Budowa obwodnicy Nowogardu w ciągu drogi krajowej nr 6


warianty przebiegu:


Prace koncepcyjne nad obwodnicą Nowogardu rozpoczęły się na początku lat 1990.  Podczas opracowywania koncepcji programowej obwodnicy Nowogardu analizowano następujące warianty:
ptkma.gifwariant I północny o długości 7,8 km
ptkma.gifwariant II północny o długości 6,0 km
ptkma.gifwariant III południowy o długości 11,5 km
Po analizie wariantów obejmującej uwarunkowania ruchowe, istniejące i projektowane zainwestowanie, warunki gruntowo – wodne, własnościowe, kolizje z istniejącym i projektowanym uzbrojeniem i długość analizowanych wariantów zadecydowano że dalszy etap prac powinien obejmować warianty północne. O odrzuceniu wariantu południowego zadecydowała jego prawie dwukrotnie większa długość w stosunku do najkrótszego wariantu północnego, dwukrotne przecinanie przez wariant południowy linii kolejowej. Dodatkowo trasa biegłaby w terenie charakteryzującym się złymi warunkami terenowymi, co wymagało by znacznej ingerencji w naturalne (min torfowe) podłoże. Argument odciążenia Nowogardu z ruchu tranzytowego ze strony Stargardu okazał się nie przekonywujący. Na drodze wojewódzkiej nr 106 dominuje ruch lokalny do Nowogardu, podobnie jak na drodze wojewódzkiej nr 144. Dane z Generalnego Pomiaru Ruchu za rok 2005 (pomiar wykonywany jest w skali całego roku, z uwzględnieniem ruchu wakacyjnego) jednoznacznie wskazują na to że pojazdy poruszające się po drogach wojewódzkich 106 i 144 nie zwiększają potoku ruchu pojazdów na drodze krajowej nr 6. W ciągu najbliższych lat ruch w sezonie wakacyjnym na drodze wojewódzkiej nr 106 drastycznie zmaleje w wyniku oddania do ruchu drogi ekspresowej S-3 na odcinku Szczecin – Gorzów Wielkopolski oraz budową obwodnicy Miękowa i węzła Parłówko..
Po odrzuceniu wariantu południowego kontynuowano prace nad wariantami północnymi.. Koncepcja programowa obwodnicy Nowogardu została ponownie przeanalizowana w roku 2000 na posiedzeniu Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI) zadecydowano o aktualizacji koncepcji dla wariantu I i II, ponownie odrzucając wariant południowy. Następnie na posiedzeniu KOPI w roku 2003 przyjęto wariant I. Ostatecznie przebieg drogi według wariantu 1 ustaliła decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia wydana 22 lipca 2008 roku. 


Nowy-7th.jpg 
warianty przebiegu z aktualizacji KP obwodnicy Nowogardu  


opis przebiegu:


Początek projektowanej obwodnicy zlokalizowany jest w rejonie miejscowości Olchowo. Dalej łagodnym łukiem trasa obwodnicy odsuwa się od terenów zabudowy mieszkaniowej. Za miejscowością Olchowo obwodnica skręca na północ, omijając jezioro Nowogardzkie od strony zachodniej i przecinając pas lasów usytuowany po stronie północno – zachodniej jeziora Nowogardzkiego w jego najwęższym miejscu. Trasa planowanej obwodnicy do miejscowości Karsk poprowadzona została przez tereny pól, łąk i pastwisk, równolegle do skraju terenów leśnych. Dalej trasa prowadzona jest na północ i łagodnym łukiem w rejonie miejscowości Otręby skręca w kierunku zachodnim. Obwodnica włącza się do istniejącej drogi krajowej nr 6 na wysokości miejscowości Wojcieszyn.


cel i uzasadnienie projektu:


