Budowa obwodnicy m. Miękowo w ciągu drogi krajowej nr 3



  • Opis stanu istniejącego

Droga krajowa nr 3 (E65) w miejscu planowanej inwestycji przebiega przez miejscowość Miękowo. Na odcinku o długości 1,4 kilometra przebiegającym przez miejscowość obowiązuje ograniczenie prędkości do 50 km/h. Zabudowa zlokalizowana jest w odległości kilku metrów od granicy pasa drogowego, wzdłuż drogi znajdują się liczne bramy zjazdowe i gospodarcze. Na niektórych odcinkach brak jest chodników i ruch pieszych odbywa się poboczem. Zważywszy na duże natężenie ruchu na tym odcinku DK-3 mieszkańcy są stale narażeni na wszelkie uciążliwości związane z bliskim sąsiedztwem ruchliwej drogi. Na południe od miejscowości Miękowo kończy się odcinek DK nr 3 o parametrach drogi ekspresowej, droga zwęża się do jednej jezdni, dodatkowo występuje tam kolizyjne skrzyżowanie z ulicą Wolińską. Połączenie przejścia drogi z dwóch jezdni do jednej wraz z kolizyjnym skrzyżowaniem i wjazdem do miejscowości z ograniczeniem prędkości do 50 km/h powoduje powstawanie na tym odcinku DK-3 korków. Trudności w ruchu nasilają się szczególnie w okresie wzmożonego ruchu dojazdowego nad morze w okresie wakacyjnym.



  • Cel inwestycji

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Szczecinie już od dłuższego czasu konsekwentnie programuje i realizuje przebudowy kolejnych odcinków drogi krajowej nr 3 w naszym województwie. Docelowo cała trasa ma posiadać parametry drogi ekspresowej.
Budowa obwodnicy Miękowa zwiększy dostępność ekonomiczną i komunikacyjną regionu, poprzez skrócenie czasu podróży, zwiększenie bezpieczeństwa ruchu, przy jednoczesnym uwzględnieniu wymogów ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju, jak również pozytywnie wpłynie na kreowanie sieci nowoczesnego systemu transportowego opartego o sieć autostrad i dróg szybkiego ruchu. Zwiększy atrakcyjność turystyczną regionu Pomorza Zachodniego poprzez likwidację „wąskiego gardła” w rejonie miejscowości Miękowo.


jkuykuyk,k.jpg



  • Stan projektowany

 Obwodnica Miękowa będzie omijać miejscowość od zachodu. Zostanie rozdzielony ruch lokalny od ruchu tranzytowego. Jadąc od strony Świnoujścia od km 62+300 zostanie dobudowana druga jezdnia. W miejsce dotychczasowego skrzyżowania skanalizowanego z drogą powiatową na Stepnice zostanie wybudowany węzeł drogowy typu WB. Dalej droga odejdzie od dotychczasowego śladu krajowej „trójki” omijając Miękowo od zachodu. W kilometrze 63+002 powstanie przejazd gospodarczy zapewniający obsługę terenów rolniczych po zachodniej stronie obwodnicy. W kilometrze 63+734 powstanie nad jezdniami obwodnicy wiadukt drogowy w ciągu drogi powiatowej Białuń – Miękowo – Krępsko. Następnie w kilometrze 64+297 będzie ulokowana łącznica obsługująca relacje Szczecin – Miękowo, na końcu której powstanie rondo. Następnie nowa trasa wejdzie w ślad obecnej drogi krajowej numer 3, gdzie zostanie dobudowana druga jezdnia aż do istniejącego dwujezdniowego odcinka. Istniejące skrzyżowanie z ulicą Wolińską zostanie zlikwidowane, a droga z Goleniowa do Miękowa zostanie przełożona obok nowej trasy. Inwestycja obejmie również budowę remont istniejącego odcinka dwujezdniowej DK-3 o długości 0,7 km.


k,iu,ui,s.jpg


parametry techniczne:


788f718142d179c0f9847784d5ce3dd1.gif klasa techniczna "S" – ekspresowa,
788f718142d179c0f9847784d5ce3dd1.gif prędkość  projektowa Vp - 100 km/h,
788f718142d179c0f9847784d5ce3dd1.gif prędkość miarodajna  Vm – 110 km/h,
788f718142d179c0f9847784d5ce3dd1.gif szerokości jezdni 2 x 7,00 m (po dwa pasy ruchu),
788f718142d179c0f9847784d5ce3dd1.gif szerokość pasa awaryjnego postoju 2 x 2,50 m,
788f718142d179c0f9847784d5ce3dd1.gif szerokość poboczy ziemnych 2 x 0,75(1,25) m,
788f718142d179c0f9847784d5ce3dd1.gif szerokość pasa dzielącego 5,00 m (łącznie z opaskami wewnętrznymi po 0,5m),
788f718142d179c0f9847784d5ce3dd1.gif obciążenie nawierzchni 115 kN/oś,


Schowek01kkkkth.jpg 


aktualne zdjęcia z placu budowy i informacje o projekcie znajdują się w serwisie internetowym inwestycji: strona internetowa budowy obwodnicy Miękowa