Specjalna kontrola GDDKiA budowy autostrady A1 i nadzoru nad tą inwestycją
m.o.jpg  Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w związku z artykułem w Gazecie Wyborczej „Autostrada na piasku” informuje, w oparciu o wstępne informacje z oddziału w Katowicach i nadzoru budowlanego, że autostrada A1 na odcinku Piekary Śląskie - Maciejów jest budowana zgodnie z zapisami projektu. GDDKiA sprawdza w trybie pilnym czy nie doszło do kradzieży materiałów użytych do budowy poszczególnych warstw drogi. Wstępne informacje nie wskazują na to. Kradzione były kruszywa z okolic jezdni autostrady i leżącej niedaleko hałdy, a nie z samej drogi. Prace na budowie A1 nie zostały wstrzymane.

GDDKiA wyjaśnia, że według wstępnych wewnętrznych ustaleń do kradzieży cennych materiałów budowlanych dochodziło w okolicach budowanej autostrady, ale nie na jej jezdni.

Miejsce kradzieży (pdf.)

GDDKiA nie ponosi odpowiedzialności za kradzieże, do jakich mogło dochodzić na terenach okolicznych, nie leżących w miejscu, gdzie budowana jest jezdnia autostrady A1. W sposób jednoznaczny jednak potępiamy tego typu zachowania. 

Jeszcze dzisiaj (w czwartek 27 sierpnia br.) rozpoczną się specjalistyczne badania techniczne podbudowy autostrady A1 realizowane przez Laboratorium Drogowe oddziału GDDKiA w Kielcach. Prace zostały zlecone temu oddziałowi także po to, by w sposób niezależny sprawdzić, czy oddział GDDKiA w Katowicach odpowiedzialny za realizacje tej inwestycji dopełnił wszystkich obowiązków związanych z nadzorem nad kontraktem.

Kontrola realizacji inwestycji będzie prowadzona przy użyciu dwóch mobilnych laboratoriów drogowych, czyli samochodów wyposażonych w specjalistyczny sprzęt przeznaczony do badania podbudowy nawierzchni autostrady - wiertnicę oraz VSS przeznaczone do badania nośności tej warstwy drogi oraz próbek gruntu, po którym biegnie nowobudowana autostrada.

Laboratoria rozpoczną prace dzisiaj 27 sierpnia 2010 roku około godz. 18. Wyniki ich pracy poznamy w najbliższych dniach. O wynikach będziemy informować na bieżąco.

Jednocześnie Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad Lech Witecki powołał specjalną grupę kontrolną w centrali GDDKiA, której zadaniem będzie szczegółowe ustalenie czy wszelkie procedury, łącznie z działaniami inżyniera kontraktu – firmy Arcadis były rzetelne. Jeżeli w wyniku prac specjalnej grupy kontrolnej wykazane zostaną błędy po stronie wykonawcy, nadzoru lub pracowników GDDKiA, w stosunku do wszystkich tych osób zostaną wyciągnięte najsurowsze konsekwencje.

27.08.2010