Budowa drogi ekspresowej S3, odcinek Szczecin - Gorzów
W celu uzyskania więcej informacji na temat inwestycji, polegającej na budowie drogi ekspresowej S3 Szczecin - Gorzów Wlkp. serdecznie zapraszamy do odwiedzenia strony internetowej www.szczecin-gorzow.pl


INFRASTRUKTURA_I_SRODOWISKOna strone.gif




2004/PL/16/C/PT/008

Całkowity koszt kwalifikowany projektu: 342,3 mln EUR

(w tym grant Funduszu Spójności: 290,9 mln EUR)

Data zakończenia: 17.05.2011


     Przedmiotem projektu jest budowa drogi ekspresowej S-3 na odcinku od Szczecina km 0+000 (węzeł „Klucz”) do Gorzowa Wielkopolskiego km 81+613 (węzeł „Gorzów Północ”), w tym:
          
  • odcinek województwa zachodniopomorskiego - 66,083 km,          
  • odcinek województwa lubuskiego - 15,530 km.

         Obecnie ruch odbywa się drogą krajową nr 3 (E 65) przechodzącą przez zabudowane tereny miejscowości: Szczecin, Żabów, Pyrzyce, Mielęcin, Mielęcinek, Lipiany, Renice i Gorzów Wielkopolski nie posiadającą odpowiednich parametrów w zakresie nośności, szerokości nawierzchni, bezpieczeństwa ruchu i zabezpieczenia środowiska przed szkodliwym wpływem drogi. Na istniejącym odcinku ze względu na zabudowę nie ma możliwości przebudowania drogi, a budowa obwodnic kosztowo jest równoważna budowie nowego odcinka. Ze względu na położenie w bliskiej odległości od zabudowań nie dałoby się natomiast uzyskać pożądanych efektów związanych z ochroną środowiska.
         Istniejąca droga jest drogą międzynarodową prowadzącą do portu w Świnoujściu i stanowi jego połączenie z siecią dróg krajowych mając bardzo duże znaczenie zarówno dla tranzytu międzynarodowego, transportu krajowego jak i ruchu lokalnego.
         W chwili obecnej na istniejącej drodze nr 3 panują niezadowalające, a na niektórych odcinkach nawet niedopuszczalne warunki ruchowe, które powodują poważne ograniczenie prędkości podróży, a także zagrożenie i uciążliwości dla kierowców i pieszych.

    Parametry techniczne istniejącej drogi krajowej nr 3 są następujące:
         klasa techniczna G
         prędkość projektowa 70 km/h
         szerokość pasa ruchu 3,50 m
         liczba pasów ruchu 2
         szerokość pobocza gruntowego 1,50 m
         pochylenie skarp 1:1,5
         obciążenie na oś 115 kN

         Projektowana droga ekspresowa jest jednym z odcinków drogi S-3 Szczecin – Gorzów Wielkopolski – Zielona Góra – Legnica – Lubawka (Granica Państwa z Czechami), stanowiącym ważny element w krajowej i europejskiej sieci dróg. Trasa ta łączy kraje Europy północnej i północną część Polski z południowymi regionami kraju oraz z przejściem granicznym z Czechami (Lubawka).

         Projektowany odcinek drogi ekspresowej S-3 przebiega w układzie geograficznym północ – południe, przez województwa: zachodniopomorskie oraz lubuskie, i przechodzi w obrębie następujących gmin i powiatów: powiat Grodzki Szczecin, Gryfiński (gmina Gryfino, Banie, Bielice), powiat Pyrzycki (gmina Kozielice i Pyrzyce), powiat Myśliborski (gmina Myślibórz i Nowogródek Pom.), powiat Gorzowski (gmina Lubiszyn i Kłodawa) oraz powiat Grodzki Gorzów Wlkp.
         Odcinek drogi ekspresowej objęty niniejszym opracowaniem rozpoczyna się na węźle „Klucz” w km 0+000, (krzyżowanie drogi ekspresowej z istniejąca autostradą A6), biegnie przez granicę województw zachodniopomorskiego i lubuskiego w 66+083, a kończy się przed węzłem „Gorzów Północ” (realizowany w ramach zachodniej obwodnicy Gorzowa Wlkp.) w km 81+613.
         Projektowana droga ekspresowa na omawianym odcinku zlokalizowanym na obszarze województwa zachodniopomorskiego przebiega w 13% przez tereny leśne a w 87% przez tereny użytkowane rolniczo (grunty orne), natomiast na obszarze województwa lubuskiego przebiega w 64% przez tereny leśne, a w 36% przez tereny użytkowane rolniczo (grunty orne).

