Łódzki fragment auto ...


Łódzki fragment autostrady A-2, liczący blisko 60 km został oddany do użytkowania 26 lipca 2006 roku. Budowa ta finansowana była ze środków



  1. Budżetowych.
  2. Funduszu Spójności
    (wkład finansowy 82%) – odcinki Dąbie-Wartkowice oraz Wartkowice-Emilia.
  3. Unii Europejskiej w ramach programu ISPA
    (wkład finansowy w wysokości 75%) – odcinek Emilia-Stryków.

Łódzki fragment autostrady A-2 podzielono na trzy odcinki:



  1. Odcinek "Dąbie - Wartkowice" przebiega przez gminy: Wartkowice i Świnice Warckie. Jego projekt został opracowany przez „Transprojekt - Warszawa". Wykonawcą było konsorcjum Ferrovial Agroman S.A. / Budimex-Dromex SA. Wartość tej części kontraktu to blisko 47 milionów euro. Nadzór inwestorski sprawował Mott MacDonald Ltd. Na odcinku tym długości ok.16 km wybudowano 12 obiektów mostowych, w tym 4 w ciągu autostrady i 8 nad autostradą oraz 17 przepustów. W rejonie wsi Kozanki i Zaborów do dyspozycji podróżnych oddane zostały dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP-y). Wzdłuż pasa autostrady stanęło ponad 3 km ekranów akustycznych.
  2. Odcinek "Wartkowice - Emilia", który przechodzi przez tereny gmin: Wartkowice, Dalików, Parzęczew i Zgierz, to najbardziej pracochłonny fragment łódzkiej autostrady. Na długości 24 km pojawiło się aż 30 obiektów mostowych, w tym 4 w ciągu autostrady, 6 wiaduktów na drogach dojazdowych, 18 wiaduktów nad autostradą, 1 wiadukt kolejowy nad autostradą, a w trosce o migrację zwierząt wybudowano jedno przejście ekologiczne. Oznacza to, że na każdym kilometrze tego odcinka pojawił się co najmniej jeden most lub wiadukt. Oprócz tego zbudowany został węzeł drogowy w miejscowości Wartkowice oraz z Obwód Utrzymania Autostrady, o którego wyposażenie postara się przyszły koncesjonariusz, 12 przepustów i 2 Miejsca Obsługi Podróżnych w miejscowości Chrząstów. Ustawionych zostało ponad 11 km ekranów akustycznych. Projekt wykonała warszawska firma "Profil" Sp z o.o. , a roboty budowlane - konsorcjum Budimex - Dromex S.A. / Ferrovial Agroman SA. Wartość tej części kontraktu to blisko 61,5 miliona euro. Nadzór inwestorski, podobnie jak w przypadku odcinka "Dąbie - Wartkowice", sprawowała firma Mott MacDonald Ltd.
  3. Odcinek "Emilia - Stryków" przebiega przez teren gmin Zgierz i Stryków i liczy 18 km. Zaprojektowany został przez "Profil” Sp. z o.o. a prace wykonywało konsorcjum Hermann Kirchner Bauunternehmung GmbH / Strabag AG / Mosty - Łódź S.A. Koszt jego budowy wyniósł ponad 60 milionów euro. Nadzór inwestorski także sprawowała firma Mott MacDonald Ltd. Również na tym odcinku wybudowano wiele (19) obiektów inżynierskich: 5 w ciągu autostrady i 14 nad autostradą, a także 13 przepustów. Powstały też 3 węzły autostradowe: w Emilii, Piątku i Strykowie, a także 2 Miejsca Obsługi Podróżnych w miejscowości Ciosny. Ustawionych zostało ponad 10 km ekranów akustycznych.