Budowa obwodnicy Nowogardu w ciągu drogi krajowej nr 6 pozwoli na wyprowadzenie z miasta uciążliwego ruchu tranzytowego. Obecnie doga krajowa nr 6 przebiega przez centrum Nowogardu, w bezpośrednim sąsiedztwie terenów chronionych przed hałasem. W przebiegu drogi przez miasto występują dwa skrzyżowania z drogami wojewódzkimi. Natężenie ruchu na terenie przejścia przez miasto kształtuje się na poziomie 16 tys. pojazdów na dobę (przy udziale samochodów ciężarowych sięgającym nawet 30%). Drogą nr 6 prowadzi jedna z głównych tras nad Morze Bałtyckie, normą są wielokilometrowe korki paraliżujące przejazd przez miasto i poruszanie się w obrębie samego Nowogardu przez okres wakacyjny. W związku z wyczerpaniem się innych możliwości usprawnienia ruchu i rosnącym z roku, na rok ruchem pojazdów konieczna stała się budowa obwodnicy miasta. Jej zaniechanie może doprowadzić do całkowitego zablokowania miasta, dalszego pogarszania się jakości życia mieszkańców Nowogardu i spadku atrakcyjności turystycznej Wybrzeża Bałtyckiego w skutek występowania poważnych niedogodności komunikacyjnych.


ogólny opis zadania:


 Projekt obejmuje budowę obwodnicy Nowogardu o długości 9,41 km przebiegającej po północno zachodniej stronie miasta. Będzie to w pełni bezkolizyjna dwujezdniowa droga ekspresowa. W ciągu drogi powstaną 3 węzły drogowe. W ciągu drogi ekspresowej i w ciągu dróg lokalnych powstanie 9 wiaduktów drogowych.  Projekt obejmuje również budowę dróg wspomagających zapewniających dostęp do terenów przyległych do drogi.


główne parametry techniczne:


droga główna
- klasa drogi: droga ekspresowa dwujezdniowa
- prędkość projektowa: 100 km/h
- prędkość miarodajna: 110 km/h
- obciążenie nawierzchni: 115 KN/oś
- szerokość jezdni: 7,0 m jezdnia + 2,5 m pas awaryjnego postoju + 0,5 m opaska wewnętrzna
węzły:
Olchowo – na skrzyżowaniu z istniejącą drogą krajową nr 6
typ WB


olchowo.gif


Warnkowo – na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 106
typ WB


warnkowo 22.gif


Wojcieszyn – na skrzyżowaniu z istniejącą drogą krajową nr 6
typ WA


wojcieszyn v2.gif

wiadukty drogowe na kolizjach z drogami lokalnymi
ptkma.gifWD-3  skrzyżowanie z drogą gminną Nowogard – Kolonia Kościuszki
ptkma.gifWDE-4 skrzyżowanie z drogą powiatową 41-305 Nowogard – Świerczewo
ptkma.gifWD-7 skrzyżowanie z drogą powiatową 41-316 Nowogard – Miętno
ptkma.gifWD-8 skrzyżowanie z drogą gminną Nowogard – Drzysław
ptkma.gifWD-9 skrzyżowanie z drogą gminną do Kolonii Wojcieszyn


urządzenia ochrony środowiska


W celu zminimalizowania niekorzystnego wpływu inwestycji zostaną zastosowane następujące środki:
 
ptkma.gif system odprowadzenia ścieków opadowych – rowy drogowe, zbiorniki odparowujące w przypadku braku możliwości odpływu wody, systemy podczyszczania (piaskowniki i separatory materiałów ropopochodnych), na obszarze ochrony pośredniej ujęcia wody oczyszczone ścieki opadowe będą wyprowadzane poza granicę strefy ochrony pośredniej.
ptkma.gif ochrona zwierząt – droga będzie na całym odcinku ogrodzona siatką minimalizując prawdopodobieństwo wtargnięcia zwierząt na drogę, na obszarach leśnych powstaną przejścia dla zwierząt zapewniające swobodną migrację, na kolizjach z istniejącymi ciekami wodnymi powstaną przepusty zapewniające możliwość migracji płazów
ptkma.gif ochrona przed hałasem -  na odcinkach zbliżonych do ludzkich domostw powstaną ekrany akustyczne, na pozostałym przebiegu zostanie nasadzona zieleń zmniejszając natężenie hałasu


wykonawca projektu budowlanego
Pracownia Projektowa Dróg i Mostów Ryszard Kowalski
71-468, Szczecin, Sosnowa 6a



nowogard2th.jpg 
plan orientacyjny obwodnicy Nowogardu  


ortofoto th.jpg 
przebieg obwodnicy Nowogardu nałożony na ortofotomapę