         Na terenie województwa zachodniopomorskiego projektowany odcinek drogi ma długość 66,083 km o docelowym przekroju dwujezdniowym (2x2 pasy ruchu). Na tym terenie projektuje się budowę: 4 dwupoziomowych węzłów, dwupoziomowych skrzyżowań, dróg zbiorczych, obiektów inżynierskich w ciągu i nad drogą (60 szt.), przepustów, kanalizacji deszczowej, (2x4) MOP-ów, OU Pyrzyce. Podczas gdy na terenie województwa lubuskiego inwestycja polega na budowie odcinka drogi ekspresowej o długości 15,531 km o docelowym przekroju dwujezdniowym (2x2 pasy ruchu), budowie dwupoziomowych skrzyżowań, dróg zbiorczych, obiektów inżynierskich w ciągu i nad drogą (13 szt.), przepustów, kanalizacji deszczowej, (2x1) MOP, OU Baczyna. Zakres prac na obszarach obu województw obejmuje również przebudowę istniejących dróg oraz urządzeń infrastruktury technicznej.

    Parametry techniczne projektowanej drogi ekspresowej nr 3 są następujące:
         klasa techniczna S
         prędkość projektowa 100 km/h
         szerokość pasa ruchu 3,50 m
         liczba pasów ruchu 2 x 2 pasy ruchu
         szerokość pasa postoju awaryjnego 2,50 m
         szerokość pasa rozdziału 4,0 m (bez opasek)
         ilość jezdni 2
         obciążenie na oś 115 kN
         skrajnia pionowa 4,7 m
         ilość węzłów dwupoziomowych 4
         ilość Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP) 10 szt
         ilość Obwodów Utrzymania (OU) 2 szt

         Bezpośrednie powiązanie projektowanej drogi ekspresowej z istniejącym układem komunikacyjnym zostało zapewnione poprzez budowę czterech bezkolizyjnych dwupoziomowych węzłów drogowych. Wszystkie zaprojektowane węzły zapewniają bezkolizyjny wjazd i wyjazd z drogi ekspresowej.

         Węzeł „Klucz" - na krzyżowaniu z autostradą A6 Berlin – Szczecin, biegnącą pod projektowaną drogą ekspresową. Węzeł „Klucz” (typu A) zaprojektowano jako węzeł trójwlotowy o geometrii teowej, gdzie każda z półbezpośrednich łącznic relacji Gorzów – Szczecin (Berlin) i Szczecin (Świnoujście) – Gorzów przechodzi niezależnie nad istniejącą autostradą A6, zapewniając tym samym duże promienie łuków poziomych zapewniające optymalny komfort jazdy.

         Węzeł „Gryfino” – na krzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 120 Stare Czarnowo – Granica Państwa, która przebiega nad projektowaną drogą ekspresową. Węzeł zaprojektowano o geometrii typowej „trąbki”. Węzeł zapewnia wymianę relacji we wszystkich kierunkach a połączenie z drogą wojewódzką będzie realizowane poprzez jednopoziomowe skrzyżowanie skanalizowane.

         Węzeł „Pyrzyce” – na krzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 122 Krajnik Dolny - Pyrzyce, która przebiega nad projektowaną drogą ekspresową. Węzeł zaprojektowano o geometrii typowej „trąbki”. Węzeł zapewnia wymianę relacji we wszystkich kierunkach a połączenie z drogą wojewódzką będzie realizowane poprzez jednopoziomowe skrzyżowanie skanalizowane.

         Węzeł „Myslibórz” - na krzyżowaniu z istniejącą drogą krajowymi nr 3 Szczecin – Gorzów, która biegnie pod projektowaną drogą ekspresową. Węzeł zaprojektowano o geometrii typowej „trąbki”. Projektowany węzeł zapewnia skomunikowanie drogi ekspresowej z drogą krajową nr 26 w kierunku Myśliborza poprzez budowę skrzyżowania skanalizowanego na drodze krajowej a następnie poprzez drogę krajową nr 26 oraz istniejące skrzyżowanie dróg krajowych 26 i 3 zapewnia komunikację z istniejącym przebiegiem drogi krajowej nr 3.

