Rondo turbinowe - Prądy


Bezpieczniej przy autostradzie

Na węźle autostrady A-4 w Prądach koło Opola opolski oddział GDDKiA oddał do użytku jedno z pierwszych pierwsze w Polsce rondo turbinowe. Jego koncepcję opracowała krakowska firma „Ekodroga” przy udziale znanego specjalisty z zakresu bezpieczeństwa i inżynierii ruchu prof. Mariana Tracza z Politechniki Krakowskiej. Tego typu rozwiązania zdały już egzamin w innych krajach europejskich, głównie w Holandii. Rondo turbinowe pozwoli znacznie poprawić bezpieczeństwo na skrzyżowaniu drogi krajowej 45 z łącznicą autostrady A-4. W tym miejscu dochodziło w ostatnich latach do wielu kolizji i wypadków, w tym także śmiertelnych i dlatego skrzyżowanie oznaczone było jako „czarny punkt”.

Główna różnica pomiędzy tradycyjnym rondem, a rondem turbinowym polega na tym, że nie przecinają się na nim potoki ruchu z pasa wewnętrznego i zewnętrznego. Pojazdy są na nim w naturalny sposób kierowane na właściwe, wcześniej zaplanowane wyloty ronda. Ryzyko kolizji jest więc znacznie mniejsze.

Budowa ronda turbinowego w Prądach kosztowała około 4 milionów złotych.


DSC_0002m.jpg


DSC_0018m.jpg