą wartość to 569,8 mln zł.
Podpisanie umowy z wykonawcą – 18 czerwca 2010 r.
Planowane zakończenie robót – kwiecień 2012 r.

W ramach inwestycji powstaną m.in.:

  • 2 wiadukty autostradowe,
  • 11 wiaduktów drogowych,
  • 1 most,
  • Miejsce Obsługi Podróżnych (MOP) Głowno - przy obydwu jezdniach autostrady

Autostrada A1 - Parametry techniczne:

  • Klasa techniczna: A
  • Prędkość projektowa: Vp = 120 km/h
  • Prędkość miarodajna: Vm = 130 km/h
  • Liczba pasów ruchu: 2/2
  • Liczba pasów ruchu docelowa: 2/3
  • Szerokość pasa ruchu: 3,75 m
  • Szerokość pasa awaryjnego: 3,00 m
  • Szerokość podwójnego pasa włączania: 7,00 m
  • Szerokość podwójnego pasa wyłączania: 7,00 m
  • Szerokość pobocza: 1,25 m
  • Skrajnia pionowa: 4,70 m
  • Klasa obciążenia obiektów w ciągu autostrady: A+Stanag 150
  • Dopuszczalne obciążenie nawierzchni: 115 kN/oś
  • Pas dzielący szerokości: 11,00 m - 11,50 m
  • Opaski wewnętrzne szerokości: 0,50 m
  • Pochylenie poprzeczne jezdni: 2,5 %
  • Szerokość pasa awaryjnego: 3,00 m
  • Skrajnia pionowa: 4,70 m

Projekt przewiduje również:

  • budowę urządzeń ochrony środowiska: urządzenia oczyszczające - osadniki, separatory - przed wprowadzeniem ścieków deszczowych oraz roztopowych do odbiorników, system rowów szczelnych na wybranych odcinkach,
  • budowę ekranów akustycznych,
  • budowę urządzeń bezpieczeństwa ruchu: bariery ochronne, platformy z kolumnami alarmowymi, elementy oznakowania poziomego i pionowego w tym fundamentowanych konstrukcji bramowych i kratownicowych,
  • ogrodzenie drogi,
  • budowę zjazdów awaryjnych,
  • przejazdy awaryjne,
  • budowę nowych odcinków dróg gminnych i dojazdowych,
  • budowę i przebudowę chodników, zjazdów, zatok, parkingów itp.,
  • budowę dróg wewnętrznych w pasie drogowym autostrady,
  • budowę systemu odwodnienia powierzchniowego,
  • budowę sieci kanalizacji deszczowej,
  • nasadzenia zieleni

16.07.2010