    Na projektowanym odcinku autostrady jest zlokalizowanych 10 miejsc obsługi podróżnych:
    ▪ Wysoka typ III km 3+900, wschodnia strona drogi ekspresowej, powierzchnia 3.6 ha;
    ▪ Wysoka typ II km 3+900, zachodnia strona drogi ekspresowej, powierzchnia 3.2 ha;
    ▪ Kunowo typ I km23+500, wschodnia strona drogi ekspresowej, powierzchnia 2.3 ha;
    ▪ Kunowo typ I km 23+500, zachodnia strona drogi ekspresowej, powierzchnia 2.2 ha;
    ▪ Sitno typ II km 39+900,wschodnia strona drogi ekspresowej, powierzchnia 3.7 ha;
    ▪ Sitno typ III km 39+900, zachodnia strona drogi ekspresowej, powierzchnia 5.4 ha;
    ▪ Nowogródek typ I km 59+000, wschodnia strona drogi ekspresowej, powierzchnia 2.1 ha;
    ▪ Nowogródek typ I km 59+000, zachodnia strona drogi ekspresowej. Powierzchnia 2.1 ha;
    ▪ Marwice typ III km 76+250, wschodnia strona drogi ekspresowej, powierzchnia 3.9 ha;
    ▪ Marwice typ II km 76+250,zachodnia strona drogi ekspresowej, powierzchnia 2.4 ha

    Program zagospodarowania MOP-ów wynika z przyjętego typu:
    Typ I o funkcji wypoczynkowej, wyposażony w stanowiska postojowe (parking), jezdnie manewrowe, urządzenia wypoczynkowe, sanitarne i oświetlenie, dopuszcza się wyposażenie w obiekty małej gastronomii.
    Typ II o funkcji wypoczynkowo – usługowej, wyposażony jak MOP I oraz dodatkowo w stację paliw, stanowiska obsługi pojazdów, obiekty gastronomiczno – handlowe.
    Typ III o funkcji wypoczynkowej i usługowej, wyposażony jak MOP II oraz dodatkowo w obiekty noclegowe (motel) i w zależności od potrzeb w agencję poczty, banku, biur turystycznych.

         Niezależnie od przyjętego programu zagospodarowania, wszystkie MOP-y będą posiadać:
    ▪ pasy włączeń i wyłączeń zapewniające bezpieczny dostęp z drogi ekspresowej;
    ▪ ogrodzenie terenu;
    ▪ urządzenia wynikające z potrzeb osób niepełnosprawnych (stanowiska postojowe, pochylnie, toalety itp.).
        &Miejsca obsługi podróżnych są przeznaczone wyłącznie dla użytkowników drogi ekspresowej. Zaopatrzenie i obsługa MOP-u zostanie zapewniona poprzez istniejącą lub projektowaną sieć dróg zewnętrznych z kontrolowanym wjazdem na teren MOP-u.

         Na projektowanym odcinku drogi ekspresowej występują dwa obwody utrzymania drogi ekspresowej – zlokalizowane: jeden „Pyrzyce” przy węźle „Pyrzyce” po wschodniej stronie drogi ekspresowej oraz drugi „Baczyna” – zlokalizowany przy węźle „Gorzów Północ” po zachodniej stronie drogi ekspresowej.
        Obwód utrzymania drogi ekspresowej jest przewidziany wyłącznie dla służb drogowych, których zadaniem jest:
    ▪ bieżące utrzymanie letnie i zimowe drogi oraz urządzeń z nią związanych;
    ▪ nadzór techniczny nad bieżącymi remontami;
    ▪ organizacja i sterowaniem ruchem;
    ▪ usuwanie skutków wypadków drogowych.
    ▪ standardowe zagospodarowanie OU:
    ▪ budynek administracyjno-socjalny;
    ▪ budynek policji drogowej;
    ▪ warsztat;
    ▪ garaże;
    ▪ stacja paliw;
    ▪ magazyny (części, oleje, smary);
    ▪ magazyn materiałów sypkich;
    ▪ wiata sprzętowa;
    ▪ składowisko otwarte;
    ▪ oczyszczalnia;
    ▪ zbiornik wody;
    ▪ parking samochodów osobowych
    ▪ parking samochodów ciężarowych;
    ▪ kotłownia;
    ▪ skład opału;
    ▪ teren obwodu utrzymania drogi ekspresowej będzie ogrodzony i otoczony zielenią.

         Omawiany odcinek drogi ekspresowej w znacznej części przejmie ogromny ruch tranzytowy z istniejącej drogi krajowej nr 3 (E 65). Stworzy również podstawy rozwoju regionu położonego w sąsiedztwie projektowanej drogi S-3, a powiązanie jej z autostradą A2 oraz w dalszej perspektywie z autostradą A4 umożliwi dogodne powiązania komunikacyjne: zespołu portowego Szczecin – Świnoujście z Dolnym i Górnym Śląskiem oraz głównych pasm rekreacyjno-turystycznych Pomorza Zachodniego z Sudetami.
        Nie sposób pominąć tu znaczenia, jakie ma położenie Szczecina na trasie transeuropejskiego korytarza transportowego północ-południe, łączącego południową Skandynawię poprzez Świnoujście, Szczecin, szlak odrzański, Czechy, Austrię z portami Morza Śródziemnego. Korzystne położenie geograficzne na skrzyżowaniu szlaków wszystkich rodzajów transportu, a przede wszystkim obecność portów morskich predestynują miasto do roli transportowego centrum logistycznego.

