Budowa węzła Parłówko wraz z obwodnicą miejscowości Troszyn oraz miejscowości Ostromice


Nazwa: Budowa węzła Parłówko wraz z obwodnicą miejscowości Troszyn oraz miejscowości Ostromice Lokalizacja: - województwo: zachodniopomorskie - powiat: kamieński - gmina: Wolin
  • opis stanu istniejącego



      Droga krajowa nr 3 (E65) w miejscu planowanej inwestycji przebiega przez miejscowości Troszyn i Ostromice, a w miejscowości Parłówko krzyżuje się z drogami wojewódzkimi nr: 108 (wyprowadzającą ruch z kierunku m. Świnoujście, Międzyzdroje i Wolin w stronę m. Płoty i dalej DK 6 w kierunku Koszalina i Gdańska) i 107 (prowadzącą przez Kamień Pomorski w kierunku miejscowości nadmorskich na terenach gminy Dziwnów i Rewal). Istniejąca droga na tym odcinku jest jednojezniowa i nie posiada wymaganych parametrów nośności. Obsługując główny ruch prowadzący do i z Świnoujścia droga ta często stanowi duże utrudnienie zarówno dla pojazdów ciężarowych udających się w kierunku Terminala Promowego w Świnoujściu i dalej do Szwecji, jak i samochodów osobowych, zwłaszcza w trakcie sezonu turystycznego. Dodatkowe utrudnienie stanowi przejazd kolejowy strzeżony na równie obciążonej linii kolejowej Świnoujście – Szczecin, gdzie zamknięcie drogi nr 107 powoduje powstawanie licznych zatorów na trasie nr 3. Jest to odcinek znajdujący się w projektowanym korytarzu Transeuropejskiej Sieci Transgranicznej i wymaga dostosowania do parametrów drogi ekspresowej wraz ze wzmocnieniem do 115 kN/oś.


  • cel inwestycji
      Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Szczecinie już od dłuższego czasu konsekwentnie programuje i realizuje przebudowy kolejnych odcinków drogi krajowej nr 3 począwszy od Świnoujścia w kierunku Szczecina, w tym m.in.:

      • Przejście przez Woliński Park Narodowy
      • Budowę obwodnicy Wolina
      • Budowę obwodnicy Dargobądza
      • Rehabilitację nawierzchni DK nr 3 na odc. Świnoujście-Zalesie i Dargobądz-Wolin
      • Budowę węzła „Międzyzdroje” w ciągu DK nr 3.


      „Budowa węzła Parłówko wraz z obwodnicą miejscowości Troszyn oraz miejscowości Ostromice”, zapewni zwiększenie dostępności ekonomicznej i komunikacyjnej regionu, poprzez skrócenie czasu podróży, zwiększenie bezpieczeństwa ruchu przy jednoczesnym uwzględnieniu wymogów ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju, jak również pozytywnie wpłynie na kreowanie sieci nowoczesnego systemu transportowego opartego o sieć autostrad i dróg szybkiego ruchu. Zwiększy atrakcyjność turystyczną regionu Pomorza Zachodniego poprzez likwidację „wąskiego gardła” na skrzyżowaniu drogi krajowej nr 3 z drogą wojewódzką nr 107, gdzie co roku w sezonie letnim tworzą się korki.


  • warianty przebiegu

      Prace programowe nad węzłem Parłówko z obejściami Troszyna i Ostromic rozpoczęto na początku lat 1990. Analizowano dwa zasadnicze warianty, jeden poprowadzony bliżej obecnego przebiegu DK 3 i drugi poprowadzony na całym odcinku od Troszyna do Ostromic nowym śladem. Każdy z tych wariantów był również opracowywany w różnych podwariantach.


    434433333.jpg
    Jedna z analizowanych na początku lat 1990 koncepcji węzła Parłówko  



      Bazując na prowadzonych w latach 1990 pracach programowych w 2002 roku KOPI GDDP zadecydowała o wyborze jako preferowanego wariantu biegnącego bliżej dotychczasowego przebiegu DK nr 3. Wariant poprowadzony na całym odcinku nowym śladem został odrzucony głównie ze względu na bardzo trudne warunki terenowe, bagna i rozlewiska oraz naruszanie kompleksu jeziora Ostrowo, w rejonie którego znajdują się siedliska cennych gatunków.


