19,5 mld zł to spodziewane zyski Skarbu Państwa z Krajowego Systemem Poboru Opłat. Konsorcjum Kapsch zwycięzcą przetargu.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozstrzygnęła dzisiaj, 1 października 2010 roku przetarg na budowę i zarządzanie Krajowym Systemem Poboru Opłat (ETC). Zwycięzcą przetargu jest konsorcjum Kapsch, z którym GDDKiA planuje jeszcze w październiku podpisać umowę. Wykonawca zobowiązał się, że dotrzyma terminu uruchomienia systemu - 1 lipca 2011 roku.

19,5 mld zł - to wielkość przychodów z systemu ETC w ciągu obowiązywania umowy, czyli w latach 2011-2018, oszacowana na podstawie bieżących prognoz oraz dotycząca sieci zgodnej z projektem rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wykazu dróg krajowych lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną z 7 maja 2010 roku. System ETC obejmie docelowo ok. 2000 km autostrad, 5000 km dróg ekspresowych i 600 km dróg krajowych. W poszczególnych latach przychody Skarbu Państwa będą wynosić od ponad 360 mln zł do 3,7 mld zł.
 
Konsorcjum Kapsch zaoferowało GDDKiA system w technologii komunikacji mikrofalowej (DSRC), natomiast konkurent - konsorcjum MyToll, planowałobudować ETC w oparciu o pozycjonowanie satelitarne (GNSS). Oferta zwycięskiego konsorcjum zakłada wybudowanie systemu za  4,9 mld zł, przy konkurencyjnej ofercie konsorcjum MyToll opiewającej na  6,5 mld zł.
 
ETC obejmie samochody ciężarowe oraz autobusy (pojazdy powyżej 3,5 t.), dzięki czemu ich kierowcy nie będą musieli już kupować winiet uprawniających do poruszania się po drogach krajowych. Kierowcy aut osobowych będą mogli przystąpić do systemu na zasadzie dobrowolności. Wysokość opłat oraz szczegóły techniczne zostaną określone w terminach późniejszych.
 

1.10.2010