    Projektowaną drogę S-3 podzielono na cztery zasadnicze odcinki:
    - „Klucz – Gryfino” – od węzła „Klucz” do węzła „Gryfino”
    - „Gryfino – Pyrzyce” – od węzła „Gryfino” do węzła „Pyrzyce”
    - „Pyrzyce – Myślibórz” – od węzła „Pyrzyce” do węzła „Myślibórz”
    - „Myślibórz – Gorzów Wlkp.” – od węzła „Myślibórz” do węzła „Gorzów Północ”.

         Inwestycja będzie realizowana kompleksowo, tj. z pełnym wyposażeniem w urządzenia bezpieczeństwa ruchu, ochrony środowiska, miejsca obsługi podróżnych, obwody utrzymania wraz z przebudową kolidujących urządzeń towarzyszących.

    Strategiczne cele projektu to:
  • rozwijanie konkurencyjnej gospodarki opartej na wiedzy i przedsiębiorczości zapewniającej wzrost zatrudnienia oraz poprawę spójności społecznej, ekonomicznej i przestrzennej,
  • integracja województwa zachodniopomorskiego z województwem lubuskim,
  • wprowadzenie sieci transportowej kompatybilnej z sieciami transportowymi sąsiednich regionów i krajów,
  • udrożnienie sieci transportowej w regionie,
  • poprawa jakości życia mieszkańców poprzez podniesienie poziomu infrastruktury,
  • stworzenie warunków do aktywizacji gospodarczej terenów, w szczególności dla rozwoju gospodarki morskiej i turystyki wraz ze związaną z nią bazą usługową i infrastrukturą.

         Celem głównym projektu jest wzmocnienie spójności polskiej sieci transportowej z krajami Unii Europejskiej oraz zapewnienie gospodarczej i przestrzennej spójności kraju i poszczególnych regionów z przestrzenią europejską.

         Droga ekspresowa nr S-3 otwiera województwu lubuskiemu dostęp do morza oraz wiąże je ze Szczecinem, największym ośrodkiem miejskim w północno - zachodniej części Polski. Lepsze powiązanie województw zachodniopomorskiego i lubuskiego leży w obopólnym interesie. Jest także ważne dla gmin nadmorskich, ponieważ rozszerza popyt turystyczny na ich walory rekreacyjno - wypoczynkowe nie tylko w regionie lubuskim, ale także dolnośląskim

    Celami bezpośrednimi są:
  • integracja systemu transportowego województwa zachodniopomorskiego z systemami transportowymi krajów Unii Europejskiej i regionu Morza Bałtyckiego,
  • podniesienie atrakcyjności regionu na tle sąsiednich państw pod względem gospodarczym i społecznym,
  • zwiększenie przepustowości głównych międzynarodowych układów sieci drogowej w Polsce,
  • poprawa jakości obsługi ruchu pomiędzy aglomeracjami szczecińską i gorzowską, (usprawnienie systemu drogowego regionu dzięki likwidacji największych uciążliwości związanych z ruchem tranzytowym),
  • prawidłowa struktura transportowa i właściwe kierunki rozwoju gospodarczego w województwie zachodniopomorskim,
  • stworzenie w województwie lubuskim pełnego i sprawnego systemu komunikacyjnego, zapewniającego w perspektywie dobre i bezpieczne połączenia regionu z krajem i zagranicą, zdolnego do właściwej obsługi ruchu transgranicznego, regionalnego oraz transportu zbiorowego,
  • wzrost poziomu zatrudnienia, dzięki zwiększeniu mobilności przestrzennej ludności,
  • wzrost bezpieczeństwa ruchu na przedmiotowym ciągu komunikacyjnym, co spowoduje zmniejszenie społeczno-ekonomicznych kosztów wypadków drogowych,
    zmniejszenie niekorzystnego wpływu transportu na zanieczyszczenie środowiska naturalnego.

    W celu uzyskania więcej informacji na temat inwestycji, polegającej na budowie drogi ekspresowej S3 Szczecin - Gorzów Wlkp. serdecznie zapraszamy do odwiedzenia strony internetowej www.szczecin-gorzow.pl