    wariant2th.jpg 
    Odrzucony wariant przebiegu opisywanej inwestycji  


  • główne parametry techniczne


      droga główna
    • długość: 6,131 km
    • klasa obiektu (drogi): S
    • nośność nawierzchni: 115 kN/oś,
    • prędkość projektowa drogi: 100 km/h
    • parametry przekroju poprzecznego:
        dla jednej jezdni: km 0+000 do km 1+200 i km od 5+405 do km 6+133
      • szerokość jezdni: 7,00m (2 x 3,50 m)
      • szerokość poboczy utwardzonych – 2 x 2,00 m
      • szerokość poboczy gruntowych 2 x 0,75 m (w miejscach ekranów akustycznych 2 x 1,75 m dla dwóch jezdni: km 1+200 do km 5+405
      • szerokość jezdni: 2 x (2 x 3,5m)
      • szerokość pasów awaryjnych – 2 x 2,50 m
      • szerokość opaski wewnętrznej 2 x 0,50 m
      • szerokość pasu rozdziału – 4,0 m
      • szerokość poboczy gruntowych 2 x 0,75 m (w miejscach ekranów akustycznych 2 x 1,75 m)


      Węzeł Parłówko




  • Opis robót przewidzianych do wykonania


      Inwestycja swoim zakresem obejmie budowę:

      • mostu nad rzeką Grzybnicą w miejscu istniejącego obiektu mostowego
      • jednojezdniowego odcinka drogi na wysokośi miejscowość Troszyn, wraz z budową wiaduktu i kładki nad projektowaną drogą krajową nr 3
      • nowego odcinka drogi pomiędzy miejscowościami Troszyn i Ostromice o dwóch jezdniach po dwa pasy ruchu
      • dwupoziomowego wezła drogowego „Parłówko” wraz z rondem obsługującym ruch lokalny
      • wiaduktu na linią kolejową Świnoujście – Szczecin w ciagu drogi wojewódzkiej nr 107
      • bezkolizyjnego przejazdu nad drogą ekspresową w m. Ostromice
      • dróg zbiorczych obsługujących tereny przyległe
      • przepustów rurowych na istniejących ciekach wodnych
      • kanalizacji deszczowej wraz z urządzeniami podczyszczającymi
      • urządzeń ochrony środowiska: ekrany dźwiękochłonne, zieleń izolująca, przepusty ekologiczne dla zwierząt dużych, małych, przepusty dla płazów oraz urządzenia podczyszczające wody opadowe
      • oświetlenia węzła drogowego
      • urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego (bariery, balustrady, ogrodzenia, oznakowanie)
      • przebudowy infrastruktury technicznej kolidującej z projektowanym przedsięwzięciem (sieci elektroenergetyczne niskiego, średniego i wysokiego napięcia, sieci wodociągowe, sieci telekomunikacyjne)

  • Urządzenia ochrony środowiska


    • Projekt budowlany obejmuje budowę 6 dolnych przejść dla zwierząt, w tym jednego dużego o szerokości 16 metrów. Dodatkowo 4 z 11 przepustów w ciągu drogi głównej będą pełniły również rolę przepustów dla płazów. W celu ochrony przed hałasem na odcinku przechodzącym w pobliżu miejscowości Troszyn i Ostromice droga będzie biegła w wykopie. Zastosowane również będą ekrany akustyczne o łącznej długości ponad 2 km. Projekt przewiduje użycie urządzeń oczyszczających wody opadowe spływające z drogi, mianowicie separatorów substancji ropopochodnych i osadników piasku.

    projektant:
    konsorcjum firm
    SAP PROJEKT, ul. Orzycla 27, 02-695 Warszawa (lider konsorcjum)
    Biuro Inżynierskie "DAMART" s.c., ul. Czorsztyńska 39A/5, 71-201 Szczecin
    VEPRO Verkehrsbau Projekt GmbH Berlin, Storkower Str. 132, 10407 Berlin, Niemcy


    nadzór:
    konsorcjum firm
    Biuro Projektowo-Inżynierskie "REDAN" Sp. z o.o., ul. Jagielońska 69, 70-382 Szczecin (lider Konsorcjum)
    APIA XXI IAK sp. z o.o., ul. Grójecka 5, 02-019 Warszawa
    APIA XXI S.A. calle Luis Martinez 21, Santander, Hiszpania


    wykonawca:
    Budimex S.A. ul. Stawki 40, 01-040 Warszawa


    Data przekazania placu budowy: 8 grudnia 2009
    Termin realizacji zadania: 21 miesięcy



      Plan orientacyjny węzła Parłówko wraz z obwodnicą miejscowości Troszyn oraz miejscowości Ostromice.






      Wizualizacje przebiegu trasy.







     


    Zdjęcia z budowy:


    Kwiecień 2010


    DSC_0123th.jpg  DSC_0125th.jpg  DSC_0134th.jpg 


    DSC_0135th.jpg  DSC_0136th.jpg  DSC_0149th.jpg 


    DSC_0152th.jpg  DSC_0162th.jpg  DSC_0163th.jpg